AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bang van licht
43
Adaptieve verlichting, lichten die vanzelf aanspringen als je de duisternis in rijdt, neemt een behoorlijke vlucht. Steeds meer auto's zijn uitgerust met een modus waarin de verlichting zich automatisch in- en weer uitschakelt. Zoals zo vaak hebben modellen uit de hogere segmenten als eerste een sensor die de verlichting bedient. Maar deze voorziening sijpelt rap door naar de lagere klassen. Over de handigheid ervan hoeven weinig woorden vuil gemaakt te worden, zo laat het zich aanzien. Vooral rond tunnels doe je er je voordeel mee. Als je een tunnel nadert, kun je met de lichtsensor aan boord nooit meer vergeten je verlichting in te schakelen; dat gebeurt immers vanzelf zodra de sensor duisternis detecteert. Aan het einde van de tunnel worden de lampen weer volautomatisch gedoofd.
Toch bestaat er verbazingwekkend genoeg weerstand tegen de oprukkende 'zelfdenkende' verlichting. Het schijnt – zo blijkt ook uit brieven die we hier ter redactie ontvangen - dat menig automobilist schrikt wanneer plotsklaps de achterlichten van de auto voor hem aangaan, ze aanziet voor stoplichten en ogenblikkelijk op de rem gaat staan. De gevolgen van een dergelijke schrikreactie laten zich raden. De minst gevaarlijke is het ontstaan van een file doordat achterliggers ook de rem aantikken. De reactie is begrijpelijk en de kritiek op lichtsensoren líjkt daardoor terecht. Maar hoe ging dat dan vroeger? We ontstaken zelf de verlichting van onze auto, maar het effect was niet anders; de achterlichten sprongen aan. Schrokken we toen niet van elkaar als we een tunnel indoken? Nee, de aantijging tegen deze faciliteit is bij nader inzien helemaal niet gegrond. En als je je er al in kan vinden, dan weegt een belangrijk voordeel daar tegenop:je kunt niet meer vergeten de lichten aan te zetten bij het naderen van een tunnel. En dat gebeurt nogal eens, borden die je er bij de ingang aan herinneren dit te doen ten spijt. En deze vergeetachtigheid brengt meer gevaar met zich mee. Je zichtbaarheid is immers minder als je zonder licht door een tunnel koerst. Zeker als de weersomstandigheden niet optimaal zijn zoals in deze tijd van het jaar. Lichtsensoren mogen nog veel breder worden toegepast. En er is veel minder kans op een schrikreactie wanneer ze de verlichting in werking stellen als je wat meer afstand houdt tot je voorganger. Tja, afstand houden; da's munitie voor weer een heel andere discussie.
Lees ook
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs