Zo ver komt de Volvo EX30 in de praktijk

“Haal bij mooie dagen zelfs 13,9 kWh.”

Volvo EX30

Dat de Volvo EX30 het in de verkooplijsten goed doet weten we al. Het lijkt voor een grote groep rijders de juiste auto op het juiste moment te zijn, mede dankzij zijn relatief gunstige vanafprijs. Het model is er naar wens met 49- of 64-kWh batterijcapaciteit, en in dit artikel ontdek je hoe ver eigenaren en gebruikers daarmee komen. 

De compacte cross-over staat niet alleen bij steeds meer Nederlanders op de oprit, hij heeft ook een plek in de AutoWeek Duurtestgarage waarin we uitgebreid met Volvo’s kleinste kennismaken. Ook het aantal gebruikersreviews neemt toe: eerder al keken we naar de eerste praktijkervaringen van EX30-rijders. Sindsdien namen meer EX30-rijders de moeite om ons (en jullie) van nieuwe reviews te voorzien, waarvoor dank! 

Gemiddelde actieradius Volvo EX30 64 kWh 

Hoewel de EX30 met netto 49-kWh batterij (bruto 51 kWh) het voordeligst is lijkt het een showroomlokker. Veruit de meeste gebruikers die een review schreven kozen voor een variant met de grotere accu en achterwielaandrijving, de zogenaamde Single Motor Extended Range. 

Het gemiddelde verbruik dat de EX30’s met netto 64 kWh-batterij (bruto 69 kWh) gezamenlijk laten zien is precies 18 kWh/100 km, wat staat voor een actieradius van maximaal 351 kilometer. Aanzienlijk minder dan de 480 km die de EX30 volgens de WLTP-test zou moeten bieden. Nu is dat niet iets waardoor we ons in deze rubriek nog laten verrassen, maar wat wel interessant is om verder op in te gaan. Volgens de WLTP-cijfers neemt deze EX30 genoegen met 13,3 kWh/100 km, een waarde die geen enkele gebruiker haalt. Eén EX30-rijder is er weleens bij in de buurt gekomen: “Het gemiddelde verbruik is inmiddels gedaald tot 16,8 kWh. Haal bij mooie dagen zelfs 13,9 kWh”, schrijft hij enthousiast

Een bestuurder die al ruim 10.000 kilometer verder is, is minder tevreden. “Het bereik valt vies tegen, geen 400 km (WLTP is 480 km) maar slechts 350 km.” Ook deze bestuurder gebruikt dus rond de 18 kWh/100 km. 

AutoWeek-ervaringen Volvo EX30 

Meerdere eigenaren klagen over het verschil tussen WLTP-cijfers en de praktijk. Ook in onze eigen tests overtuigde de auto in eerste instantie niet. “Het hoge verbruik was bij eerdere elektrische Volvo’s al een belangrijke klacht en dat is bij de kleine EX30 helaas niet anders”, schreven we in een dubbeltest met de Renault Megane E-Tech Electric. “Meer dan 20 kWh per 100 kilometer is bij ons rustige rijgedrag echt te stevig.” Dezelfde auto bracht het er in een test tegen de Fiat 600e nog iets minder goed vanaf. “Zelfs met een rustige rijstijl krijgen we de EX30 op sportbanden amper onder de 21 kWh per 100 km en dat is voor een B-segment cross-over echt heel fors”, luidde de conclusie. Met dit verbruik kom je net 300 kilometer ver. 

Na bovenstaande tests kwam een vlagele EX30 de duurtestvloot versterken. Deze auto lijkt zich te revancheren, al is dat niet vanaf de start het geval. “Echt zomer is het misschien niet dit jaar, maar we kunnen wel wat zeggen over het verbruik van de EX30 bij temperaturen van rond de 20 graden Celsius. We zitten nu op 17-17,5 kWh/100 kilometer. Daarmee komen we maximaal 380 km ver.” Lagere temperaturen lijken de EX30, net als veel andere EV’s, te nekken. “Het stroomverbruik was tot eind april stevig, we kregen hem nauwelijks onder de 20 kWh/100 kilometer. Dat is een stevig verbruik voor een EV in deze klasse”, is de voorlopige conclusie. Dat staat voor een actieradius van maximaal 320 km.  

PRIVATE LEASE Volvo EX30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (268) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum