Europese stratencircuits waar je zelf op kunt rijden

SLK op Circuit de Champagne Reims-Gueux

Er zijn verschillende stratencircuits in Europa die voor autoraces werden (en worden) gebruikt. AutoWeek verzamelde stratencircuits waar je zelf op kunt rijden.

Er zijn natuurlijk meerdere stratencircuits in Europa te vinden waarop je kunt rijden. Zeker als je motorcircuits erbij telt. Deze circuits sprongen er wat ons betreft wel uit op gebied van autocircuits.

Chimay (België)

Het circuit van Chimay start de geschiedenis in 1926. Jules Buisseret wilde in Chimay een dag organiseren die was gewijd aan motorsportwedstrijden. De Grand Prix des Frontières vond hier zijn oorsprong. Dit evenement kenmerkt zich door een gevarieerd programma die een heterogeen publiek trok: motorfietsen in de ochtend en autoraces in de middag. Rijders die hun naam vestigden waren onder andere Emerson Fittipaldi, Jacky Ickx, Niki Lauda en Jackie Oliver. Er worden nog altijd evenementen gehouden als de European Bug-In en de Ford Escort Rally Special voor auto’s. Op twee wielen tref je de Classic Bikes, Open Trophy en Supermoto motorraces.

Je vindt de gebouwen van het 4,515 km lange circuit aan de Rue du Grand Prix de Frontères net ten noorden van Chimay. Het loopt dan voor de rotonde met Rue de la Plate Pierre rechts naar de N595 Rue Thiérissart (mogelijk normaliter niet toegankelijk) naar de N53 Chau de Mons weer terug. Er is een restaurant aan de Chaussee du Mons.

Van onze partner
Waar ga je naar toe?
Bij bol.com vind je een grote keuze aan navigatie voor de auto die je snel op je bestemming brengen en om files heen leiden.

Avus Ring, Berlijn (Duitsland)

De Avus Ring ligt in het zuidwesten van Berlijn en verbindt als Autobahn 115 de Stadtring bij het knooppunt Funkturm in Charlottenburg met Nikolassee. Het loopt door het Grunewald-bos langs de historische Königsweg en de spoorlijn Berlijn-Blankenheim, die er parallel aan loopt. Voor een racecircuit is de vorm ongebruikelijk, omdat het twee lange rechte stukken zijn van een vierbaansweg, met aan elk uiteinde een haarspeldbocht. De noordelijke bocht had van 1937 tot 1967 een steile helling. Hoewel de oorspronkelijke lay-out 19 km lang was, werd de zuidelijke bocht verschillende keren verplaatst. De baan werd ingekort tot 8,3 km en vervolgens 8,1 km zonder de kombocht, 4,8 km en tenslotte 2,6 km.

Na de val van de Berlijnse muur werd de afsluiting van de Avus voor race-evenementen steeds problematischer vanwege het verkeer en de bijbehorende milieuproblemen. Na de laatste races in 1998 werd in 1999 een afscheidsevenement met historische auto’s gehouden. De typerende ronde controletoren met zijn prominente Mercedes-Benz en Bosch emblemen aan de noordkant van dit circuit wordt gebruikt als ‘Restaurant en Motel Avus’. De oude houten tribune aan de westzijde is beschermd als historisch monument. Allego laadpaal en snellader bij de Jaffestraße en Messedamm, dichtbij de Avus tribune.

Van onze partner
Ontdek het beste van shopping en entertainment!
Gratis en snelle bezorging van miljoenen producten, onbeperkt streamen van exclusieve series, films en meer voor slechts €2,99 per maand. Kies nu voor Amazon Prime en profiteer van de voordelen! Je krijgt daarbij ook onbeperkte online opslag van je foto’s.

Aix-les-Bains (Frankrijk)

Het 2.400 meter lange circuit van Aix-les-Bains is tegenwoordig niet meer in gebruik maar met een beetje goede wil nog wel aardig op de kaart terug te vinden. De start is ongeveer op de parking Daniel Rops om via de Avenue Daniel Rops, Boulevard Jean Charcot, Place Jean Lahor, Avenue du Petit Port, Avenue Pierre de Coubertin voor het cinema weer terug te gaan. Het was in gebruik tussen 1949 en 1960 voor onder andere Formule 2 en motorwedstrijden maar de laatste evenementen werden vanwege de veiligheid geannuleerd.

Reims - Gueux Circuit de Champagne (Frankrijk)

SLK op Circuit de Champagne Reims-Gueux tijdwaarneming

Het Circuit de Champagne was in gebruik tussen 1926 en 1972. Toen moest het sluiten vanwege financiële problemen. De laatste Formule 1-race was gehouden in 1966 op het toen 8,302 km lange circuit. Drie jaar later werd de laatste autorace gehouden en weer drie jaar later viel het doek voor de motorraces.

Tegenwoordig is het oude rechte stuk RN31 tussen Muizon en Thillois een bredere vierbaansweg, hoewel deze dezelfde lijn volgt als de oorspronkelijke tweebaansweg van het voormalige circuit. Het is nog steeds mogelijk om een rondje te rijden op de (min of meer) originele circuit layout uit 1926 (door het centrum van Gueux). Ook de variant van het circuit uit 1952, met uitzondering van het oude Garenne-knooppunt dat werd afgebroken als onderdeel van de modernisering van de RN31 kun je rijden. Het is niet langer mogelijk om een ronde te rijden op het circuit dat vanaf 1953 werd gebruikt, aangezien het asfalt tussen Bretelle Nord en Muizon is verwijderd. Les Amis du Circuit de Gueux (een non-profit organisatie) werkt met enkele evenementen aan het behoud van het oude pitgebouw, de tribunes en andere overgebleven resten van het circuit. Die vind je aan de D27 nog langs de weg.

Van onze partner
Milieusticker, vignet nodig?
In veel gebieden in Frankrijk en Duitsland moet je een vignet op je auto hebben. Bestel je Vignette Crit’Air, E-Plakette of milieusticker bij VignetBestellen. Gewoon in het Nederlands. Ook voor je (tol)vignet dat je in Oostenrijk en Zwitserland moet hebben. Regel het op tijd!

Monte Carlo (Monaco)

Monte Carlo ombouw naar Circuit de Monaco

Het circuit van Monte Carlo in Monaco is 3,337 km lang en loopt voor een groot deel langs de haven van het prinsdom. Jaarlijks wordt eind mei de Formule 1 Grand Prix verreden, naast de GP2, Historische Formule 1, Supercup, Formule E en verschillende andere kampioenschappen. Door het opbouwen van de faciliteiten voor de races is het vanaf half april tot in juni wisselend mogelijk alle straten te gebruiken.

De start is aan Boulevard Albert 1er ter hoogte van Balkin Estates, om dan via de Boulevard d’Ostende, Avenue de Monte Carlo, Avenue des Spélugues, via de haarspeldbocht naar Boulevard Louis II over de Route de la Piscine terug te gaan naar de Boulevard Albert 1er. Je kunt over het hele parcours met je auto rijden maar zeker in de tunnel in de Boulevard Louis II moet je letten op de gendarmerie.

Montjuic, Barcelona (Spanje)

Het Montjuic stratencircuit was in 1932 al eens decor voor een Grand Prix. Dat gebeurde in een park boven de haven van Barcelona. Met kleine veranderingen werd het oostelijke deel van dat circuit het uiteindelijke Montjuic Circuit. In 1969 werd op het 3,791 km lange circuit de Grand Prix van Spanje verreden. Bijzonder was de richting: er werd tegen de wijzers van klok in gereden wat voor uitdagingen zorgde bij de afstelling van de auto’s. Montjuic organiseerde eveneens 24-uurs races, evenals (in 1960 en 1962) motor-endurance races. De laatste Formule 1 Grand Prix in Montjuic werd in 1975 gehouden. Een zwaar ongeval waarbij enkele toeschouwers het leven lieten markeerde het einde van het parcours als gastheer van het Formule 1-circus. Jarama (tot en met 1981), Jerez de la Frontera en het Circuit de Catalunya nabij Montmeló (vanaf 1991) namen het stokje over als organisatoren van de Formule 1 Grand Prix van Spanje. 

Tegenwoordig maakt Montjuic deel uit van het Olympisch park waar in 1992 de Olympische Zomerspelen werden gehouden. De layout van het oude circuit is in 2004 gemarkeerd. Als je het nu zou willen volgen, dan is het de ronde die loopt van de Av. de Rius i Taulet, tegen de klok in langs de Av. Francesc Ferrer i Guàrdia, Av de l'Estadi, met een scherpe bocht links naar Passeig de Santa Madrona via de Carrer de la Guàrdia Urbana naar de Av de Rius i Taulet.

Van onze partner
Heb je plannen voor uitstapjes, trendy producten of een belevenis?
Je vindt bij vakantieveilingen.nl veel meer dan alleen reizen en hotels! Kijk er ook eens voor dagjes uit, het huren van een supercar en veel meer!

Valencia (Spanje)

Het 5,4 km lange stratencircuit van Valencia loopt net als van Monaco langs de (jacht)haven. Daarnaast voert het parcours je over de markante brug (Puente) in de haven. Dat was ook de basis voor de America’s Cup zeilwedstrijd. De wegen zijn allemaal openbaar dus het verkennen van de route zou je zonder al te grote problemen moeten kunnen doen. Dan zie je waar van 2008 tot en met 2012 de Formule 1 Grand Prix van Europa is verreden. Michael Schumacher behaalde er in 2012 met een derde plaats zijn laatste podiumfinish uit zijn loopbaan.