Zeekr X vs. Volvo EX30 - Kiezen op karakter binnen zelfde concern
Meer en meer keuze
185 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Compacte elektrische auto’s hebben inmiddels dermate volwassen EV-eigenschappen dat de actieradius niet meer het enige keuzecriterium is. Krijg je een premium beleving van de Zeekr X? Vallen we voor de minimalistische Volvo EX30?
Wat valt er dan allemaal te kiezen als je een compacte EV wilt?
Van no-nonsense tot premium en van comfortabel tot sportief, roept u maar. Om over interieurruimte of de diverse aandrijfconfiguraties nog maar te zwijgen. De automobilist lijkt de lachende derde. Om zich te onderscheiden bij het dingen naar de gunst van de consument lijken autofabrikanten meer en meer niches op te zoeken. Althans, naar buiten toe, want binnen de diverse concerns zien we onderhuids vaak dezelfde techniek terugkomen; differentiatie is leuk, maar het moet de fabrikant (en uiteindelijk dus ook ons als consument) niet te veel kosten. Of het nu een Duitse, Franse of Chinese groep is, allemaal gaan ze voor maximaal schaalvoordeel. Synergie is het sleutelwoord, maar dat dan wel weer per merk en/of subsegment in een uniek jasje.
De Volvo EX30 en de Zeekr X staan dus op dezelfde basis?
Uit oogpunt van schaalvoordeel deelt de EX30 zijn techniek met onder andere de Zeekr X. Waar we Volvo traditiegetrouw altijd al wat hoger in de markt inschaalden, zegt het Chinese moederconcern Geely doodleuk dat Volvo’s nieuwe zustermerk Zeekr voortaan het premiumlabel binnen de groep is en wordt het in de pikorde boven het Zweedse merk geplaatst. Evengoed wordt voor beide modellen dezelfde schaalbare platformarchitectuur gebruikt en in de basis ook dezelfde modulaire aandrijftechniek. In deze test hebben we ze met een 69 kWh-accu pakket onder de vloer en een 272 pk elektromotor die de achterwielen aandrijft. Wanneer je de specificaties erbij pakt, valt ook direct een belangrijk verschil op: de lengte en de wielbasis van de Zeekr zijn 10 centimeter groter. Daarmee hebben we het meest schokkende verschil meteen gehad, maar dat maakt een auto nog niet meer premium dan een andere. Het lijken verder met name het uiterlijk vertoon en de beleving die het verschil moeten maken. We zoeken uit hoe dat zit.
In deze gefilmde dubbeltest nemen de twee neven het tegen elkaar op, voor de test in het magazine hebben we er ook nog een Cupra Born VZ bijgehaald. Wil je de triotest tot je nemen dan kun je AutoWeek 1 van 2025 hier bestellen.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Lezersreacties (185) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.