Bruin is het nieuwe wit
Veel te vaak hoor ik dat wit het nieuwe zwart is. Het klopt, daar niet van. Maar het autokleurgebeuren is alweer een fase verder. De kleurenblindheid van het zilvergrijze leasetijdperk wordt langzaamaan verleden tijd. De signaalkleuren zijn terug. Het taboe op knalgeel of felrood is opgeheven. Je ziet oranje Fords en Audi's. Maar de interessantste comeback-kleur is bruin.
Bruin!
Jazeker.
Bruin kan afschuwelijk zijn en niet alleen op auto's. Bruine M & M's smaken vooral zo vies omdat ze zo vies bruin zijn. Maagbedervend was het bruin van oude Jags of Mercedessen, die vaak de indruk wekten dat de fabriek niet verder dan de grondlaag was gekomen. Er zijn liefhebbers van, maar dat zijn meestal straffe rokers. Die herkennen iets.
Bruin kan ook mooi zijn. Toen ik een jaar of tien was kocht een man bij ons in de straat een metallic bruine Escort waar ik mijn ogen niet van af kon houden. Diepglanzend en donker was het, met in mijn herinnering haast grove en goed zichtbare metaaldeeltjes die de laklaag als een diamanten pantser lieten glinsteren. Het was de enige Escort die ik ooit chique heb gevonden.
Afgelopen weekeinde was ik in Duitsland bij de persintroductie van de nieuwe Porsche 911 Turbo cabriolet. Voor ons hotel had Porsche een stuk of twintig turbo's naast elkaar gezet. De eerste indruk was dat de fabriek qua kleurbeleving helemaal van deze tijd is. Ik zag rood. Ik zag felgeel. Een adembenemend strak metallic donkergroen waarvoor ik graag nog eens een bank beroof. En toen zag ik de bruine 911, bruinmetallic.
Een bruine turbo! Weerzinwekkend, zou je denken. Het was prachtig. Mijn hartslag schoot omhoog; bijna de Escortkleur. Het was of ik weer even tien was.
Ik snap waarom bruin terugkomt. De verfmengers van vandaag zijn van mijn generatie. Die herinneren zich van hun jeugd de Escorts uit hun straat, hun liefde voor de bruine Porsches van de jaren zeventig en tachtig. Ze realiseren zich dat ze die liefde jarenlang hebben moeten onderdrukken door de smakeloze dictatuur van zwart en zilver. Nu is dan eindelijk het ogenblik van wraak gekomen.
Maar hopen dat Porsche ook het aloude espressobruin in ere herstelt. Mooi poep is niet lelijk.
Let op: van het nieuwe bruin gaan we nog veel horen. Laatst zag ik zelfs een bruine Fiat Croma, en bij Fiat weten ze wat hot is!

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.