AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alle auto's voorgloeien!

Voorgloeien
Auto's worden steeds zuiniger. Althans, relatief, want ze kwamen door de jaren heen aardig wat pondjes aan. Afslanken wordt lastig, gezien de eisen die we vandaag de dag aan een auto stellen. Hoe dan ook, autofabrikanten doen er veel aan om de brandstofconsumptie zo veel mogelijk te beperken. Al dan niet aangejaagd door de overheid. En daar plukken wij de vruchten van. Toch vind ik het uiterst opmerkelijk dat één maatregel door alle fabrikanten totaal over het hoofd wordt gezien. Of domweg niet wordt benut. En dat is een voorziening om motorolie en/of koelvloeistof voor te verwarmen. Want laten we wel wezen: vooral tijdens de opwarmfase is het verbruik erg hoog. Hoe moeilijk kan het zijn om ergens in het koelsysteem en het oliecarter een soort van gloeidraad aan te leggen die je een half uurtje voor de start zijn heilzame werk laat doen? Ik kan maar één reden bedenken waarom er niet één auto is die met deze voorziening is uitgerust of dat er geen enkele autofabrikant is die dit als optie aanbiedt: het maakt voor de verbruikscijfers niet uit. De ECE-cijfers die in de brochure staan, zijn gebaseerd op een gesimuleerde stads- en buitenwegrit op een rollenbank. Daarom wijken de verbruikscijfers in de praktijk hier sterk van af. Hoe veel zuiniger (minder CO²!) zou een auto niet kunnen zijn als het blok eerst even zou voorgloeien? En lekker comfortabel ook, na een nachtje vorst. Direct een warme auto! Nog een bijkomend voordeel: minder motorslijtage. Ik ben benieuwd wanneer de eerste autofabrikant opstaat om dit relatief eenvoudige systeem in te bouwen of als optie aan te bieden.

Lezersreacties (29)

Reageren