AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Dat petje past ons allemaal
134
Ik reserveerde bij een importeur een potige hot hatch voor een nadere kennismaking. Nogal veel pk's, hier en daar een spoiler, vast geel of oranje, dreigend GRRR-logo op stuur en kont; het betere mannenwerk. In een roes van anabole voorpret liet ik me een grap ontvallen. De petjes in ons dorp zullen hun ogen uitkijken, schreef ik de persman olijk.
Aha, was de ironische reply, bespeuren wij daar iets van vooroordelen?
Goeie vraag. Wat versta ik onder petjes? Hebben ze me iets misdaan? Ben ik vooringenomen?
Wat ik van ze weet is dit. Leeftijd: 18 tot 30. Uiterlijke kenmerken: petje, vaak bleek, soms pokdalig (leeftijd, eetcultuur). Leeftijd wagenpark: vijf tot vijftien jaar. Favoriete merken en types: VW (Polo en Golf), Opel (Corsa en Astra), Honda (Civic), BMW (3), Seat (Ibiza) en verder alles waar zich nog een spoiler op laat plakken. Lievelingsgerecht: friet met Marlboro. Rijstijl: stevig. Muziek: zeer luid. Hobby: meisjes, xenon.
Wat doen petjes verkeerd? In principe niet veel. Nou ja, de wereld lelijker maken: nooit werd een auto beter van de Halfords. Maar kunnen ze het helpen? Niet echt. Net als iedere pk-fanaat laat een petje optisch graag zijn tanden zien, maar hij moet roeien met de aftermarketriemen die hij heeft, want smaak is onbetaalbaar. En wij, die net doen of we het gemaakt hebben, maar lachen om zijn scheve Remus.
De correcte petjesdefinitie moet dus luiden: iemand die nog lang moet sparen voor het echte werk, en daar door beter gesitueerde liefhebbers smadelijk op wordt afgerekend. Intussen is het enige verschil tussen de CRX-pet en de eerstehandsrijder van een M3 dat laatstgenoemde zijn bolide niet meer hoeft te pimpen; dat hebben ze in München al voor hem gedaan. Maar hun auto-dna is identiek, vrees ik. Ik voel dat.
Ik moet eerlijk zijn: wat trok me in de hot hatch die ik boekte?
Het platste van het platste: grom, power, looks, het hele jongensboek. Dezelfde pettenwellust die het petje naar zijn Golfje, BMW of Civic dreef en hem veroordeelde tot de slums van de autopikorde. Dat petje past ons allemaal. Daarom vroeg A. terecht of hij vooringenomenheid bespeurde. Ons kent ons.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs