Belastingvrijstellingen weg? Geen paniek!
En hup, heel Nederland in rep en roer omdat de vrijstellingen voor autobelastingen blijkbaar verdwijnen. De reacties onder het bericht logen er niet om en er is totale paniek bij bezitters van zo'n zuinige diesel, zo vertelde Wouter van Embden mij. Lijkt me niet nodig, want de soep wordt vast niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Om te beginnen is niet zeker in hoeverre het nieuws klopt zoals RTL het brengt. De zender heeft uitstekende bronnen, maar de autobelastingen-materie is dusdanig ingewikkeld, dat ik vermoed dat de journalist in kwestie zich een beetje heeft vergaloppeerd. Ja, je hebt geplande lekken via grote media die bewindslieden als luchtballon gebruiken, dat weet iedereen. Dat gebeurde destijds bijvoorbeeld toen de slurptaks werd aangekondigd (Primeur Telegraaf) en ook toen de roettaks voor het eerst bekend werd (primeur RTL Nieuws).
Beide media meldden toen in veel detail hoeveel duurder bepaalde auto's gingen worden. Duidelijk een gepland lek met goede feitelijke info. In de berichtgeving van RTL zitten nu veel gaten. Inhoudelijk klopt het her en der gewoon niet. RTL spreekt van 50 milligram in plaats van 50 gram, heeft het over elektrische auto's die minder dan xxx uitstoten (klopt niet, zitten altijd op 0), heeft het over Co2 (kobalt) in plaats van CO2 en meldt dat de hele regeling in één klap verdwijnt om plaats te maken voor een standaard laag BPM-tarief in plaats van een soepel overgang.
Als de grens bij 50 gram komt te liggen, verdwijnt de vrijstelling dus ook niet, maar worden de normen aangescherpt. Allemaal zeer onlogisch en daarom vermoed ik dat dit lek niet gepland is en een journalist men halve informatie aan de slag is gegaan nadat hij hoorde dat de belastingen hervormd gingen worden. Nu is het natuurlijk wel zo dat er (al maanden) druk wordt gewerkt aan een complete herziening van de autobelastingen. Maar dat is niet bepaald nieuws, dat is al aangekondigd in het belastingplan 2011 afgelopen september. En dat de huidige regelingen op termijn onhoudbaar zijn, is ook niet echt een verrassing.
Sterker nog, zowel de huidige als de vorige staatssecretaris heeft meerdere malen bevestigd dat in ieder geval de MRB-vrijstelling gegarandeerd was tot 2013, ookal werd continu overal beweerd dat die per direct zou verdwijnen. Als nu dan bekend wordt dat hij na 2013 verdwijnt, snap ik de schok bij veel mensen niet heel erg. Wat had je dan verwacht?
Terug naar het 'nieuws': volgens RTL verdwijnt dus de vrijstelling en komt er een BPM-tarief van 10 tot 25 procent. Leuk, dan worden vele AMG's en andere dikke auto's tienduizenden euro's en supersportauto's zelfs honderdduizenden euro's goedkoper. Nu zijn die auto's immers schreeuwend duur vanwege de CO2-link in de BPM. Geloven jullie het? Ik niet. Gebeurt ook niet. Ja, Financiën gaat de regels aanpassen. En ja, de huidige grenzen zullen verdwijnen. Dat weet iedereen in de sector al jaren. Maar een soort stappensysteem met een soepele overgang is vele malen logischer dan afschaffing van de complete regeling. De vorige staatssecratis De Jager heeft eerder gezegd te denken aan een overgangsregeling voor de MRB-vrijstelling om bepaalde bezitters te ontzien. Ik wacht daarom rustig af tot half juni de officiële plannen bekend worden gemaakt. Tot dan is alle paniek nergens voor nodig
Overigens wil ik reaguurders die de huidige vrijstellingen voor zuinige auto's als links beleid zien even uit de droom helpen: links zou nooit de belastingen op zuinige auto's verlagen, enkel de belastingen op onzuinige auto's extreem verhogen. Een behoorlijk verschil. Eurlings wilde kilometerheffing in plaats van BPM, GroenLinks wilde kilometerheffing met BEHOUD van BPM. Autorijden is belastingtechnisch in tientallen jaren niet zo goedkoop geweest als de afgelopen tijd, al moet je dan wel een 107 of Polo Bluemotion nemen. Hoeft niet, mag wel. Dat een leaserijder voor een Prius kiest enkel vanwege de bijtelling is misschien wat lafjes, maar dat veel mensen met een kleine beurs voor het eerst een nieuwe Aygo of C1 konden kopen en minder vaste lasten hebben is toch hartstikke leuk voor die mensen? Autorijden is vrijheid voor iedereen! Of zie ik wat over het hoofd?
**update 01-06**
En RTL bleek er inderdaad helemaal naast te zitten. Kleine aanscherping komende jaren, verder niets aan de hand.

Roy Kleijwegt
Autojournalist
Roy Kleijwegt (1981) heeft Journalistiek gestudeerd en liep in 2004 bij AutoWeek stage. Hij werkte daarna een aantal jaar bij het vakblad Automotive maar keerde hij in 2008 terug bij AutoWeek als testredacteur en politiek expert. Hij houdt van supercars en lichte sportwagens, van moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Waar velen de opkomst van EV’s zien als een ramp, vindt Roy de transitie bijzonder interessant. Evengoed zijn zijn favoriete auto’s hoogtoerig en atmosferisch: hij moest een traan laten tijden het testen van een Ferrari 812 Superfast. Roy heeft weinig met klassiekers, hoewel de liefde voor youngtimers groeit nu hij ouder wordt. Hij reed in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart maar die is door tijdgebrek verkocht. In zijn vrije tijd geniet hij van sporten, poker en zijn gezin. Roy heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken. Voor zijn eigen deur staat een Tesla Model 3.