Alternatief vervoer

Taxi | Foto: ANP
Afgelopen vrijdagavond weer eens van ander vervoer gebruik gemaakt dan de auto. Daar werd ik een beetje somber van.
In de NS-hal van Schiphol staat op het blauwe bord dat mijn trein vertrekt over 5 minuten vanaf perron 5/6. Mooi, ik heb nog tien minuten. Daar aangekomen gebeurt er weinig qua borden. Ik word argwanend. Vanaf het moment dat ik beneden sta is een mevrouw constant aan het omroepen wat er allemaal NIET rijdt of met vertraging.
Mijn trein komt niet, althans hij komt wel, maar het vertrek blijkt vanaf perron 4 dus... die mis ik. Jammer want het blijkt voorlopig de laatste te zijn richting Hoofddorp. Want de 18.17 komt ook maar niet opdagen. Dan een omroepbericht: "voorlopig geen trein naar Hoofddorp, u hoort als we zelf ook iets weten" Er staat een trein met panne, vandaar. Lekker dan. Dus laat ik het OV voor wat het is en spoed me met twee koffers en video- en fotoapparatuur richting taxi. Dat stukje Schiphol-Hoofddorp zal ons de kop niet kosten.
Ik heb zowaar snel een taxi te pakken. Een Passat Variant. De beste man achter het stuur spreekt zeer gebrekkig Nederlands, weet niet eens waar Hoofddorp ligt (...) maar weet gelukkig zijn Tom Tom te bedienen. Elke keer als hij moet stil staan voor een verkeerslicht zet hij de motor uit en start opnieuw omdat de Passat kuren vertoont. "Moet van mijn baas" Die baas belt hem gedurende de rit op om zijn beklag te doen over dat het maar zo'n kort ritje is en hij hier te weinig aan verdient. Zo begrijp ik van mijn chauffeur. Erg servicegericht, waar de klant bijzit.. Eenmaal aangekomen bij de eindbestemming vraag ik om een bon, hij heeft geen bonnenboekje dus krabbelt hij iets op een ander papiertje. Zeventien euro is het, ik geef 20, hij heeft geen kleingeld om terug te geven klaagt hij, oh, hij vindt toch nog een 2 euro-stuk. Goed, ik ga dus voor één euro het schip in, maar aan de andere kant: voor zo'n vervoersprestatie is een fooitje wel op zijn plaats. We zijn weer thuis na een week Aziatische gastvrijheid waar treinen op tijd rijden en de mensen het de klant naar de zin proberen te maken. Omdat zij de klant zijn.

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.