AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Airco ontsnapt aan de aandacht
44
De tweede hittegolf van deze zomer is bijna en feit. Als we vandaag de vijfentwintig graden halen – en dat lijkt te gaan lukken, maakt het KNMI het officieel. Dezer dagen dank ik bij wijze van spreken de almacht op m'n blote knietjes dat mijn testauto's alle van een airconditioning zijn voorzien, en heb ik medelijden met degenen die zo'n ding niet aan boord hebben. Zonder zo'n klimaatbeheersingssysteem valt het met temperaturen die de dertig graden overstijgen vrijwel niet uit te houden in de auto, ook al zet je alle ramen tegen elkaar open.
Het is bijna onvoorstelbaar dat we niet eens zo heel lang geleden vrijwel allemaal zonder airco de zomerse temperaturen trotseerden; en dan soms ook nog gezeten op blaartrekkend hete skaibekleding. Je moet er op momenten als deze niet aan denken dat de airco plotseling de geest geeft. Da's geen onzinnige gedachte, overigens, want steeds meer airconditioningsystemen gaan kapot, meldt 's lands grootste ochtendkrant. Niet omdat ze zo onbetrouwbaar zijn, maar vanwege achterstallig onderhoud. Bij een reguliere onderhoudsbeurt wordt het koelsysteem niet nagekeken, en verlaat de auto dus de garage zonder dat de airconditioning is gecontroleerd. Geen mens die daarover nadenkt.
Uit een onderzoek van een grote autohandel onder duizend automobilisten over hun aircokennis naar aanleiding van het warme weer blijkt dat bijna driekwart van de ondervraagden denkt dat de airco nagelopen wordt als de auto z'n periodieke beurt ondergaat. En dat is lang niet altijd het geval. Nog niet iedere moderne auto heeft namelijk een airco, en dus maakt een check en eventueel service daaraan geen deel uit van de onderhoudsbeurt. Bovendien mag niet ieder autobedrijf een airco zomaar servicen; daar is een speciale (STEK-)erkenning voor nodig. En zo ontsnapt, zolang de boel blijft werken, de airco aan ieders aandacht. Net zo lang totdat de installatie als gevolg van achterstallig onderhoud minder of zelfs helemaal niet meer koelt en de pijp aan Maarten geeft, en een dure reparatie noodzakelijk is.
Hier ligt dus een schone taak voor autoverkopers; wrijf de klant niet alleen een airco áán – waar hij vast en zeker dankbaar voor zal zijn – maar vertel er nadrukkelijk bij dat deze voorziening aparte aandacht behoeft. Ok, dat staat ook in ieder instructieboekje, maar wie raadpleegt dit werkje? Pas als het te laat is, beginnen we daar toch in te bladeren. De put wordt immers altijd gedempt als het kalf al lang verdronken is.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas - Onwil en onvermogen, de EV in Californië is ook een klassenverhaal
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs