Breedte

Skoda Rapid

Breedte is een sluipmoordenaar. Ik wilde een doodgewone middenklasser – D-segment, niets uitzonderlijks - door een betonnen doorgang in een parkeergarage persen. Het werd een narrow escape; twee keer insteken. Olifant in een porseleinkast.

Toen ik voor de zoveelste keer Q-Park de schuld wilde geven, wat ik bij betaalautomaten nooit kan nalaten, bedacht ik me dat het probleem misschien bij onze auto's ligt. Die lijden om de bekende redenen – veiligheid, design, schaalvergroting, grootheidswaan – bijna allemaal aan overtollig heupvet.

De cijfers bewijzen het: met name kleinere modellen zijn enorm uitgedijd. Een Focus van vandaag is met 1 meter 82 meer dan 18 centimeter breder dan een Escort van 1980. Volkswagen Golf en BMW 3-serie groeiden in dezelfde tijdspanne rond de 20 centimeter, de nieuwe Clio in vergelijking met de eerste Renault 5 zelfs dik 21. De Ascona van mijn jeugd is met 1.67 geen schim van de huidige Insignia – 1.85,8. De nieuwe BMW 5-serie van zwager S. bleek tot mijn verbazing bijna net zo breed als mijn S-klasse W140 - die thuis al nauwelijks in mijn op Golfjes en Kadetts gebouwde garage past.

Tel je daar de door de jaren heen vervette buitenspiegels nog bij op, dan kom je in parkeergarages uit op het verschil tussen een ruime doorgang en een kielekiele-situatie. Bij het inparkeren stuit je los van die krapte op de complicatie dat je je deuren door de vaak gigantische portierbreedte steeds verder moet openzwaaien om in en uit te stappen. Wat des te lastiger is omdat ze in de regel ook nog langer zijn dan vroeger.

Parkeerbeheerders mogen naast de lat voor de maximale doorrijhoogte gaan nadenken over waarschuwingsborden voor de maximale doorrijbreedte. Hun infrastructuur is verslagen door de evolutie van de auto. Wiens schuld is dat? Vraag het de slachtoffers. De betonnen muren van mijn Groningse parkeergarage zijn getatoeëerd met lakresten in alle kleuren van de regenboog.

Breedte mag wat mij betreft net zo'n hot issue worden als emissie- en gewichtsreductie. En wij, de journalisten, moeten het ruimtevraagstuk ruimer gaan bezien, ook van de buitenkant.

In vergelijkende tests tussen de nieuwe Skoda Octavia en Rapid werd de breedte van de eerste tegen zijn budgetbroertje uitgespeeld. Binnen, las ik, voelde de Octavia duidelijk ruimer aan dan de smallere Rapid. Tel als Rapid-klant je zegeningen, denk ik dan. Die geeft ruim 7 centimeter minder kans op een gepeperde parkeerschade. Overigens zat ik absoluut niet claustrofobisch in de Rapid. Prima maatje.

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.