AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bravo, Peugeot!
63
Peugeot bestaat tweehonderd jaar. Dat wil zeggen, de onderneming; auto's bouwen doen de Fransen 'slechts' een kleine honderd twintig jaar. En niet zonder succes. Het heeft Peugeot veel vertrouwen in de toekomst geschonken. Zoveel dat het meldt tussen nu en 2015 met en stortvloed aan nieuwe modellen te komen. Hopelijk, maar ook naar verwachting gezien het beeldmateriaal daarvan, liggen die wat lekkerder op het netvlies dan het huidige aanbod aan modellen. Eigenlijk ging het met de vormgeving van Peugeots met de komst van de 207 in 2006 mis. Deze 'opgeblazen' 206 oogde zwaar en veel minder mooi in balans dan z'n voorganger. En de 308 is bijna een karikatuur van de 207; kijk alleen al naar de overmaatse koplampen. De CC's, die zien er ook niet écht lekker uit. Dieptepunt uit designoogpunt is de 3008. Het lijkt wel of Peugeot de hatchback, de MPV en de SUV door elkaar heeft willen husselen, met de enigszins wonderlijk ogende 3008 als resultaat. Hoewel onconventioneel, is de vormgeving van Peugeot de laatste tijd dus niet altijd even geslaagd. Maar daarin lijkt verandering te komen, gelukkig zonder dat het merk z'n durf verliest. Zo heeft de coupé RCZ tegen de verwachting in vrijwel dezelfde extravagantie als het studiemodel waarvan hij afstamt, terwijl het werkelijk een oogverblindend mooie auto is. Daar kan de Audi TT nog een punt aan zuigen. En wat te denken van de productieversie van de concept 5 by Peugeot, de 508, die volgend jaar de 407 en 607 moet gaan vervangen. Dat belooft een elegant en gedistingeerd model te worden; een moderne interpretatie van de grote Peugeots van weleer. Hij heeft niet die vermaledijde grote muil van de Peugeots van vandaag, mooie, scherp getekende koplampen, die vooral in proportie zijn, en fraaie gewelfde flanken. Met deze auto, die het nieuwe familiegezicht van het Franse merk uitdraagt, kan het eindelijk een serieuze poging doen de gevestigde Duitse orde het vuur na aan de schenen te leggen. Bravo Peugeot! Misschien wordt het nu weer wat spannender in het D-segment.