Dat werd tijd, Opel!

Opel Astra

Het was altijd hetzelfde liedje bij multitests: Opel zette fijne auto's neer, maar doordat ze zoveel punten lieten liggen bij de aandrijflijn, grepen ze regelmatig naast het eremetaal. Meer dan bij andere verliezers van multitests vond ik het toch altijd bijzonder jammer: je wist gewoon vooraf dat een Opel kostbare punten zou laten liggen, hoe goed de auto voor de rest ook was.

Denk aan de 1.6 Turbo met 180 pk, die ik alweer enige tijd geleden in een Astra GTC aan de tand voelde. Power genoeg, maar het was een beetje een aan-uit-motor: eerst gebeurde er weinig tot plotsklaps de turbo erin knalde. Best leuk voor even, maar weinig geraffineerd in een langdurige verbintenis met een Astra.

Vandaar dat ik gisteren met grote interesse afreisde naar Dudenhofen, de normaliter van de buitenwereld afgesloten Opel-testfaciliteit in de buurt van Frankfurt. Opel toonde ons diverse motoren en transmissies die het de komende jaren gaat introduceren. Waaronder de 1.6 SIDI Performance-motor, een 200 pk sterke versie van de nieuwe 1,6-liter benzinemotor van het merk.

En dat brengt me bij de titel van deze weblog. Want niet alleen het Europese journaille zat te morren over de bestaande Opel-blokken, in de perspresentatie erkende ook een Opel-ingenieur dat de door mij genoemde 1.6 Turbo op achterstand was gezet door diverse producten van de concurrentie. Maar, zo verzekerde hij ons, het nieuwe blok katapulteert Opel naar de voorhoede. Niet alleen met z'n 200 pk, maar vooral ook met het voor een één-punt-zesje hoge maximumkoppel van 300 Nm.

De technici waren kortom maar wat blij dat ze eindelijk een nieuwe motor konden presenteren en na mijn eerste kilometers kan ik zeggen dat het terecht is. De Astra is weliswaar zwaarder dan diverse andere auto's in z'n segment, maar mede door het hoge koppel is de topversie van de vijfdeurs Astra rap zat. De vermogensopbouw is nu lekker lineair en dat is precies waar we al die jaren om hebben zitten smeken. Mits goed geprijsd heeft Opel met z'n sterkste Astra 1.6 SIDI ineens een fijne auto in de line-up.

Het is alleen jammer dat de 1.4 Turbo, die een beetje dezelfde 'aan-uit-kwaal' heeft als de oude 1.6 Turbo, nog minimaal een jaar mee moet. De 1.6 Turbo gaat voorlopig namelijk alleen 170 pk of meer leveren. Dus Opel-fans, nog even geduld, jullie merk is op de goede weg!

En hoe de andere aandrijflijnen bevallen? Dat lees je in AutoWeek 19, die vanaf woensdag 8 mei in de winkels ligt.

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.