Beleggen? Koop een Polo!

G 40

Elke nieuwe auto is een financiële zelfmoordaanslag, tenzij de aankoop een Ferrari of een Alfa Romeo 8C is. Qua investering ben je even goed af met een aandelenpakketje Fortis. Hoe anders is dat met oldtimers en de auto's die het nog moeten worden. Wacht je lang genoeg, dan wordt een gekke oude bak geld waard.

Wanneer en hoeveel, dat weet je nooit. Of een auto gaat boomen, hangt van diverse factoren af: design, vermogen, zeldzaamheid, imago, conjunctuur. Maar heb je echt iets bijzonders: zet het weg voor later. Een Bugatti die je veertig jaar geleden voor een modaal weekloon van een Franse boer kocht, kan nu zomaar je pensioenvoorziening zijn.

Hoe raar het kan lopen, leert het Duitse blad Oldtimer-Markt, dat de marktwaarde van tussen 1975 en 1990 geproduceerde auto's in kaart bracht. Een deel van de uitslagen laat zich raden. Dat de investeerder zich aan echte liefhebbersmerken nauwelijks kan vertillen was bekend. Voor een Morgan 4/4 uit de jaren 1982-1991 vang je, tenzij het ding uit elkaar valt van ellende, probleemloos tot een veelvoud van de nieuwprijs. Voor een Ferrari 288 GTO in topstaat – nieuwprijs in Duitsland destijds 260.000 mark – tik je inmiddels haast vier ton af. Geen mens zal er van opkijken. Geld maakt geld.

Dat er ook in de lagere segmenten hoop is, maakt de prijsontwikkeling over de afgelopen twee jaar duidelijk. De Saab 900 werd 15% meer waard, de Mercedes 190E 2.3-16 zelfs 30%. Petjes, opgelet: jullie Honda CRX uit de periode 1990 – 1992, de 150pk-versie dan, nam in twee jaar 23% in waarde toe. Op de hitlijst prijken onverwachte gasten. Zo pluste de Fiat 131 Sport – aantrekkelijk is anders - 42 procent.

Maar dan nu de grootste stijger van allemaal, de auto die me hedenavond buiten adem naar de pen deed grijpen. Wie nog een Polo G40 heeft staan, rijdt de Zilvervloot. Met een waardestijging van 140% in twee jaar zet de kleine brultijger zelfs de Lambo- en Ferrari-fracties in hun hemd. "Die kleine Krawallbüchse mit dem 40 Millimeter breiten G-Lader unter der Haube", schrijft Oldtimer-Markt, "ist gesucht wie kaum ein anderer Youngtimer."

Laat dit een les zijn voor ruige twintigers met VR6'jes, Hondaatjes en hete 205'jes. Weg met die spoilers en die Remus-uitlaatpijpen! Houd die bakken origineel; wie weet zitten jullie op een goudmijn. Rustig doorrijden, geen illegale straatrace meer, flink poetsen, goed onderhouden, en voor je het weet is die eerste M5 binnen handbereik. Hoewel ook die inmiddels 47% meer doet dan in 2006.

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.