Bizar hoogtepunt

Land Rover Range Rover Sport
Het einde van het jaar nadert, en dat is de tijd om na te denken over de hoogte- en dieptepunten van het jaar. Wat was leuk dit jaar, en welke delen van 2009 verstoppen we het liefst zo snel mogelijk in de geschiedenisboeken? Op autogebied was 2009 voor mij een bewogen jaar waarin ik een hoop heb beleefd voor AutoWeek. Eén van de meest bizarre momenten was tijdens de introductie van de nieuwe Land Rover Discovery 4 en de vernieuwde Range Rover Sport in Schotland. Droom even met me mee:
Het evenement vindt plaats in de regio 'The Borders', ten zuiden van Edinburgh, in een uitgestrekt landschap dat bij lange na niet zo bekend is als de Hooglanden, maar minstens zo de moeite waard. Het Schotse land wordt volgens het bekende stereotype vrijwel constant onder vuur genomen door regenbuien, maar het deert de auto's niets. Terwijl de rivieren buiten hun oevers treden en kolkend onder de bruggen door beuken, krijgen we de kans om de terreincapaciteiten van de twee SUV's tot het uiterste te testen. De testroute loopt voor een groot deel over eenzame asfaltweggetjes met her en der een verdwaald schaap, maar plotseling geeft een klein pijltje aan dat we een haakse bocht naar links moeten nemen.
De Range Rover voor ons leidt de colonne, duikt met zijn neus naar beneden en werpt gelijktijdig z'n rechter achterwiel de lucht in. 'Wat gaat die mafkees nou doen?', klinkt er verbaasd door ons spierwitte testmodel. Wel, ons wacht een afdaling van een ruime dertig procent. Moet je voorstellen; je zit in een peperdure SUV omringd door hout en hoogpolig tapijt, en op goed geluk stuur je de mastodont naar beneden, hopend dat de systemen hun werk doen en je heelhuids beneden komt. En je mag niet zelf remmen, want juist dan gaat het mis. Ik voel me alsof ik ga abseilen met een buffetkast vol porselein op m'n rug. Maar de Range gedraagt zich alsof-ie voortsukkelt op de Amsterdamse Ring; z'n Hill Descend Control blijft subtiel ingrijpen en de auto zorgt er helemaal zelf voor dat we zonder kleerscheuren de vallei inrollen. 'Indrukwekkend' dekt de lading niet...
Dan volgt uitdaging nummer 2. Ik kan m'n ogen niet geloven en moet mezelf echt even in m'n arm knijpen. Voor mijn neus stroomt de rivier die eerder tegen de brug aanbeukte. Hij is meer dan tien meter breed en raast voort met een snelheid die me doet denken aan de wildwaterbaan die ik afgelopen zomer in de Belgische Ardennen trotseerde. 'Is dit echt de juiste route?' Dat zal wel, want waarom staat er anders op de andere oever een mannetje naar me te zwaaien? Na een draai aan de knop van het Terrain Response System pompt de Range zichzelf omhoog en legt-ie de lage gearing in. Rustig een constante snelheid opbouwen, en op hoop van zegen dat water in!
Waar gáát dit over? Ik ben zojuist met een SUV van een ruime euroton een wild kolkende rivier ingereden. Bizar! En geeft de Range zich gewonnen, denkt u? Nee, natuurlijk niet; het hoogpolige tapijt blijft keurig droog en de vijf cameraatjes rond de auto (een optie op de nieuwe Range) geven ons aan alle kanten uitzicht op een even bizarre als onvergetelijke ervaring.
Ik ben benieuwd wat 2010 zal brengen...

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.