AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Busjes
172
Een europarlementariër van de PvdA heeft vorige week snelheidsbegrenzers voor bestellers voorgesteld. Maximaal honderd zouden die bussen moeten mogen. Mevrouw spreekt namens het milieu. Ze maakt zich zorgen over hun CO2-uitstoot bij hogere snelheden.
Volgens mij is het een catastrofaal idee. Begrensde bussen worden op de snelweg een tweede obstakel naast de vrachtwagens. Die bezetten de rechterbaan, omdat ze niet harder dan tachtig kunnen. Daarnaast komen dus de busjes die, omdat ze net iets sneller zijn, de trucks kunnen inhalen en dat voortdurend zullen doen om nog een beetje op te schieten. Op tweebaanswegen zal het verkeer vastlopen in een trage stroom vrachtverkeer, daar kan geen hond meer door. Op drie- en vierbaanswegen blijven alleen de meest linkse weghelften over, waar die bussen nooit iemand last bezorgden omdat ze net als iedereen allemaal honderdzestig reden – maar waar dus straks de naar links verdreven brandstofspaarders met hun cruise controls op 115 het normale personenwagenverkeer tot waanzin zullen drijven.
Gelukkig is het met de PvdA goed theedrinken, dus daar komen we vast wel uit.
Volgens mij is het een catastrofaal idee. Begrensde bussen worden op de snelweg een tweede obstakel naast de vrachtwagens. Die bezetten de rechterbaan, omdat ze niet harder dan tachtig kunnen. Daarnaast komen dus de busjes die, omdat ze net iets sneller zijn, de trucks kunnen inhalen en dat voortdurend zullen doen om nog een beetje op te schieten. Op tweebaanswegen zal het verkeer vastlopen in een trage stroom vrachtverkeer, daar kan geen hond meer door. Op drie- en vierbaanswegen blijven alleen de meest linkse weghelften over, waar die bussen nooit iemand last bezorgden omdat ze net als iedereen allemaal honderdzestig reden – maar waar dus straks de naar links verdreven brandstofspaarders met hun cruise controls op 115 het normale personenwagenverkeer tot waanzin zullen drijven.
Gelukkig is het met de PvdA goed theedrinken, dus daar komen we vast wel uit.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs