Cross? Over!
Ooit had de auto een doel: het volk mobiliseren. Wat de T-Ford voor de yank was, was de Kever voor Duitsland en de Eend voor de Fransen. Een auto was een tool. Hij is het nog steeds. Alleen niet voor de klant, al denkt hij van wel. Voor de fabrikant. Die vraagt niet wat je nodig hebt. Dat is er al, van hatchback en estate tot cabrio, coupé, pickup en 4 x 4. Nee, hij zoekt de gaten in de markt. Auto's waarvan nog niemand wist dat iedereen ze wilde. Ze heten niche-modellen en ze zijn nooit het antwoord op een vraag. Ze zijn een roep om aandacht. Koop mij!
Hoe je klanten inpakt, leerde de industrie vanzelf. De truc was lust op nut te laten lijken, zodat de consument geen rotsmoes hoefde te verzinnen om zijn spaarpot om te keren. Het lukte ook nog. De mpv verdrong de stationcar, de suv de mpv. Elke auto is Multi Purpose, elke bochtenridder met voldoende ruimte Sports Utility. Maar het leuke aan consumers is: ze happen altijd, zolang er geld is. De smaak van lifestyle, de onontbeerlijke verandering van spijs – exact.
Enfin, zo zitten we na de neergang van de mpv met de crossover en de cross-crossover opgescheept.
Wat lees ik? BMW komt met de 3- en 5-serie GT. Dat worden, lees ik in Autoweek, 'feitelijk' 3- en 5-series met hoge instap. Hadden we daar niet al de X3 en de X5 voor? Verkeerde vraag. Waar het om gaat is dat elk nieuw model, hoe zinloos ook, de kans vergroot dat BMW-rijders het blijven en anderen het worden. BMW bouwt geen GT omdat zonder GT de wereld zou vergaan. BMW werkt aan zijn marktaandeel. BMW versiert gelukzoekers; join the club.
In een tijd van klimaat- en kredietcrises mag je van fabrikanten verwachten dat ze prioriteiten stellen, zeker wanneer ze zoals BMW hun groene boodschap van de daken schreeuwen. Mij hoor je als tweedehands BMW-rijder niet zeggen dat ze in Beieren geen snelle blitsbak mogen bouwen. Maar ik hoef hem niet in tien smaken; een is genoeg. Die twee GT's zijn een waste of time and money. De absurde versplintering van het modellenaanbod is een plaag die gestopt moet worden. Het houdt een keer op. De kruik gaat te water tot hij barst. Mercedes heeft het aan den lijve ondervonden met de R.
Ergens was dat vreselijke communisme een prachtig paardemiddel tegen de begeerte. Het was Trabant, Wartburg of Lada. Nooit slapeloze nachten over de keus tussen een gewone 5, een X of een GT. Twee jaar wachten op je beurt en klaar was Kees. Verder alleen maar echte zorgen. Heerlijk.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.