Beursgekte

De AutoWeek-redactie in Amsterdam

Waar zou je liever zitten tijdens de persdagen van de Autosalon van Geneve: op de redactie in het grote Sanoma Uitgevers-kantoorgebouw te Hoofddorp of... op de beurs zelf in de mondaine Zwitserse stad? Daar tegen de Franse grens, waar je behalve VIPS vooral ook de allernieuwste auto's van wereldmerken tegenkomt, heel veel automotive-bekenden (uit Nederland en de rest van de planeet ze aardkloot) en nóg meer vrouwelijke modellen dan bij deze uitgeverij rondlopen in het restaurant rond lunchtijd. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Toch ben ik dit jaar thuisgebleven, dat is te zeggen, op de redactie. Sinds vele jaren was ik er daar niet bij. En bewaakte ik headquarters Hoofddorp. Dat was nét zo bruisend, alleen zonder de glamour, het lawaai, de drukte om je heen, de benauwde beursvloer-atmosfeer. Want zodra er een doek in Geneve van een auto afgaat, stuurt de fabrikant een persbericht uit en de redactie hier duikt daar dan bovenop om het zo snel mogelijk online te knallen. En zo gaat dat de hele dag. Bij onduidelijkheden is er contact met de collega's van de beursvloer maar zowel het Hoofddorp-team als het Geneve-team werkt vrij autonoom. Dat team in Geneve valt uiteen in twee delen: een team dat voor het magazine de beurs covert, iedereen spreekt en bij thuiskomst verschrikkelijk gaat tikken. En een video-team dat de video's draait, ter plekke monteert en ze vanuit de perskamer op de salon op de site zet. En dan houdt een webeditor in Hoofddorp nog het aanbod in de gaten van video's van fabrikanten die naast foto's en info soms ook een video van hun nieuwe auto de wereld inslingeren.

Belangrijkste en grootste
En dan ben je dus zo maar met 13 man in touw om een beurs zo grondig en snel mogelijk te coveren. Maar het is dan ook de belangrijkste beurs van de wereld. En AutoWeek is de grootste automotive-titel van Nederland , zowel in print als online, dus we zijn het aan onze stand verplicht.
Wat je dus online ziet, komt in eerste instantie van de mannen hier op de redactie. De video's komen voornamelijk uit Geneve en wat je woensdag in het blad ziet (28 pagina's extra!) komt dus ook van de ploeg uit Zwitserland. Die nu nog als een dolle aan het schrijven zijn waarna het als een speer wordt vormgegeven. Leuk, zo'n kijkje achter de schermen? Er is ook een keerzijde. Het kost veel geld, heel veel geld. Prijzen van hotelkamers in Geneve gaan tijdens de beurs drie keer over de kop, er moet gegeten en gedronken worden om de troepen actief te houden. Vliegtickets en veel benzine komen daar nog bij, want een deel vliegt en een ander deel rijdt. En al die declaraties belanden nu zo'n beetje op mijn bureau. De honderden euro's vliegen me om de oren. En dan moeten de Twitter-declaraties nog komen...
Maar de hectiek, de dynamiek van het onder druk iets neerzetten, het aantal bezoekers en pageviews (dinsdag scoorden we een nieuw record: bijna 1,2 miljoen) maakt dat allemaal meer dan goed. En op zo'n manier als team tekeer gaan, is ook bijzonder. Bijzonder leuk.
Leeg, ja, dat is óók iedereen na zo'n beursweekje. Maar dat is zó over en dat gaat het kriebelen om hetzelfde kunstje weer te flikken op AutoRAI en - later dit jaar - op Frankfurt. En dan weet je weer waarom je het hier al zo lang uithoudt.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.