AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Autobahnverbod?
113
De afgelopen dagen verslond ik circa 1.600 Autobahn-kilometers. Tussen de baustellen door zijn er zo nu en dan vrije stukken waar je lekker op kan schieten, maar veel stelt dat niet voor. Domweg te veel verkeer en heel veel vrachtwagens. Gemiddelde snelheid volgens de boordcomputer aan het einde van de trip vanuit München: 119 km/h. Eén specifiek voorval deed mij aan een discussie denken die ik onlangs op het AutoWeek forum volgde. Aanleiding voor die bewuste forumdiscussie was een dodelijk ongeval op een snelweg in Nederland .
In het kort: bestuurder A rijdt op de linkerrijstrook 160 km/h en nadert twee langzamer rijdende auto's die zich op de rechterrijstrook bevinden. De achterste van die twee komt naar links om in te halen en schat de snelheid van auto A verkeerd in. Als gevolg daarvan ontstaat een ongeval, waarbij uiteindelijk de auto die ingehaald wordt naast de weg belandt. De inzittenden van die auto komen triest genoeg om het leven. De bestuurder van auto A krijgt tien maanden cel en mag vier jaar niet meer rijden. Toch was hij hier niet de enige die slecht anticipeerde. De inhaler heeft niet goed en niet vaak genoeg in zijn spiegels gekeken, lijkt mij.
Terecht merkte een van de forumbezoekers op dat deze man of vrouw een verbod voor de Autobahn moet krijgen. Mee eens! Wat is het geval? Al tijdens de eerste kilometers op het Duitse asfalt werd ik met een soortgelijke situatie geconfronteerd. Ik rijd links met een snelheid van 170 km/h, in de verte sukkelt een Nederlandse auto achter een vrachtwagen. De alarmbellen rinkelen al. Cruise uit, voet boven het rempedaal.... en ja hoor, na een twijfelachtig knippertje van de richtingaanwijzer komt meneer met een snelheid van 100 km/h naar de linkerrijstrook. Onvoorstelbaar en levensgevaarlijk. Weggebruikers als deze zouden wat mij betreft óók een cursus moeten volgen, zoals de overheid nu voor heeft met 'aso's' in het verkeer.
Bovendien rijst een andere vraag? Is het nog wel verantwoord dat onopvallende surveillanceauto's met snelheden van 160 km/h en hoger over de Nederlandse snelweg jakkeren? En hoe oordeelt de rechter als er in zo'n situatie een soortgelijk ongeval gebeurt?
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs