CO2-reductie is een eitje

Knap hoor, van de auto-industrie. Vanuit Europa worden de duimschroeven flink aangedraaid wat betreft CO2-uitstoot en ziedaar: bij de nieuwe modellen daalt de uitstoot met tientallen grammen tegelijk. Neem de Golf Bluemotion: die kwam dit jaar op de markt met een uitstoot van 109 gram per kilometer. Nu staat er alweer een Golf VI Bluemotion klaar die 99 gram per kilometer naar buiten blaast. Een flinke besparing voor zo twee auto's die zo kort op elkaar zijn ontwikkeld. Straks rijdt er met de Passat Bluemotion II zelfs een auto in het D-segment rond, die 109 gram per kilometer uitstoot. Als alle innovaties van de getoonde concept car in productie gaan. En wedden dat dit gaat lukken? Een Mercedes C250 CDI BlueEfficiency stoot met zijn 204 pk motor maar 138 gram CO2 per kilometer uit en een Toyota iQ heeft een benzinemotortje dat slechts 99 gram per kilometer uitstoot. Het kan niet op!
Hoe sneller de CO2-reductie gaat, hoe vreemder het wordt dat de autofabrikanten ooit moeilijk hebben gedaan over de EU die voorschrijft dat in 2012 gemiddeld nog maar maximaal 120 gram per kilometer mag worden uitstoten. Aanvankelijk wilden de fabrikanten dat maar stapsgewijs invoeren. Ik geloof dat de autofabrikanten die uitstootnormen op hun slofjes kunnen halen. Dat proces was dus zieligdoenerij om niks. Wat mij betreft draait de EU de duimschroeven aan tot 60 gram per kilometer. Dan moeten de automakers wellicht wat meer op hun tenen lopen maar ze redden het makkelijk. Kom maar op met die innovaties!

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.