AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Betrouwbaar is saai
150
Goed = saai. Het betrouwbaarheidsoverzicht op de site reliabilityindex.com van de Britse autoverzekeraar Warranty Direct laat geen andere conclusie toe. De tien meest betrouwbare auto's op de lijst zijn op één Mazda na om bij in slaap te vallen: Toyota Corolla, Mazda MX-5, Honda HR-V, Honda Jazz, Nissan Micra, Honda Civic, Volvo S40, Toyota Celica, Mazda 323, Honda CR-V. Voor het gros van de grote verliezers rijdt de petrolhead juist graag een blokje om; Audi RS6, Jaguar XK8, Mercedes SL, BMW Z3, Jaguar XKR, Range Rover, Audi Allroad, Mercedes V-klasse, Mercedes S-klasse en Jeep Cherokee. Moraal: premium sucks, confectie loont.
Key issue in dit onderzoek is het kostenplaatje. Het aantal reparatiegevallen wordt afgezet tegen de reparatiekosten. "Een auto kan vijf keer stuk gaan maar je per keer niet meer dan vijftig pond kosten; hij kan ook één keer stuk gaan en je duizend pond lichter maken." Dat klinkt redelijk. Alleen; dan is een beetje Benz of BMW er al heel snel gloeiend bij. En komen die feilloze Toyota's dus met de schrik vrij omdat terugroepacties de klant niets kosten.
De bitterzoete waarheid is dat een RS6 misschien ook vaker in de lappenmand belandt omdat hij als een RS6 bereden wordt – en dat een RS6-rijder zijn nederlagen grommend slikt omdat zijn zorgenkind lekker geen Civic is. Hoewel zelfs het nuchtere reliabilityindex het bestaan erkent van de blinde liefde voor rijdende rampen die geen accountant de verslaafde uit het hoofd praat - "denk aan de goede oude Land Rover Discovery." Daar zegt u wat, beste onderzoekers. Passie is volstrekt irrationeel. Daarom zijn betrouwbaarheidsstatistieken er alleen voor rekenaars die niets met auto's hebben. Ik was niet blij toen ik een keer 3.500 euro mocht ophoesten voor twee onschuldige reparaties aan m'n E500, maar op de terugweg was ik even smoor als voor m'n ondergang. Al mag ik soms - rust moet iets heerlijks zijn - in het geniep ook best van een Corolla dromen, ik weet wat ik zou denken als ik net zo'n smakelijke ramp-Jag voor de deur had staan: my ass. Liefde wekt soms meer vertrouwen dan betrouwbaarheid.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs