2006: hoogte- en dieptepunten
Dit wordt waarschijnlijk mijn laatste weblog van 2006 en, hoe cliché ook, wat kun je dan anders doen dan net als Stéphan de hoogtepunten van het afgelopen jaar op een rij zetten? Want aan hoogtepunten ook in 2006 weer geen gebrek, en dat is een van de leuke dingen aan ons vak. Ik ben gek op auto's, schrijven, reizen, filmen en fotograferen en dus al jaren een kind in de snoepwinkel. Een van de droomauto's van kinderen van mijn generatie (ik ben van 1966) is de Mercedes-Benz 300 SL, de roemruchte Gullwing. Uiterst zeldzaam en kostbaar en de kans hem ooit zelf te besturen is dus nihil. Maar toen ik eind februari op Mallorca landde, enigszins blasé omdat het de derde keer in twee maanden tijd was dat ik op dat eiland kwam, en omdat we gingen rijden met een minimaal gefacelifte SL, bleek er een hele reeks oude SL's voor ons klaar te staan. En niet alleen om naar te kijken...
April: de verfilming van The Da Vinci Code komt in de bioscoop, en ik besluit om met onze duurtest-Impreza de filmlocaties af te rijden. Als chauffeur (omdat ik zelf wil fotograferen) huur ik mijn broer in, met wie ik jarenlang een wat onaangename verstandhouding heb. Boeiende reizen verbroederen, zo blijkt tijdens onze fantastische tocht door Frankrijk, Engeland en Schotland.
Mei was voor mij de maand van de Land Rover G4 Challenge. Ik trok dwars door de hooglanden van Bolivia. Hoogteziekte en uitputting werden mijn deel, net als buiten slapen bij twintig graden onder nul en Floortje Dessing die vraagt of ze bij mij in de tent mag slapen omdat haar eigen tent kwijt is (die godgloeiend vlak voor bedtijd toch wordt teruggevonden).
November: Na vijf jaar juridische strijd besluit het Hof Arnhem dat het nu welletjes is. Dat ik verkeersofficier van justitie Koos Spee ooit heb vergeleken met een struikrover, blijkt niet strafbaar. Ik ben de prijs van een leuke middenklasser kwijt aan advocaatkosten, maar de strijd is gewonnen. De struikrover delft het onderspit maar zwijgt in alle talen, zoals het een slechte verliezer betaamt. Isuzu wil zijn terugkeer op de Europese markt maken en nodigt ons voor die gelegenheid uit in Thailand, waar de D-Max wordt gebouwd. Ik loop een week rond door het Aziatische land en val van de ene verbazing in de andere. Bittere armoede, ranzige prostitutie en omgebouwde kerels wisselen uitmuntende maaltijden en schitterende tempels af. En tussendoor rij ik ook nog een paar honderd meter in de Isuzu.

Frank Jacobs
Autojournalist
Studeerde Frans en automobiel management, maar wilde eigenlijk altijd schrijven, niet noodzakelijkerwijs over auto's. Werd entertainer op diverse Franse campings, toetsenist bij een hardrockband, product manager tuinbouwmachines in Duitsland, bestelwagenverkoper, bedrijfsadviseur en in 2000 eindelijk journalist. Leerde het vak in de praktijk bij vakblad Automotive en stapte in 2005 over naar AutoWeek. Sluit zich in zijn vrije tijd graag op in zijn eigen muziekstudio, verzamelt instrumenten, verslindt boeken, fotografeert en heeft een fascinatie voor geschiedenis, met name de 19e eeuw. Is gek op dieren, vooral katten, de zee en woeste, onherbergzame landschappen. In de garage staat een Mazda MX-5 tweede generatie.