Dag mooie V6...

Alfa Romeo V6
Triest nieuws bij Alfa Romeo vandaag. Even tussen neus en lippen door wordt gemeld dat de GT met de 3,2-liter V6 motor uit het programma is. Het lijkt een voetnoot, maar dat is het zeker niet. Die GT was de laatste Alfa die met de oude V6 leverbaar was. De 159 en de Brera en Spider worden gebouwd met een nieuwe zescilinder en da's geen schaduw van zijn voorganger.
Ik heb ze alle twee gereden. Mijn eerste ervaring met de oude Alfa V6 was met zo'n GT. Een heerlijk smeuiige motor met een onbeschrijflijk mooi geluid en een karakter om van te dromen. Een krachtbron die zelfs de grootste leek niet onberoerd laat en van elk model waarin hij zat van een confectie-Alfa een liefhebbersauto maakte.
Toen ik niet lang daarna met hooggespannen verwachtingen een ritje maakte in de 159 V6 werd duidelijk dat vooruitgang niet altijd verbetering is. Waar is dat geluid gebleven? En waar is die ontzettend directe respons op het gaspedaal? Snel? Mwah, valt natuurlijk niet tegen maar de motor heeft wel zijn kracht nodig om de boel vooruit te krijgen. Er is me niets bijzonders opgevallen. Voor mij is de 159 V6 een volstrekt inwisselbare auto.
Veel delen van de nieuwe motor zijn afkomstig bij General Motors. Ik wil heus niet zeggen dat daar slechte producten vandaan komen – maar ik denk dat dit er wel voor zorgt dat de bezieling uit de Alfa's is verdwenen. 't Zal voor Alfa Romeo wel te duur zijn om een eigen motor te ontwikkelen. Emissie-eisen hebben er voor gezorgd dat oude V6 het veld moet ruimen. Rot-milieu!

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.