AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Autofabrikanten zetten in op B-segment
25
De hoofdvraag van de Autosalon van Genève was dit keer gelukkig eens niet "Wie komt en wie niet?". Zelfs de belangrijke North American International Auto Show in Detroit kende immers afzeggingen, om over onze AutoRai maar te zwijgen (al is het natuurlijk een goede zaak dat de Nederlandse autotentoonstelling gewoon doorgaat).
Nee, de vraag is meer "wat is de toekomst van het D-segment?". Natuurlijk is dat segment de afgelopen tijd flink vernieuwd, maar toch. Al lange tijd hebben vooral de niet-premium merken het erg moeilijk in de middenklasse en de recessie zal dat proces alleen maar bespoedigen. Mensen kiezen voor compacte auto's van volumemerken, of ze sparen door voor de grote premiumsedans.
Genève was een teken aan de wand. De getoonde concept-cars tonen ons immers wat we de komende jaren kunnen verwachten. Geen grote bakbeesten deze keer, maar heel veel auto's voor het B-segment. De Citroën DS3, Kia No.3 en Nissan Qazana bijvoorbeeld, stuk voor stuk interessante modellen die in de toekomst ook daadwerkelijk in productie gaan.
De Volkswagen-stand was op de eerste persdag misschien wel het grootste voorbeeld van de nieuwe trend in de auto-industrie. Volkswagen beperkte zich tot het tonen van de nieuwe Polo en de Bluemotion-lijn. Zelfs de nieuwe Golf GTI ontbrak! Op deze publieksdagen staat deze er wel, maar het geeft wel aan waar bij Volkswagen de prioriteiten liggen.
Was het ontbreken van de grote auto's erg? Helemaal niet. De auto's in het A- en B-segment zijn tegenwoordig zodanig volwassen, dat het voor de doorsnee forens niet meer te verdedigen is om zonder passagiers in een auto van bijna vijf meter in de file te staan. Bovendien zijn kleine auto's zuiniger en beter bereikbaar voor de particulier. Zolang de toekomstige kleintjes er zo kek uitzien als de concept-cars op de Autosalon van Genève, hoor je mij niet klagen.
Nee, de vraag is meer "wat is de toekomst van het D-segment?". Natuurlijk is dat segment de afgelopen tijd flink vernieuwd, maar toch. Al lange tijd hebben vooral de niet-premium merken het erg moeilijk in de middenklasse en de recessie zal dat proces alleen maar bespoedigen. Mensen kiezen voor compacte auto's van volumemerken, of ze sparen door voor de grote premiumsedans.
Genève was een teken aan de wand. De getoonde concept-cars tonen ons immers wat we de komende jaren kunnen verwachten. Geen grote bakbeesten deze keer, maar heel veel auto's voor het B-segment. De Citroën DS3, Kia No.3 en Nissan Qazana bijvoorbeeld, stuk voor stuk interessante modellen die in de toekomst ook daadwerkelijk in productie gaan.
De Volkswagen-stand was op de eerste persdag misschien wel het grootste voorbeeld van de nieuwe trend in de auto-industrie. Volkswagen beperkte zich tot het tonen van de nieuwe Polo en de Bluemotion-lijn. Zelfs de nieuwe Golf GTI ontbrak! Op deze publieksdagen staat deze er wel, maar het geeft wel aan waar bij Volkswagen de prioriteiten liggen.
Was het ontbreken van de grote auto's erg? Helemaal niet. De auto's in het A- en B-segment zijn tegenwoordig zodanig volwassen, dat het voor de doorsnee forens niet meer te verdedigen is om zonder passagiers in een auto van bijna vijf meter in de file te staan. Bovendien zijn kleine auto's zuiniger en beter bereikbaar voor de particulier. Zolang de toekomstige kleintjes er zo kek uitzien als de concept-cars op de Autosalon van Genève, hoor je mij niet klagen.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs