Daar gaan we weer: op de Rollenbank!
Zelden heeft een rubriek zo veel teweeg gebracht als 'Op de Rollenbank', waarbij Beek Autoracing meet hoe veel pk's je auto werkelijk heeft. Vaak viel het resultaat mee, maar soms waren er auto's die tientallen pk's kwijt waren. Destijds sloten we af met een heuse Ferrari, die 450 in plaats van de in de folder beloofde 490 pk leverde. Had –ie maar octaan 98 moeten tanken in plaats van 95.
We maakten dus gauw een nieuwe afspraak bij de mannen van Beek. Binnenkort hebben we de rollenbank weer een paar dagen voor onszelf. Zelfs nu de rubriek al enige maanden is gestopt, stromen de aanmeldingen nog binnen. We zouden een paar weken lang 24/7 aan de slag kunnen. Toch doe ik nog graag de oproep voor kandidaten.
Ben jij misschien degene die langskomt met je Bugatti Veyron om eens te kijken of er werkelijk duizend paarden zijn? Hoe veel pk heeft een Rolls-Royce eigenlijk uit de tijd dat het vermogen door de fabrikant nog werd opgegeven als 'voldoende'? Heb jij die auto met V7 boxermotor waar nog nooit iemand van heeft gehoord? Je bent bij dezen van harte uitgenodigd. Opmerkelijk afwezig tussen de aanmeldingen zijn ook de accubakken. Een Leaf, Fluence, Fisker of zelfs maar een Prius komt in de onmetelijke lijst niet voor. Durven jullie niet, groene jongens?
Heb jij de auto die het verschil maakt en zin om eens langs te komen in Den Haag? Mail dan de gegevens van je auto en een korte motivatie naar: occasions@autoweek.nl. Tot binnenkort!

Nic De Boer
Autojournalist
Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.