AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Arm Europa
57
Toch boeiend nieuws. Audi, BMW en Mercedes draaien weer als een tierelier, maar vooral in China en de VS. Hoe zou dat komen? Een gok: Amerikanen maken lange dagen, nemen nauwelijks vakantie, betalen een stuk minder belasting en, niet onbelangrijk, een A6 3.0 TFSI Avant Quattro is er met nog geen 42.000 euro dik 32 mille goedkoper dan in Nederland. In China is een A6 niet te geef, hoewel een instapprijs van 40 voor een 2.0 TFSI sedan niet heel erg is, maar Chinezen werken zich kapot en zijn afgrijselijk gemotiveerd om Mao's middeleeuwen achter zich te laten.
Nee, ik zeg niet dat ik er zou willen wonen, maar van Nederland snap ik niks meer. Hier geven HBO's waardeloze diploma's weg, verspillen politieke partijen kostbare formatietijd terwijl de staatsschuld elke dag met 100 miljoen oploopt en is de lastendruk zo excessief dat je zéér stevig moet verdienen om als particulier een fatsoenlijk gemotoriseerde A6 Avant te kunnen kopen. Dan praat je over een auto in de hogere middenklasse. Daar hoor ik theoretisch ook bij als het niet toevallig crisis is, maar ik kan hem van z'n levensdagen niet betalen.
Nog iets: als thuiswerkende workaholic zie ik het mailverkeer met de buitenwereld op vrijdag vrijwel stilvallen. Waar is iedereen? Uit werken? Welnee. Vrij, of zich voorbereiden op het weekeinde. Yep, hier zitten de autoverkopen weer in de lift, maar wat waren de best verkopende modellen in mei 2010? Peugeot 107, Volkswagen Polo, Volkswagen Golf, Fiat Panda en Toyota Aygo: op de Golf na het absolute minimum in autoland. Over vijftig jaar is het kaalgeplukte en uitgewoonde Europa tweede wereld, een vergeten achterland van het grote China waar vanuit Beijing en Hong Kong Mercedes, BMW en Audi door Chinese CEO's worden bestuurd. Tata wordt nog heel groot hier.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.