Daar gaan we weer: filevrije dag deel twee

Na het (godzijdank) totaal mislukte project in 2008 heeft de ANWB besloten dit jaar opnieuw een filevrije dag te organiseren. Vorig jaar bleek het idee een totaal fiasco, maar ANWB beschikt over een van de beste PR-afdelingen van Nederland, dus werd het doel van: 'één dag een filevrij Nederland', nog dezelfde dag omgebogen naar 'een dag om mobiliteitsbewustzijn te creëren' of iets in die strekking. Om de mislukte dag vervolgens zonder blikken of blozen tot succes te bombarderen. In de wondere en vieze wereld van PR kan het allemaal.
We mogen trouwens blij zijn dat de dag faalde, anders geef je enge clubs als Milieudefensie alleen maar een extra stok om de hond mee te slaan. "Zie je wel dat het kan! Iedereen moet gewoon minder autorijden."
Het idee is natuurlijk totale onzin. Als je een dag minder auto's op de weg hebt doordat mensen een dag vrij nemen of blijven slapen op hun werk, zegt dat totaal niets over de gemiddelde mobiliteitsbehoefde. Je biedt dus geen oplossing voor het fileprobleem. Amsterdam gebruikt altijd dezelfde non-redenering voor hun autovrije dag. "De stad was autovrij, dus het was een succes." Ja, logisch dat de stad autovrij is als je auto's verbiedt binnen te rijden. 'Succes' is zo makkelijk te bereiken.
De beste manier om het fileprobleem aan te pakken is heel simpel: meer asfalt. En in tegenstelling tot wat u wellicht vaak hoort: dat hebben we helemaal niet voldoende geprobeerd de laatste decennia: de A4 heeft het op smalste punt (en dus het knelpunt) nog altijd evenveel rijbanen als in de jaren '50. Gelukkig ziet de toekomst er zowaar redelijk uit. Het zou allemaal een stuk sneller mogen gaan, maar de A2 en A12 worden zowaar verbreed. En 'binnenkort' begint men ondanks het gehuil van groene clubs met de A4 bij zowel Leiderdorp (verbreden) als Delft (afmaken). Ook erg fijne oplossingen: de nieuwe N470 naar Rotterdam en de N440 naar Scheveningen, beide absoluut topwegen. Dat zijn nog eens anti-filemaatregelen! Eurlings is als verkeersminister in ieder geval een betere belangenbehartiger van de automobilist dan de ANWB, die niets voor niets ooit is begonnen als fietsbond.

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.