Zo veel beter is de Volvo C40 met achterwielaandrijving
Van voor naar achter
Omdat de Volvo C40 Recharge met één elektromotor achterwielaandrijving kreeg in plaats van voorwielaandrijving, vonden we het een goed idee hem op te nemen in de duurtestvloot. We haalden toch nog even een C40 van voor de update bij onze Single Motor-duurtester om de verbeteringen goed te ervaren.
Bij de Volvo C40 Recharge met voorwielaandrijving voel je goed dat de 231 pk sterke elektromotor de krachten op de voorwielen loslaat. Als je er vanuit onze duurtester met achterwielaandrijving in overstapt, is het een beetje alsof je van een elektrische fiets met middenmotor op een elektrische fiets stapt met de motor in het voorwiel. Je wordt voor het gevoel meer voortgetrokken dan -geduwd. De reacties op het gaspedaal zijn heftiger, wat je merkt aan de neus die wat omhoog komt, en op nat wegdek sta je te spinnen als je te lomp gas geeft. De regen kwam met bakken uit de lucht in de week dat we de voorwielaangedreven versie naast de duurtester reden, dus de omstandigheden om het verschil te ervaren, waren ideaal. Er zit meer onrust in de eerste lichting C40’s Single Motor, die je uiteraard ook als Twin Motor kon bestellen, waarbij de twee elektromotoren 408 pk genereerden. Wanneer hij het vermogen op een droog wegdek wel goed kwijt kan, voelt de 231 pk sterke Single Motor net zo snel aan als de 252 pk sterke C40 Single Motor Extended Range die wij rijden, die overigens een groter, dus zwaarder accupakket heeft. Alleen maakt hij er meer drama bij, met reacties in neus en stuur. De elektromotor lijkt wat losser in de neus te hangen. Het regenereren voelt eveneens bruusker.
De nieuwe basis voor de Volvo C40 Recharge met Single Motor. Die zit dus achterin.
Nieuwe elektromotor
Is de C40 door de verhuizing van de elektromotor verfijnder? Zeker, de achterwielen hebben het op nat wegdek alleen in bochten soms wat moeilijk, maar van aandrijfreacties in het stuur merk je niets. De auto rijdt echt beter. Overigens is de elektromotor in de nieuwere versie van een ander type. Het betreft nu een zogenaamde elektromotor met permanente magneet, een elektromotor die Volvo in eigen huis heeft ontwikkeld en ook zelf produceert. Die kon optimaal worden afgestemd op de door Volvo geschreven besturingssoftware.
De oude basis voor de Volvo C40, zoals het gepresenteerd werd voor de Volvo 40.1 en 40.2 Concepts, wat uiteindelijk de XC40 en de Polestar 2 werden.
Nieuwe is zuiniger
De nieuwe C40 is ook efficiënter. In de week dat we de oude en de nieuwe naast elkaar reden, zagen we verbruikscijfers uitpakken in het voordeel van de achterwielaandrijver. De duurtester verbruikte in die periode 18,7 kWh/100 kilometer, de voorwielaandrijver kwam uit op 19,8 kWh/100 kilometer. Dat was bij een buitentemperatuur tussen de 11 en de 14 graden. De oude versie heeft een netto accucapaciteit van 67 kWh en komt 350 tot 370 kilometer ver. De nieuwe C40 doet het met dezelfde inhoud als je de basisversie kiest, maar komt door de zuiniger elektromotor wel verder. De WLTP-opgave voor de actieradius is 478 kilometer en voor de voorwielaandrijver gaf Volvo 434 kilometer op. Ook het vermogen nam iets toe. Nu heeft de C40 minimaal 238 pk, terwijl de rode auto in dit verhaal 231 pk levert. De Extended Range-variant (die voor de update niet bestond) die wij rijden, levert 252 pk, heeft een netto accucapaciteit van 78 kWh en zou volgens de WLTP-opgave 581 kilometer ver moeten komen. In de eerste weken zaten we nog op 470 praktijk kilometers. Nu het kouder is en er zo nu en dan een herfststorm de kop opsteekt, is de actieradius 400 kilometer.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | C40 Recharge Extended Range Ultimate |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 59.330 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 185 kW / 252 pk |
Maximaal koppel | 420 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 82 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.440 mm / 1.873 mm / 1.596 mm |
Wielbasis | 2.702 mm |
Massa leeg | 1.995 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 235/50R19Prijzen |
Banden achter | 255/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,3 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 581 km |
Had je deze auto's al gezien?

Volvo C40 Single Motor Plus 69 kWh | Panoramadak | Navigatie | Camera | Climate Control | Adaptive Cruise Control | Keyless entry&go
- 2023
- 56.032 km

Volvo C40 SINGLE MOTOR EXTENDED RANGE ULTIMATE 82 kWh -PANO.DAK|HARMAN/KARDON|TREKHAAK|360°CAM|POWER-SEATS|20"
- 2024
- 4.587 km

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate 82 kWh - Panoramadak - IntelliSafe Assist & Surround - 360º Camera - Verwarmde voorstoelen & stuur - Parkeersensoren voor & achter - Elektr. bedienb. voorstoelen met geheugen links - Draadloze tel. lader - Warmtepomp - Extra getint glas - Elektr. inklapbare trekhaak - 20' LMV
- 2024
- 5.887 km
Lees ook
Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range - Welkom duurtest
Aanzienlijk groter bereik voor Volvo XC40 en C40
Zo ver komt de Volvo C40 in de praktijk
Downsizewissel in de duurtestgarage: Volvo C40 eruit, Volvo EX30 erin
Zo ruim interpreteert Volvo de C met de C30 en C40: de laatste echte was natuurlijk de Volvo C70
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.