Auw...het gekerm van een koud dieselblok

Peugeot 508 Active 1.6 e-HDi

Woensdagmiddag vijf uur. Bedrijventerrein Beukenhorst in Hoofddorp, waar de AutoWeek-redactie zit, stroomt leeg. Een Peugeot 508 slaat net als ik rechtsaf richting A4. Er begint zich op de N201 een aardige rij voor de verkeerslichten te vormen, zoals bijna elke dag rond dit tijdstip. Het weerhoudt de 508-rijder er niet van om het gaspedaal te vloeren. Ik hoor een noodkreet van een hoog in toeren gejaagde dieselmotor. Witte rook uit de uitlaat, vlak voordat de remlichten van de fraaie sedan fanatiek oplichten om niet vol op de auto's voor 'm te knallen. Duidelijk een koud blok dat niet gespaard wordt. Ik krijg er altijd een naar gevoel van, geen koude rillingen maar het doet toch een beetje pijn. Er blijkt totaal geen liefde voor het mechaniek uit.

Als ik de volgende ochtend de wijk uitrij, heb ik een VW Polo Bluemotion voor me. Hij gaat er behoorlijk rap vandoor. Het is nog maar kwart over zeven, maar ik denk niet dat de berijder al een half uur gereden heeft, want hij kwam uit een zijstraatje dat verder nergens naartoe leidt. De duurtest-Chevrolet Volt heeft de hele nacht aan de laadpaal gehangen, genoeg om geheel elektrisch naar de redactie te kunnen zoemen. De Bluemotion-rijder moet zijn Polootje wel tot het uiterste tergen. Want zo'n Volt is als je het pedaal maar een kwart intrapt al behoorlijk rap op de eerste meters, maar toch is de witte VW algauw uit zicht. Ik ken de zuinige Polo goed, we hebben 'm immers een jaar als duurtester gehad, en een ding is hij nu bepaald niet…vlot. Dus weer zo'n koude diesel die zonder teder opwarmwerk meteen bruut op zijn falie krijgt!

Wat je waarschijnlijk als antwoord krijgt als je vraagt naar het waarom? "Ach, over drie jaar krijg ik toch weer een nieuwe lease-auto?".

In veel gevallen zullen ze er geen flauw benul van hebben. Warm rijden? Is dat met de auto de zon opzoeken? Heeft het zin zulke mensen op te voeden?

Een extra reminder in de vorm van een olietemperatuurmeter vind ik altijd wel prettig. Een Peugeot 508 heeft er zelfs een! Maar daar heeft de automobilist waarmee ik deze blog begon duidelijk geen boodschap aan. En als je op een koude ochtend het 1.2 TDI-tje van een Polo Bluemotion tot leven wekt, klinkt dat net zo heftig als een kettingroker die na een avondje paffen en whiskey drinken de volgende ochtend bij het uit bed stappen zijn longen er bijna uithoest. Zou je toch aan het denken moeten zetten.

Rode lampjes in de toerenteller dan maar, zoals in BMW M-modellen? Waarschijnlijk kijken de niet-netjes-warm-rijders daar ook niet naar. Ze weten vermoedelijk niet eens waarvoor de wijzerplaat die aangeeft hoeveel omwentelingen de krukas per minuut maakt dient…

Lezersreacties (89)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.