Stuurbekrachtiging ofwel ondersteund sturen bestaat al lang
Vandaag de dag wordt vrijwel iedere auto geleverd met stuurbekrachtiging, al is dat nu ook...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Met voortschrijdend technisch inzicht zijn we in de loop der jaren steeds beter in staat complexe systemen te beheersen. Desalniettemin vindt veel moderne techniek z’n wortels in het verleden, zo ook de all-american airconditioning.
Anno nu is zelfs het kleinste boodschappenautootje met airconditioning te bestellen, als het er al niet standaard op zit. Zo vanzelfsprekend is het echter niet altijd geweest. In z’n begindagen is de auto niet veel meer dan een koets zonder paard, veelal open en daarmee de inzittende overleverend aan de weergoden.
Tegen regen en kou moet je je kleden, al wordt daar met de komst van de gesloten carrosserie wel mee afgerekend. Maar koeler dan de buitenlucht wordt het niet. Of toch wel? Al in 1884 komt de Amerikaan William Whiteley met een oplossing waarbij ijsblokken in kratten onder de vloer van een paardenkoets geplaatst worden. Een door één van de assen aangedreven ventilator blaast vervolgens lucht langs het ijs de koets in. Misschien broddelwerk van het betere soort, maar wel een begin, want airco’s blazen vandaag de dag nog steeds lucht over een koud element.
Serieus wordt het pas wanneer koelkastfabrikant Kelvinator (het merk bestaat nog steeds en is tegenwoordig onderdeel van Elektrolux) in 1930 een koelkastmodule achterop een Cadillac monteert. Voor de aandrijving van de 370 Watt koeleenheid wordt een kleine, 1,5 pk sterke, verbrandingsmotor gebruikt. Het blijft bij een experiment. Desalniettemin triggert het in het decennium voor de Tweede Wereldoorlog wel alle grote Amerikaanse autofabrikant die achter de schermen allemaal aan de slag gaan met de ontwikkeling van interieurluchtkoelers.
Uiteindelijk is Packard (dat in die dagen op het zelfde exclusieve niveau acteert als bijvoorbeeld Rolls Royce) in 1939 de eerste die een auto presenteert met airco. Het systeem wordt overigens door een externe partij (Bishop and Babcock Co.) achteraf in de kofferruimte gemonteerd, maar wel onder auspiciën van Packard. Van 1940 tot 1942 levert Packard 1.500 auto’s met airco. General Motors kan niet achterblijven en in 1941 (slechts één jaar) worden er 300 Cadillacs voorzien van airconditioning.
Van onze partner Je auto schoonmaken en beschermen? Lak bijwerken? Je kunt bij Winparts.nl de juiste producten voor je auto bestellen om hem weer mooi te laten shinen! |
Helemaal lekker werken al deze systemen nog niet. Zo wordt geen verse lucht van buiten gebruikt, maar wordt de interieurlucht gerecirculeerd. Dat komt de luchtkwaliteit in de auto niet ten goede. Zeker niet als er door de inzittenden ook nog gerookt wordt. En met de verdamper in de achterbak krijgen de passagiers op de achterbank al snel een natte rug van het neergeslagen condens. O, en of het niet genoeg is, de airco is in die dagen nog niet te regelen. Je kunt hem alleen aan of uit zetten door onder de motorkap de aandrijvende snaar van de poelies te halen. Maar goed, voor wie het zich kan veroorloven is het beter dan zweten.
Na de oorlog de oorlog wordt de draad weer opgepakt met verbeterde systemen en komen ook verschillende onafhankelijke leveranciers met achteraf in te bouwen airco-installaties. Voor het grote publiek worden ze echter pas bereikbaar wanneer autofabrikant Nash (dat inmiddels koelkastfabrikant Kelvinator heeft ingelijfd) in 1954 voor $395 met een af fabriek oplossing komt onder de naam Weather Eye. Met slechts één draaiknop zorgt het Weather Eye voor de juiste temperatuur in de auto. ’s Zomers voor verkoeling, ’s winters voor verwarming. Toegegeven, dankzij slimme elektronica zijn de airco’s anno nu vele malen nauwkeuriger te regelen. Ook kunnen alle inzittenden als het moet hun eigen klimaat instellen. De basis van de moderne airconditioning grijpt echter nog steeds terug op het principe van dat Weather Eye.
Vandaag de dag wordt vrijwel iedere auto geleverd met stuurbekrachtiging, al is dat nu ook...
Evenementen 11-14 juli: Festival of Speed, Chichester (UK); goodwood.com 22-27 juli: Concours...
Marco Gorter - Ford Focus RS (2002) Dit moet wel de gemeenste vraag van het jaar zijn. Voor...
Het is zeker verstandig om een klassieker te ontzien in de koude maanden. Immers, met het...
Etienne Busink is een man van de (grote) getallen. Hij kan twee banen uitoefenen - is zowel...
Autoveilingen zijn voor iedereen toegankelijk. Je kunt natuurlijk denken aan Christie’s of...
De auto’s die in een Franse milieuzone rijden, moeten zijn voorzien van een milieuvignet....
Brandstofcel in auto’s, te koop zijn ze nog nauwelijks. Of je hiermee meteen over een serieuze...
Is er leven na de dood? Als we naar automerken kijken, dan moet die vraag met ‘ja’ worden...
Op een oldtimer staan donkerblauwe kentekenplaten veel mooier. Immers, die kleuren zaten er...
Zeker bij een oldtimer kan het gebeuren dat je hem voor langere tijd niet op de weg zult hebben....
Multi-oliën zijn als all-seasonbanden: ze kunnen binnen grenzen heel goed zijn. Op maat gemaakte...
Je moet bij een oldtimerverzekering verschillende facetten in de gaten houden. Daarom is het...
Nederlandse automobilisten hebben te maken met de verplichte Algemene Periodieke Keuring (apk)...
Veel klassieke auto's hebben donkerblauwe kentekenplaten, ook wel bekend als historische kentekenplaten....
Zelfs de meest eenvoudige nieuwe auto rolt tegenwoordig de fabriek uit met een compleet computernetwerk...
Het kopen van een auto, zeker als het een klassieker is, is vaak een belangrijk moment en...
In het onderstaande overzicht geven we de clubs met verschillende oriëntaties: algemeen, per...
Veel van de stickertjes die de vulpistolen van tankstations sieren, worden gekenmerkt door...
Zoals we weten, is Frankrijk een land van liefhebbers. En er zijn ook in ons land de nodige...
Als je je auto schorst bij de RDW, hoef je voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld drie maanden...
Airconditioning, een niet meer weg te denken accessoire dat sinds halverwege de jaren 90 een...