Zoek je allround banden voor je SUV? Ga niet voor al te extreem rubber
Alleskunners in de maat 255/55 R18
- Dierk Möller
- FOTO'S AutoBild
- Bandentest
Dit keer zijn tien banden voor SUV’s en terreinwagens de strijd met elkaar aangegaan, ook buiten de gebaande paden. Welke band is het meest geschikt voor zowel je dagelijkse ritten als het zware terreinwerk? De winnaar is een normale band, zonder de aanduiding SUV. Diverse banden die meededen aan deze bandentest hadden die wel. Er deed ook een echte off-roadband mee.
SUV's hebben doorgaans een band met een hogere want, en daarom hebben we bij deze test tien banden in de maat 255/55 R18 getest, waaronder twee budgetbanden van de merken Triangle en Hifly. Deze test maakt duidelijk dat ze de concurrentie niet aankunnen met de producten van de premiummerken die bijna twee keer zo duur zijn. De andere testdeelnemers komen van de bekende fabrikanten Pirelli, Bridgestone, Michelin, Falken, Vredestein en Kumho.
Normale banden en zware off-roadbanden
Naast Goodyears Eagle F1 Asymmetric 6, die vooral is afgestemd op straatgebruik, hebben we aan de andere kant van de schaal de Wrangler All-Terrain Adventure getest, een terreinband die speciaal is ontwikkeld voor zwaar off-roadgebruik. Met zijn robuuste loopvlakprofiel is hij bijzonder goed bestand tegen scherpe stenen en andere voorwerpen zoals spijkers of glasscherven.
Uiteraard moet ook deze band eerst slagen voor de standaard tests op natte en droge wegen en overtuigen in het aquaplaning-bassin, een belangrijk onderdeel van elke test. We accepteren geen enkel compromis op het gebied van veiligheid. In de bijgevoegde pdf die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden lees je hoe onze exotische terreinband het deed en hoe de reguliere SUV-straatbanden het deden onder uitdagende terreinomstandigheden.
Conclusie: Goodyear levert de beste band voor het wat ruigere werk. De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 scoort de meeste punten, op plek twee eindigt de Falken Azenis FK520 en de Pirelli Scorpion maakt het podium compleet. En die bijzonder specialistische Wrangler All-Terrain Adventure eindigt als laatste, onder de twee budgetbanden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lees ook
Deze bandentest bewijst dat speciale banden voor elektrische auto's niet de beste zijn
Dit zijn de beste zomerbanden: voor het eerst twee Chinese merken in de middenmoot
Duur en gevaarlijk: verplichte uitleg bandenlabel massaal genegeerd
Bandenfabriek Apollo Enschede sluit volgend jaar, 500 banen weg
Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Lezersreacties (8) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.