AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Claustrofobie
54
De NOS heeft leuk nieuws voor cynici. In een Delftse parkeergarage wordt door regenval een vers gecoate vloer zo spiegelglad dat vijf automobilisten alle kanten opglijden en tegen 'pilaren, muren en andere geparkeerde auto's botsen.' Hoop schade, gelukkig geen gewonden.
Een mooie gelegenheid weer eens uit volle borst 'schande!' te roepen. Maar dit wordt niet de zoveelste nieuwrechtse litanie tegen schandalige parkeertarieven, al kan dat onrecht niet genoeg worden bestreden. Ik wil de exploitanten ditmaal slechts nederig verzoeken de klanten en hun auto's beter te beschermen tegen de risico's van overdekt parkeren. Gladde vloeren, al dan niet zeiknat, heb ik ook meegemaakt. Waarom zie ik zelden of nooit een simpel lapje rubber op de door ongewenst contact gehavende betonnen muren en pilaren, met lakresten in alle kleuren van de regenboog? Waarom moet inrijden zo moeilijk zijn? De veel te smalle ingang van parkeergarage Markenhoven in Amsterdam, met z'n belachelijk hoge betonnen randen, is voor middelgrote auto's al een waagstuk; in Groningen ken ik nog zo'n geval van onaanvaardbare ontoegankelijkheid. Respect voor de gietijzeren mannen en vrouwen die daar schadevrij een VW Transporter of Range Rover in weten te wurmen.
Ik weet niet hoe het in Nederland gesteld is met bouw-, ruimte- en veiligheidseisen voor parkeergarages, wel dat de wet blijkbaar heeft toegestaan wat we aan ongerief beleven en dat de overheid er dus naar heeft te kijken. Een van de slachtoffers in Delft heeft aangekondigd de garagehouder aansprakelijk te zullen stellen. Dat lijkt me terecht, zoals er sowieso alle reden is de exploitanten de duimschroeven aan te draaien. Als automobilisten alle schade konden claimen die ze bij gebrek aan manoeuvreerruimte, overzicht en adequate voorzorgsmaatregelen hebben opgelopen, zouden de beheerders kunnen inpakken. Laat ze het niet wagen terug te slaan met dooddoeners als de eigen verantwoordelijkheid van de parkeerder. Wie zijn klanten vier euro per uur afhandig maakt, hoort knipmessend de rode loper voor ze uit te leggen.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs