Autoliefhebberij sterft uit

Bugatti 57S Atalante | Foto: ANP/AFP
Ligt het aan mij of lijkt het alsof de jeugd en kleine kinderen steeds minder geïnteresseerd zijn in auto's? Waar ik vroeger tijdens schoolpauzes lange gesprekken voerde met vele andere autominnende vriendjes en onderweg de nieuwste modellen nastaarde, lijkt het moderne kind zijn aandacht voor auto's te verliezen. Dromen van autobezit, lijkt iets uit het verleden en áls het dan toch zo ver komt, kiezen jongeren het liefst voor een auto die het best bij hun portemonnee past. Liefhebberij of gevoel voor status, komt er niet aan te pas. Een auto is een noodzakelijk kwaad geworden om van A naar B te komen.
In Japan lijkt die trend al langer te zijn ingezet. Daar bestaat er zelfs een woord voor: 'kuruma banare', wat je het best kan vertalen als ont-motorisering. De trend, waarbij steeds minder mensen een auto bezitten, heeft zich al in 1990 ingezet. De jonge Japanners geven hun geld liever uit aan de nieuwste elektronica gadgets dan een vierwieler. De auto lijkt zijn magie verloren. Als ze vervoer nodig hebben, pakken ze het openbaar vervoer en ook de autoverhuurbedrijven, varen er wel bij.  
Als jongeren over een tijd helemaal niet meer in auto's geïnteresseerd zijn, is dat slecht nieuws voor de branche. Voor de overgebleven liefhebbers biedt het perspectieven. Tegen de tijd dat ik met pensioen ben, kan ik voor een prikkie die onbetaalbare klassieker kopen, waar ik al mijn hele leven van wakker lig.
Gaan we over een aantal jaar Japan achterna of ga ik met de verkeerde jongeren om?

Lezersreacties (97)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.