AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zeekr X vs. Volvo EX30 - Kiezen op karakter binnen zelfde concern

Meer en meer keuze

185 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Compacte elektrische auto’s hebben inmiddels dermate volwassen EV-eigenschappen dat de actieradius niet meer het enige keuzecriterium is. Krijg je een premium beleving van de Zeekr X? Vallen we voor de minimalistische Volvo EX30?

Wat valt er dan allemaal te kiezen als je een compacte EV wilt?

Van no-nonsense tot premium en van comfortabel tot sportief, roept u maar. Om over interieurruimte of de diverse aandrijfconfiguraties nog maar te zwijgen. De automobilist lijkt de lachende derde. Om zich te onderscheiden bij het dingen naar de gunst van de consument lijken autofabrikanten meer en meer niches op te zoeken. Althans, naar buiten toe, want binnen de diverse concerns zien we onderhuids vaak dezelfde techniek terugkomen; differentiatie is leuk, maar het moet de fabrikant (en uiteindelijk dus ook ons als consument) niet te veel kosten. Of het nu een Duitse, Franse of Chinese groep is, allemaal gaan ze voor maximaal schaalvoordeel. Synergie is het sleutelwoord, maar dat dan wel weer per merk en/of subsegment in een uniek jasje.

De Volvo EX30 en de Zeekr X staan dus op dezelfde basis?

Uit oogpunt van schaalvoordeel deelt de EX30 zijn techniek met onder andere de Zeekr X. Waar we Volvo traditiegetrouw altijd al wat hoger in de markt inschaalden, zegt het Chinese moederconcern Geely doodleuk dat Volvo’s nieuwe zustermerk Zeekr voortaan het premiumlabel binnen de groep is en wordt het in de pikorde boven het Zweedse merk geplaatst. Evengoed wordt voor beide modellen dezelfde schaalbare platformarchitectuur gebruikt en in de basis ook dezelfde modulaire aandrijftechniek. In deze test hebben we ze met een 69 kWh-accu pakket onder de vloer en een 272 pk elektromotor die de achterwielen aandrijft. Wanneer je de specificaties erbij pakt, valt ook direct een belangrijk verschil op: de lengte en de wielbasis van de Zeekr zijn 10 centimeter groter. Daarmee hebben we het meest schokkende verschil meteen gehad, maar dat maakt een auto nog niet meer premium dan een andere. Het lijken verder met name het uiterlijk vertoon en de beleving die het verschil moeten maken. We zoeken uit hoe dat zit.

In deze gefilmde dubbeltest nemen de twee neven het tegen elkaar op, voor de test in het magazine hebben we er ook nog een Cupra Born VZ bijgehaald. Wil je de triotest tot je nemen dan kun je AutoWeek 1 van 2025 hier bestellen

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

PRIVATE LEASE Zeekr X

Lezersreacties (185) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Wiseguy
Wiseguy
  • 40
Maar als je niet wil kiezen, omdat je op beide Chinezen niet zit te wachten?
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 7
Dan neem je binnenkort de EX 30. Komt vanaf later dit jaar uit Gent.
VKG4
VKG4
  • 51
“Beide zo Chinees als de muur”. Jammer joh, het is maar weer eens bevestigd.
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
  • 39
Misschien ook best een leuke naam voor de plaatselijke Volvo-dealer: "de Chinese muur". De Zweedse balletjes zijn in elk geval definitief verleden tijd in het nieuwe Oosterse bedrijfsrestaurant. Misschien halen ze wel wat servetten bij de Ikea om de illusie van de Zweedse connectie in stand te houden. Autoweekjournalisten zijn in elk geval flink teleurgesteld in de EX30 en inmiddels ook in de EX90. Het gebruik is belachelijk hoog, het bereik idioot klein, er zitten allerlei hardnekkige maar ook gevaarlijke softwarefouten in het systeem, sommige functionaliteiten werken überhaupt niet en de kritiek is vooral dat de Volvo EX30 ver is verwijderd van een auto die de inzittende "het Volvo-gevoel" geeft. Ik hou mn hart vast voor mensen die de aanschaf van de toekomstige Volvo EX60 overwegen.....
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 3
EX60? Zou zo maar eens mijn volgende auto kunnen zijn. Volvo noteerde 30.955 registraties ( waarvan 10.802 EX30’s ) in 2024. Ik vermoed dat collega-premiummerken daar best wel een jaloers op zouden kunnen zijn. 2025: Nieuwe kansen.
Celica
Celica
  • 1
Premium ?????? alleen voor Nederland.
REMARQUABLE11
REMARQUABLE11
  • 6
Goed samengevat! Voor de snelheidsmeter moet je dus naar links beneden kijken, veiligheid is blijkbaar geen Volvo prioriteit meer, dat is onbegrijpelijk.
Dushi
Dushi
  • 2
Zeker is veiligheid een prio bij Volvo, als je er maar voor wil betalen. Anders niet.
EWi e
EWi e
  • 10
Voor de snelheidsmeter moet je dus naar links beneden kijken

Veiligheid begint met de kennis van het verschil tussen links en rechts is...
mickeyHil
mickeyHil
  • 2
Ja koop gewoon Europees,
Stelantis aandrijflijn is inmiddels ook efficiënt, Renault is goed geprijsd.
En aan de premium kant Audi, BMW en Mercedes.
Ik zou niet weten waarom je een rijdende Zetpil (tesla) met een interieur van een begrafenisauto (tesla, volvo en zeekr) wil rijden, en dan hebben we nog niet over de regimes (tesla. Met AFD en trump) (geely Chinees) waar je mee geassocieerd wordt.
G van Beringen
G van Beringen
  • 14
Ah komt die naar ons Belgie? Of dat beter is voor de kwaliteit is niet geweten, dus daar niet teveel op leunen, mijn gedacht.
Kevertje
Kevertje
  • 0
Chinees of niet, de EX30 voelt voor mij totaal niet aan als een Volvo. En ik weet echt wat ik zeg, zelf reeds decennia Volvo-rijder en mijn zoon heeft sinds kort een EX30. Een totaal emotieloos, te plastiekerig, zelfs weinig doordacht ontwerp waarin de 'Scandinavian touch' geheel ontbreekt. Zelfs de laadkabel past niet in het vooronder. Zelfs geen handschoenkastje. Krampachtig kleine koffer. enz, enz. alleen een heel dure electrische motoriek die de auto veel te zwaar maakt voor z'n formaat. Hij is een zakdoek groot, maar met het gewicht van een zware SUV.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 4
Allebei goede auto’s met de EX30 als saleskanon. Binnen het Geelyconcern is er wereldwijd voor iedereen wel een goede BEV of PHEV te vinden👍!
Gewijzigd door auteur
Dushi
Dushi
  • 4
Die EX30 is inderdaad een best goede Chinese auto van Geely. Al vind ik het maar een kleine en karige wagen voor dat geld
iHansz
iHansz
  • 9
Kwam vandaag een Zeekr 001 tegen. Da’s best een knappe verschijning zeg! 😍
Wiseguy
Wiseguy
  • 21
Dan zat er zeker een leuk vrouwtje achter het stuur, of had je het daar niet over?
Gewijzigd door auteur
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
  • 19
"Een leuk vrouwtje"..... : jeetjemina, meen je dat nou? leven we nog in de jaren tachtig?
Frits79
Frits79
  • 17
Nou vooruit een non binair persoon.
JMe
JMe
  • 17
Jammer genoeg leven we niet meer in de jaren tachtig toen vrouwen nog topless op het strand konden liggen en niemand moeilijk deed over de term “een leuk vrouwtje’’. Sterker nog, dit werd door vrouwen vaak opgevat als een compliment.
Gewijzigd door auteur
Frits79
Frits79
  • 6
Tegenwoordig weet je niet eens meer of het wel een vrouw is.
DFC
DFC
  • 0
Toen keken de borsten nog niet naar de hemel 😀 tuning van borsten bestond toen niet 👌
eisbaer
eisbaer
  • 0
Dat is inderdaad niet inclusief. Voor jou Juul, een leuk mannetje
Gewijzigd door auteur
3750539
3750539
  • 11
De Zeekr is duidelijk de betere, maar ik en vele anderen willen toch gewoon een dealer met een showroom. Met een goed dealernetwerk zou Zeekr er echt veel meer kunnen verkopen.
chris 8075362
chris 8075362
  • 0
een goede showroom is zeker belangrijk ......Bmw wil verkoop via internet ->dus stilaan afstappen van showrooms -> in België gaat de enen na de andere dealer bij de andere en de service volgt in achterwaartse zin .....ga je op nazicht moet je zelf controleren wat ze gedaan hebben ->bij onze Z4 hadden ze koelreservoir bomvol gegoten ......doorzweten slagkoppeling aan radiator zien ze maar lek radiator -> mogelijk veroorzaakt door teveel koelvloeistof -> te hoge druk die er niet uit kon.
Bimmert
Bimmert
  • 4
Aanvankelijk had ik voor de Volvo gekozen, op uiterlijk, maar de Zeekr lijkt me de betere auto.
Gubstra
Gubstra
  • 5
Heb eerder gelezen dat Geely Zeekr ook boven Volvo positioneert voor de koper die wat meer premium wil.
Reinaart
Reinaart
  • 9
De betere keus uit het Geely concern lijkt mij de Lynk & Co 02. Dezelfde techniek met een styling die lijkt op de Zeekr (zeker het front) voor een lagere prijs.
A3 White
A3 White
  • 13
Hier zie je maar weer hoe klein de EX30 is, maar groots in verbruik. De Zeekr is gewoon groter en minder gulzig.
L Breevoort
L Breevoort
  • 2
Het verschil in verbruik is 0,2 l/100kme (electrisch verbruik omgerekend naar benzine). Daar maakt niemand zich toch druk om.
Alfa33
Alfa33
  • 9
Schrik ook van het verbruik, man man wat zijn die allebei onzuinig. Zie ik als teken dat hun technologie nog een lange weg te gaan heeft voor het ook maar in de buurt van Tesla komt.
Buiten de achterstand in techniek, vind ik ze best goed ogen. De Zeekr heeft wat stijlelementen van de BMW i3.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 0
Alfa 33: Een verbruik van 14, 16, 18 of 20 kWh is dubbeltjeswerk.
Ton 5120193
Ton 5120193
  • 2
Tussen 14kwh en 20 kwh zit 6 kwh en thuis laden voor €0,27 per kwh scheelt dat €1,62 op de 100 km. Dat is €0,0162 per kilometer 🤔😱😱😱
F1 Race Duck
F1 Race Duck
  • 1
Het is inderdaad dubbeltjeswerk, maar qua rijbereik maakt het wel verschil! De Volvo in deze test heeft een accu met 64kWh netto capaciteit aldus Cornelis. Dat maakt:
(64kWh/14kWh) x 100km = 457km rijbereik
(64kWh/16kWh) x 100km = 400km rijbereik
(64kWh/18kWh) x 100km = 355km rijbereik
(64kWh/20kWh) x 100km = 320km rijbereik
Een verbruik van 14kWh of 18kWh geeft gewoon een verschil van 100km rijbereik. Voor mij al een verschil of ik 2 of 3 keer op en neer kan naar werk per volle lading. En onderweg naar Zuid Frankrijk sta je dus ook 2 keer meer aan een laadpaal.
Alfa33
Alfa33
  • 10
Dubbeltjeswerk, het is toch ten minste 30% minder range, ga jij de laatste 150 kilometer even duwen tot het oplaadpunt?
A3 White
A3 White
  • 1
Range, range, range daar is het om te doen, maar als je thuis kan laden, op je werk kan laden, bij klanten kan laden, maar geen dagelijkse, wekelijkse lange ritten maakt, dan kan de EX30 iets voor je zijn. Zo niet, neem de rust pauzes voor lief.
Pietzoveel
Pietzoveel
  • 1
De USP van de supermarkten en bouwmarkten? Zelfs met uw EX30 kunt u hier uw spullen halen!? Wij hebben laadpalen!
Gewijzigd door auteur
mickeyHil
mickeyHil
  • 0
Je moet dan wel 2x per dag, want de laadruimte houd niet op
was Grami
was Grami
  • 2
Voor jou met gratis stroom uit tientallen Chinese zonnepanelen wel als de zon tenminste ooit nog eens gaat schijnen..... ik heb die weelde niet en moet dus aan de openbare paal en dan zijn die bedragen heel anders !
TLF
TLF
  • 24
350 km werkelijk bereik uit een 64 kWh accu voor zo'n kleine auto? Dat zijn inderdaad Chinese specs.
was Grami
was Grami
  • 3
Dit zijn cijfers getest in December..... in de zomer heb je heel andere cijfers . Ook mijn Jappie komt momenteel met heel veel moeite aan die 350 km uit 64kWh . Ik rijd eens in de 4 jaar een keer 350 km op 1 dag dus geen probleem !
Ferr Arie
Ferr Arie
  • 0
Lijkt me sterk dat er in December getest is als ik zo naar het filmpje kijk.
Viva Italia
Viva Italia
  • 28
Een fabrikant die onder het regime van een dictator werkt. Ik laat ze lekker links liggen.
Gewijzigd door auteur
Springertje
Springertje
  • 3
Tja, wat dat betreft is het speelveld kleiner aan het worden. In China heb je een communist met niet de beste intenties. In de VS heb je Trump met zijn nieuwe vriendje Musk die zich met Europese verkiezingen bemoeien en de windmolens in de Noordzee weg willen hebben en op die plaats extra olie te gaan pompen. Tja en wat voor geweldigs komt dan hier uit Europa in deze prijsrange? Denk dat ik voor een Daf 33 een echt Nederlands product ga.
De Zeekr is leuker om te zien en ook voldoende ruim als je niet altijd met maximaal twee personen op pad gaat. Maar jeetje waarom geen knoppen in de auto, zonde.
A 5148229
A 5148229
  • 22
Megane e-tech lijkt me een prima alternatief. Zowel auto als accu worden in Europa gefabriceerd en als bonus heb je een daadwerkelijk interieur in plaats van deze kale ellende (idem voor Tesla).
Two Plugs
Two Plugs
  • 6
Eens. Bovendien ook nog eens beter voor het straatbeeld, die Megane is gewoon een mooie EV. En dat geldt idd zeker voor het interieur!
EWi e
EWi e
  • 3
Ja, want van een mooi interieur fleurt het straatbeeld inderdaad op...
DFC
DFC
  • 1
Heb je nu al een auto gekocht ? Of nog aant sparen 🤣
EWi e
EWi e
  • 0
Ik ben inderdaad nog aan het sparen...
.
Voor wat mijn 13de auto moet worden.
mickeyHil
mickeyHil
  • 0
Ik heb nog nooit een Renault gehad, maar deze is gewoon zelfde prijs als een 2008 in GT uitvoering
Lijkt mij een wel een goede keus.
2 minpuntjes
Geen panorama dak in de optielijst
900 kg trekgewicht, maar de Peugeot 2008 mag helemaal niks, en de mooie 3008 is 6000€ duurder.
Dus Renault heeft de beste aanbieding, als je met een goed geweten koopt.
Zonder geweten kan je natuurlijk voor een Tesla of Zeekr gaan.
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 3
Wij bemoeien ons ook met de verkiezingen in de VS. Het lijkt er soms op dat we er aan meedoen.
Tsaar
Tsaar
  • 0
Een fabrikant die onder het regime van een dictator werkt. Ik laat ze lekker links liggen.

Waarom zijn expats in China zo positief? Zouden die het slechter weten dan figuren die hun mening achter de computer vormen?
G van Beringen
G van Beringen
  • 4
Ik zou mij op zeker de Zeekr doen, de langere wielbasis gaat ruimte en rust in het rijgedrag geven.
SportUp
SportUp
  • 2
Mijn vrouw rijdt in een Zeekr X en ik noem hem liefkozend 'Pingpong'. Uiteraard vanwege de wat flauwe associatie met China, maar ook omdat je soms als een pingpongballetje alle kanten op stuitert met deze auto. Ik heb het idee dat de standaard banden van de Long Range te slap zijn op de wang en dus relatief veel beweging van links naar rechts produceren. Dat merk je erg goed als je bijvoorbeeld 130 rijdt op de A12 van Utrecht naar Gouda. Na De Meern is het wegdek verre van perfect en dat merk je erg goed in de X.
Verder is het een prima karretje. De recente softwareupdate lijkt een hoop bugs geplet te hebben. Verder is het in alles de meerdere van de EX30, die we ook gereden hebben.
Die EX30 is krap, mist een HUD en een scherm bij het stuur en is veel, heel veel minder mooi afgewerkt dan de X.
was Grami
was Grami
  • 1
Alternatief is de EX 40 , veel ruimer dan de EX 30 en beter uitgebalanceerd dan zo'n Zeikr .
Harry 2461513
Harry 2461513
  • 0
Ik ben sinds maart 2024 en 15000km erg tevreden met de Zeekr X. Verbruik 15,5-16,5 kWh per 100km (snelweg 100-110 km/h) en met trekhaak. ( https://www.facebook.com/groups/309278985275676/my_posted_content )
GTIUpper
GTIUpper
  • 4
Beide lekker niet en ik zou iets anders voor dat geld op benzine en uit Europa kiezen.
Ik zie dat er voor het blad een SEAT ID3 bij is getrokken, dan die maar als het elektriek moet zijn, maar zou liever fietsen.
Gewijzigd door auteur
HarrieD
HarrieD
  • 25
Zeker weten dat ik beide auto's oversla. Ik ben al afgehaakt bij de bediening. Zo'n beetje alles via dat grote scherm. Wat een achteruitgang vergeleken met een "normaal" dashboard. Electrisch rijden mag dan wel autorijden 2.0 zijn maar met deze twee als voorbeelden is het bij mij gedegradeerd tot 0.5. Gelukkig zijn er nog genoeg BEV's waarbij de bediening wel de nodige aandacht heeft gekregen met ook nog eens als bijkomend voordeel dat die niet uit China komen. Ik ga wel voor een Skoda of Renault in deze prijsklasse.
HarrieD
HarrieD
  • 4
Nee, een zwarte van bakeliet met draaischijf en een PTT merkplaatje met daarnaast op het plankje een telefoonboek.
Jan met de Pet 01
Jan met de Pet 01
  • 27
Na het bekijken van dit filmpje snap ik echt niet dat iemand die Volvo wil hebben. Klein, onzuinig en aaipad. Wat een afknapper
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 2
10.802 registraties in 2024 Jan met de Pet. Nr3 in Nederland. Voor zoals U aangeeft “ een afknapper “ valt dat aantal best wel mee. Veel andere premiummerken zijn jaloers op een score van boven de 10.000.
luxe
luxe
  • 20
Het is dan ook geen premium. Volvo schurkte vroeger tegen het premium aan maar Geely zet het als een budget auto op de markt, eeuwig zonde...
Two Plugs
Two Plugs
  • 11
Je adoratie voor dit onder Chinese dictatuur gecreëerd niemendalletje is bijna schattig. De Mitsubishi Outlander PHEV I was ook de meest verkochte auto destijds maar zeker niet de beste. Die Geely EX30 zijn bovendien vrijwel allemaal in de zakelijke lease weggezet, net als de Mitsubishi in zijn tijd.
Gewijzigd door auteur
A3 White
A3 White
  • 6
Aan en op de EX30 is niets premium, dat begint van pas bij de V/S/XC60.
Alle kopers zijn er ingetuind door de weergaloze marketing.
Jan met de Pet 01
Jan met de Pet 01
  • 3
valt dat aantal best wel mee

In jou ogen wellicht, deze wordt alleen gekozen omdat hij in het lease budget past en beperkte bijtelling. Je kunt het nauwelijks een echte auto noemen
was Grami
was Grami
  • 1
Waarom dan niet een paar tientjes extra betalen per maand voor een EX40 die zoveel beter en vooral ruimer is ?
Pietzoveel
Pietzoveel
  • 1
Die wel premium merken zitten in een andere prijsklasse dus ook voor de lease.. Appeltje met peertje vergelijken?
Mark LV
Mark LV
  • 4
Omdat het oog ook wat wil, de EX30.
Frits79
Frits79
  • 15
Als het oog wat wilt kom je niet bij deze 2 uit.
was Grami
was Grami
  • 1
De EX30 is zondermeer een fraaie auto om te zien maar ook ik knap af op de binnenruimte . EX40 -- zou mijn keuze zijn !
Don Leo
Don Leo
  • 10
Die Volvo verkoopt alleen goed omdat er Volvo op staat. Kunnen de mensen met minder budget ook een Volvo aan de buren laten zien. En lekker aansluiten bij de kudde. Een krappe kale auto voor het geld.
Dat Zeekr en Smart een beter pakket bieden op dezelfde basis zien te weinig kopers.
Hybrid
Hybrid
  • 0
Over aansluiten bij de kudde gesproken: dat doe je nu zelf ook. Ik schat dat 95% van de reageerders zelf geen Volvo rijdt, maar wel allemaal de mond vol van hoe verschrikkelijk slecht deze auto toch is...
emmes
emmes
  • 12
Omdat het allebei Chinees is, geen van beide.
joop s
joop s
  • 3
Daar Zeekr ondank dezelfde techniek geen gebruik wil maken van het Volvo dealernetwerk voor onderhoud, in tegenstelling met Polestar en Lynk&Co, valt dat merk voor mij af. Zijn als vervanging van de wagen van mijn vrouw naar de EX30 wezen kijken, maar de keus is toch gevallen op een 2de hands EX40 met weinig km's. De EX30 vond ze ongeschikt.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 4
Goede keuze Joop. Biedt net iets meer dan een EX30.
luxe
luxe
  • 14
Dat die iets meer biedt dan een niet zo beste auto maakt het nog geen goede auto, de lat ligt kennelijk laag
was Grami
was Grami
  • 0
Ik heb een lange proefrit gemaakt met de EX40 en was een uitstekende auto maar passen en meten met de bench van mijn grote hond en hij bleek te klein....andere keuze gemaakt waarin hij (net) past maar die heeft weer andere puntjes...
3 collega's hebben wel een EX/XC 40 en allen tevreden !
Nicolai 7255431
Nicolai 7255431
  • 0
Leuk vergelijkend artikel. Ik werk bij Zeekr en ook wel leuk om te melden dat het Europees hoofdkantoor gewoon in Amsterdam staat.
KC 1
KC 1
  • 5
40K euro voor een snel verouderende stofzuiger.....
Wie?
Bart v001
Bart v001
  • 11
Uit auto-passie ga je die dingen niet kopen...
Als je het puur rationeel bekijkt...ook niet.
Baron Nu
Baron Nu
  • 6
Vind beide auto's helemaal niets. Dat heeft niets te maken met productie uit China, maar meer met het feit dat ze alleen maar geleverd worden in een uitvoering EV.
MLCM 6763207
MLCM 6763207
  • 0
De meest interessante en premium auto binnen Geely blijft gewoon de Smart. Dezelfde basis, maar mooier (Europees) design, meer luxe en meer ruimte dan de Volvo en Zeekr.
Rij met de Smart #3 al ruim 10.000 km tot volle tevredenheid.
Max Imumoccupancy120
Max Imumoccupancy120
  • 7
Op dit platform zou de smart #3 mijn keuze zijn. De enige die er nog een beetje knap uitziet.
De Volvo is een gehypet B-segment JoeHoe-suvje.
Niseko
Niseko
  • 3
Ik krijg kop noch staart aan de onderlinge positionering van de merken binnen de Geely-groep.
De Zeekr staat "boven" de Volvo in de pikorde & is een stuk ruimer, mooier & chiquer (subjectief) maar zijn prijs is quasi dezelfde bij = motorisatie? Leg het mij maar eens uit...
Gewijzigd door auteur
Fokke
Fokke
  • 2
Ziet ernaar uit dat ze jou liever de Zeekr willen verkopen.
Deunan
Deunan
  • 1
Ik krijg kop noch staart aan de onderlinge positionering van de merken binnen de Geely-groep.
De Zeekr staat "boven" de Volvo in de pikorde & is een stuk ruimer, mooier & chiquer (subjectief) maar zijn prijs is quasi dezelfde bij = motorisatie? Leg het mij maar eens uit...

Misschien snapt de Nederlandse Volvo-dealer/importeur de positionering van Volvo beter dan Geely en zet er een dikke marge op. Terwijl Zeekr zonder dealers werkt?
Gewijzigd door auteur
L Breevoort
L Breevoort
  • 3
Luxury (Bentley/Porsche): Lotus
Premium (Audi): Zeekr, Polestar
Mainstream (VW): Volvo, Lynk & Co
Betaalbaar (Skoda/Seat): Geely (incl Geely Galaxy en Geely Geome), Proton
Hybrid
Hybrid
  • 0
Heel goed weergegeven Breevoort, want zo zit het ook.
Deunan
Deunan
  • 0
Luxury (Bentley/Porsche): Lotus
Premium (Audi): Zeekr, Polestar
Mainstream (VW): Volvo, Lynk & Co
Betaalbaar (Skoda/Seat): Geely (incl Geely Galaxy en Geely Geome), Proton
Dat is hoe de producent de merken positioneert, maar het komt niet overeen met de merkperceptie van de consumenten hier. Gezien de prijzenverhouding tussen de X de EX30 zit er iemand tussen die daar handig gebruik van maakt.
MinicooperS 3461811
MinicooperS 3461811
  • 4
Deze auto’s bestaan waarschijnlijk niet meer na 10j. Krijg je software problemen / scherm dood, dan is het einde oefening, te duur voor herstel. Ideale wagens voor de lease.
Pietzoveel
Pietzoveel
  • 0
Volgens mij heb je dit bij alle merken en type aandrijflijnen. Geen onderdelen meer na 10 jaar, 3e eigenaar bezuinigt met onderhoud...
Albert Pieter 8411357
Albert Pieter 8411357
  • 0
Na een v40, 2x v70 en 2xv60 nu Ex30. Tesla M3 getest, maar geen twijfels, veel betere wegligging en meer premium. Iets meer verbruik mogelijk, nu al 20k heerlijke en probleemloos km’s privé mee gereden. Ik begrijp die verkoopcijfers wel.
TocheenEVmaargeenchinees
TocheenEVmaargeenchinees
  • 8
In het vreemde geval dat ik er ineens geen probleem meer mee zou hebben om de Chinese staatskas te spekken, zou ik dan een van deze Chinese auto´s kopen? Nee! Want ik wil knoppen en klokken!
Volt
Volt
  • 20
Dan zou ik zeker voor de Renault Mégane E-TECH 220pk gaan, rijklaar € 39.990. Deze is een stuk lichter, zuiniger, groter laadvermogen, meer bagageruimte, uitstekende software, betere rijhulpsystemen en heeft een premium interieur met knoppen!
.
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/108714-107314-107503/
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 5
Helemaal eens. Veel betere aandrijflijn. Dat doet Renault best goed ja. En is nog veel mooier ook. En een stuk meer Europees.
Renault heeft veel ervaring in de EV wereld.
Gewijzigd door auteur
Alfa33
Alfa33
  • 2
Renault is zo'n merk dat ik eigenlijk structureel over het hoofd heb gezien. En dat ondanks de 5Turbo, de A310, jarenlang F1-successen en die leuke Zoë. Misschien omdat ooit de prv-motor hun top-motor was. Tijd voor een nieuwe frisse blik op Renault👍
Sandertje
Sandertje
  • 8
Conclusie: we gaan voor een Kia Niro of Hyundai Kona. 6 jaar ouder en efficiënter. Lachwekkend dit.
Ton 5120193
Ton 5120193
  • 7
Ik ook , voor de EV3 en sinds 1 januari met 10 jaar garantie.
En Met terugwerkende kracht als de auto bij een kia dealer in onderhoud is.
BNS
BNS
  • 4
Volvo bestaat dus niet meer zoals Volvo bedoelt is
Het is alleen nog de merknaam waar ze op teren.
Een Volvo 244DL image zoals ik die nog heb bestaat niet meer!
Volvo hoort in het rijtje concerns die eigenlijk geen Zweeds meer zijn.
Hybrid
Hybrid
  • 0
Ook dat geldt weer voor heel veel merken. Het merendeel van de merken laat allerlei modellen in de goedkope lonen landen in elkaar zetten. En de merken die dat niet doen, komen vaak in financiële problemen ( zie bijv VW) het kan niet meer uit tegen Duitse uurlonen en vakbonden.
John 1624727
John 1624727
  • 3
Onbegrijpelijk, dat de Volvo zo hoog in de ranking staat met verkoopaantallen.
Nu is de Zeekr niet veel beter, maar heel Holland denkt blijkbaar nog steeds dat deze Volvo made in Zweden is.
Hoe mis kun je het hebben!
was Grami
was Grami
  • 1
40 jaar geleden was er ook al een Volvo hoog in de verkoopstatistieken die 0,niks met Zweden had ... de 340 serie was een groot succes ook in de lease . Ik heb 3 jaar een 340 Diesel gereden met een Franse motor : niet snel maar ruim-zuinig en oerbetrouwbaar !
Piet 1082544
Piet 1082544
  • 3
De 340/360 werd in Born gemaakt, en ook in Nederland ontwikkeld dus dan snap ik wel dat hij destijds in zijn hoogtijdagen in de top3 van Nederland stond :-)
Alphonso
Alphonso
  • 1
De Zeekr X gaf mij precies deze ervaring. De X is in ieder geval de betere auto tov de EX30.
phil
phil
  • 3
Opmerkelijke strategie van Geely: Volvo als een soort Skoda voor het concern, waarbij merken als Zeekr als meer premium moeten worden gezien.
Alfa33
Alfa33
  • 1
Volvo als budgetlijn binnen de groep, zoiets had ik al eerder gelezen. Buiten dat, NL is traditioneel een Volvo-land maar speelt in het buitenland geen rol van betekenis.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 1
? De feiten liggen toch iets anders Alfa33. Het Zweedse Volvo ( voornamelijk producerend in Zweden en België ) produceerde in 2024 ongeveer 750.000 auto’s. In Nederland dit jaar iets meer dan 30.000 geregistreerde exemplaren. Dat is ongeveer 4% van de wereldwijde productie. U zegt: “ maar speelt in het buitenland geen rol van betekenis “. Toch wordt ongeveer 96% buiten Nederland geregistreerd 😉!
Gewijzigd door auteur
Alfa33
Alfa33
  • 2
Precies, volvo speelt kortgezegd een rol in de marge buiten Zweden en NL.
M Klinkhamer
M Klinkhamer
  • 2
Tja...eigenlijk beiden niet als ik eerlijk ben. In oktober de Elroq 85 besteld waar je wel normaal achterin kunt zitten. 286 pk, 82 kWh en 580 km range voor 44K.
JMe
JMe
  • 7
Volvo heeft zijn ziel verkocht aan de Chinezen. Na Saab is er weer een iconische Zweedse auto verdwenen. Het huidige Volvo is in niets meer het merk van vroeger. Alleen de naam is er nog, net als bij merken als MG en Jaguar het geval is.
chris 8075362
chris 8075362
  • 0
Saab is verdwenen " Carl-Peter Forster, die vroegere baas van GM Europe is de chief consultant geworden van een van de bestuurders van Zhejiang Geeling Holding Group, de Chinese eigenaar van Volvo Cars." ->>> Pompte enorm veel geld in Saab dat verlies bleef draaien en werd daarvoor door GM moederconcern op de vingers getikt en moest ophoepelen bij GM .Goed of slecht ???
eisbaer
eisbaer
  • 3
Na 1.5 sec een piepje. Daar moet je maar zin in hebben.
Bigdaddy
Bigdaddy
  • 4
Beetje jammer dat we naar een ongeveer half jaar oude test zitten te kijken, de Lynk 02 (ook een neef van de 2 geteste auto's) had hier ook mooi bij gekund.
Bigdaddy
Bigdaddy
  • 3
Er worden jaarlijks Kia's 430.000 gemaakt in China. De jouwe misschien niet, maar toch... Bovendien is de kans groot dat er in jouw auto een Chinese accu zit.
Ty5654
Ty5654
  • 1
Die wagens gemaakt in China zijn wagens voor de Chinese markt die dankzij het protectionistische beleid van de Chinese overheid onder een joint venture gemaakt moeten worden. Verder kan je een accu in een Europees/Koreaans product waarbij de winsten/economische bijdrage en Know how grotendeels naar een Europees of Koreaanse fabrikant/land gaan niet vergelijken met integraal je geld overmaken naar het land dat met zijn schepen onze infrastructuur bewust ligt te slopen, onze bedrijven en overheden massaal ligt te hacken en mee met Rusland de grootste conflicten in de wereld veroorzaakt.
Gewijzigd door auteur
BEV is the Future
BEV is the Future
  • 1
Nee, die van mij niet, heb ik uitgezocht en is ook volgens KIA-NL gemaakt met Zuid-Koreaanse accu. Dit laatste heb ik zelf niet kunnen verifiëren.
JMe
JMe
  • 2
Gewoon eten wat de pot schafte en babi pangang is best lekker 😋
was Grami
was Grami
  • 2
En dat heeft dan weer totaal niks met Chinees eten te maken....
Hybrid
Hybrid
  • 0
Maar wel lekker hoor, babi pangang. Jaja, we zijn toch maar een verwend volkje.
EMP2
EMP2
  • 5
kan nog steeds niet wennen aan de voorkant van de EX30. Lelijk ding
Piet 1082544
Piet 1082544
  • 2
Ik niet aan die lelijke achterkant, wat een onsamenhangend gedrocht :-(
Baron Nu
Baron Nu
  • 2
Op dit platform zijn er enkelen die deze auto's helemaal niets vinden, omdat het Chinees is. Hoe simpel is dat. Wie hebben de chinezen geleerd om goede auto's te produceren? Juist de Europeanen.
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 5
Ik ben het wel met je eens dat het Westen erg hypocriet reageert op producten uit China. Wij hebben zelf decennia geleden onze hele productie naar China verplaatst en China produceert nog altijd bijna alles wat we in huis hebben en profiteert daar ontzettend van. Geen haan die daar naar kraait. Maar nu ze er hun eigen logo's opzetten in China willen we het ineens niet meer? Koekoek.
Gewijzigd door auteur
Ty5654
Ty5654
  • 5
Ik weet niet of je af en toe het nieuws wat volgt maar de laatste jaren is er wel redelijk wat veranderd.. Bijna niemand heeft iets tegen Japanse of Koreaanse auto's. China is echter een heel anti westerse en anti democratische koers aan het varen tot het mogelijk maken van de Russische invasie en het steunen van Rusland in allerhande vormen en tot zelfs het uitlenen van zijn schepen om infrastructuur in de Noordzee te vernielen toe en vervolgens de daders te beschermen. Dan moet je niet zo vreemd opkijken dat Europeanen het niet zo fijn vinden om je regime te steunen. Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat nog zoveel mensen dit allemaal nog koud laat en zomaar voor die paar procentjes goedkoper gaan.
L Breevoort
L Breevoort
  • 5
Van de 3 landen die je noemt, is China wel het meest vriendelijk geweest tegen de Europese autoindustrie. Japan en Zuid Korea houden hun markt zoveel mogelijk gesloten voor buitenlanders en ik schat dat de EU autoindustrie meer auto's verkoopt in Zuid-Holland dan in Korea en Japan bij elkaar.
2024 was het 40ste jaar dat de EU autoindutrie in China aanwezig was en in die 4 decennia zijn er vele miljarden euro's aan winsten uit China de Europese economie binnengestroomd.
Gewijzigd door auteur
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 0
China heeft al decennia een fout regime. Dat was al zo toen we onze productie daar naartoe verplaatsten. Het onderdrukken van Moslims en Tibet en eigen bevolking gebeurt daar al decennia. Toen vonden we dat allemaal geen probleem, want China was lekker goedkoop. We vinden het als Europa ook nog altijd geen probleem dat bijna alle Europese merken hun productie uitbesteden aan China. Danwel van onderdelen danwel van het eindproduct. Maar alleen als China er een eigen logo op plakt gaat iedereen ineens protesteren. Dat vind ik hypocriet.
Gewijzigd door auteur
Ty5654
Ty5654
  • 0
Er is geen echte "we" in de vrije markt. Bedrijven kiezen productielocaties op basis van kosten en baten terwijl consumenten goedkope producten belangrijker vonden dan ethiek. Dat we signalen van onderdrukking negeerden, is terecht kritiek. Maar het China van 10+ jaar geleden is fundamenteel anders dan nu. Waar het toen gericht was op economische groei, is het nu agressief in territoriale claims (militarisering kunstmatige eilanden, militaire druk op Taiwan, wegjagen lokale bevolkingsgroepen zoals vissers) en gebruikt het meer en meer economie als wapen (sancties tegen Australië, druk op Litouwen). Massale cyberaanvallen en diefstal van intellectuele eigendom via hacking versterken dit. Bovendien vormt China met bondgenoten zoals Rusland en Iran een antiwesterse alliantie die o.a. soevereiniteit en internat recht aanvalt. De huidige kritiek is dan ook voor een groot deel een reactie op de directe grootschalige geopolitieke dreiging en economische dreiging die China nu vormt
Gewijzigd door auteur
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 0
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Maar ik zie nog altijd dat Europeanen het prima vinden om producten met Europese logo's te kopen, ook al zijn die vrijwel volledig in China vervaardigd, maar ineens protesteren als er een Chinees logo op staat. Dat vind ik selectieve verontwaardiging. In beide gevallen profiteert het Chinese regime enorm. Nog los van het feit dat de territoriale claims rondom Tibet en Taiwan al decennia spelen. En dat China actief is geworden in de digitale wereld aanschouw ik ook als een technologische ontwikkeling en minder als een politieke ontwikkeling.
Gewijzigd door auteur
Schans
Schans
  • 7
Aangemoedigd door Autoweek wordt de EX30 ook hier weer volledig de grond ingeboord. Waar komt die enorme aversie tegen deze auto en een Chinees bedrijf als aandeelhouder van Volvo vandaan? Over het algemeen zijn de gebruikers zeer tevreden afgezien van wat software zaken die bij iedere update verbeterd worden. Ik vind het ronduit discriminerend wat men schrijft over China en haar bedrijven terwijl iedereen hun hele huis vol heeft met spullen uit China.
Hybrid
Hybrid
  • 3
Helemaal mee eens Schans! In Autoweek wordt absurd negatief over de EX30 gereageerd, terwijl de auto juist erg goed verkoopt, meer dan 10.000 stuks per jaar alleen al in NL. Ik denk dat het ook te maken kan hebben met een stukje afgunst en jaloezie. Veel bestaande en gevestigde merken hebben ook EV modellen, die niet zo goed aanslaan als men had gedacht (neem bijvoorbeeld een ID3), en kijken vol verbazing naar Volvo die er wel succesvol mee is. Dan krijg je afgunstige reacties over een kleine achterbank, of over een wat hoger verbruik. So what? 18 kWh, of 16, of 20, het scheelt per 100km allemaal niet zoveel, dubbeltjeswerk. De eigenaren die wel zo'n EX30 hebben zijn er zeer tevreden over. Prima auto, negatieve hetze is nergens voor nodig.
Schans
Schans
  • 1
Discriminerend? Vul maar bij enkele reacties hierboven Marokkaan in in plaats van Chinees.
Gewijzigd door auteur
BEV is the Future
BEV is the Future
  • 5
Het is m.i. overduidelijk dat ik geen Chinese auto wil. Ik heb niets tegen de mensen uit China, behalve de Chinezen die discrimineren, mensen vervolgen, onderdrukken etc.
Schans
Schans
  • 3
Maar uw hele huis hangt aan elkaar van spullen uit China. Iets met boter op je hoofd.
Ty5654
Ty5654
  • 6
Je kan allerhande prullen qua impact niet vergelijken met een hoogtechnologisch eindproduct van rond de 50.000 euro vol met data connecties, camera's en microfonen van een regime dat befaamd is om in binnen- en buitenland de bevolking te bespioneren. Heel recent hebben ze nog 9! telecomproviders gehackt.
https://www.politico.com/news/2024/12/27/chinese-hackers-telco-access-00196082
En dat er zoveel uit China reeds komt is het beste bewijs dat we ons te afhankelijk hebben gemaakt van een regime dat samenwerkt met de Ruslanden, Hongarijes, Noord Korea's enzovoort om de wereld een stuk minder stabiel, vrij en veilig te maken.
Gewijzigd door auteur
Schans
Schans
  • 2
Ah, principes met disclaimers. Dit is ongeveer hetzelfde als bij mensen met vliegschaamte die wel vliegen, ik heb wel gevlogen anders ging een lege stoel die kant op. Overigens is Geely een bedrijf en zij maken geen deel uit van de Chinese overheid.
Ty5654
Ty5654
  • 3
Die grens is in China zo goed als onbestaande. De meeste particuliere bedrijven hebben nauwe banden met de overheid. Chinese bedrijven zijn hiernaast verplicht om samen te werken met de Chinese overheid en alle informatie te delen wanneer dat wordt gevraagd. Dit is voornamelijk gebaseerd op de Chinese Nationale Inlichtingenwet van 2017 en andere gerelateerde regelgeving.
BEV is the Future
BEV is the Future
  • 3
Zeg Schans, jij hebt op je duim gezogen of komt het zelfs uit je onderbuik? Je bent nooit bij thuis geweest. Dus je weet helemaal niets van mijn situatie en dan moet je ook geen dom niet onderbouwd oordeel vellen.
HarrieD
HarrieD
  • 3
Ik zou bijna zeggen, veeg de boter uit je ogen. Er is hier al zo vaak door diverse reageerders aangegeven waarom zij en ik geen Chinese auto willen. Duidelijk toch? Om dan de slimme jongen uit te hangen door te doen of je weet wat een ander in huis heeft of waarmee/waarop iemand een reaktie heeft geschreven vind ik ver beneden peil. Nog erger is het trekken van de discriminatiekaart.
Schans
Schans
  • 1
Je hebt ook wel gelijk over die racismekaart. Sorry man. Maar doe het voor de grap even om Chinees te vervangen voor iets anders
Hybrid
Hybrid
  • 0
Je maakt juist een prima vergelijking Schans, ik snap wel wat je bedoeld, en je hebt gewoon gelijk.
Ferr Arie
Ferr Arie
  • 1
Wat minder rommel kopen en wat meer kwaliteitsspullen uit landen die ons beter gezind zijn. Dan kun je het in ieder geval een stuk verminderen.
Piet 1082544
Piet 1082544
  • 2
De Zeekr doet me een beetje aan een Nissan Leaf denken. Het ontbreken van een dashboard in de Volvo is doorgeslagen lelijk minimalisme en ook gevaarlijk mede omdat je altijd naar rechts moet kijken. Zo zonde ben altijd een Volvo fan geweest :-(
Hybrid
Hybrid
  • 1
Het naar rechts kijken valt erg mee hoor, het grote scherm zit pal naast het stuur. Is denk ik zelfs prettiger dan dat je door het stuur heen moet kijken, of tegen het stuur aankijkt dat er gedeeltelijk voor zit. Op het grote scherm zit alles bij elkaar, en fraai opgeruimd dashboard en voor de rest alles met 1 klik onder handbereik. Is heel even wennen, je moet even weten waar alles zit, maar dan wil je gewoon niet anders meer. Chapeau voor Volvo, keurig gedaan.
Korff
Korff
  • 8
Wat een zielloze auto’s, zonder enig karakter. Ongelofelijk dat zoveel mensen zich in de luren laten leggen door die Volvo-badge, terwijl het een zeer matige auto is (hoog verbruik, verschrikkelijk interieur, krap achter en nauwelijks bagageruimte, slechte software…).
Ferr Arie
Ferr Arie
  • 2
Per saldo maken beide modellen gebruik van hetzelfde platform en techniek, net zoals de merken binnen de Volkswagen groep en Stellantis. Als de Volvo dan een echte tegenvaller is, waarom zou de Zeekr dan veel beter zijn? Volgens mij houd je dan alleen de beenruimte achter als grootste verschil over.
Mits2012
Mits2012
  • 1
Er wordt hier nadrukkelijk geschopt tegen Chinese producten vanwege het kwalijke regime en dat wij dus principes moeten tonen en geen Chinese producten moeten kopen, maar gaan wij vanaf 20 januari ook Tesla mijden omdat Musk dan deel wordt van de dictatuur in Amerika. Gaan wij Teslarijders dan ook zien als sponsoren van een fascistische narcist die de wereld aan zijn voeten wil verkrijgen? Gaan wij een statement maken en Tesla uit de verkooplijsten laten verdwijnen? Lasten we Duitse auto's staan wanneer de AfD het daar voor het zeggen krijgt? Of Franse auto's wanneer Le Pen de baas zou zijn? Het zal duidelijk zijn dat wij onszelf hebben verkocht aan de wereldwijde markt, verslaafd zijn geraakt aan wat de wereld te bieden heeft, een markt die heerst over ons of we dat nu leuk vinden of niet. Er is geen weg terug naar de matigheid en tevreden zijn met de binnenlandse productie want die bedrijven zijn allemaal kapot.
HarrieD
HarrieD
  • 2
Ik begrijp je boodschap, maar als je nu het "wij" eens vervangt door ik of mij. Als jij er geen problemen mee hebt en de situatie aanvaardt zoals die nu is, vind ik het geen probleem. Wij leven in een vrij land, dus vrije keuze.
Ik heb wel grote bezwaren tegen een Chinese auto. Niet vanwege de auto zelf, want die is prima, vaak mooi en goed afgewerkt. Het gaat mij om de koers die China vaart. Zogenaamd vriendjes met iedereen om maar zoveel mogelijk handel te drijven, maar ondertussen de steun en vriendschap uitspreken richting Poetin en Rusland. Iemand die zich vriend van Poetin noemt of dat land steunt is absoluut mijn vriend niet en ik zal mijn best doen om zo weinig mogelijk van mijn eigen geld richting China te laten vloeien. Ik denk dat ik daarin vrij ben ook vrij om mijn gedachtengang kenbaar te maken. Stel dat Musk zich ook pro Russisch gaat gedragen zal ik een Tesla ook geen blik waardig meer gunnen.
Ty5654
Ty5654
  • 3
Musk is pro-Russisch. Hij heeft al meerdere keren toegegeven met Putin contact te hebben. Over zelensky heeft hij gezegd dat reporters hem geen kritische vragen hebben omdat ze zelensky zijn *** in hun mond hebben. Hij stelt vredesakkoorden voor waarin Oekraïne maar land moet opgeven met termen erin die enkel Russen gebruiken ( Khrushchev’s mistake). Hij verwijt de Oekraïners de doden maar nooit de Russen enz.. Enkel die Starlink donaties gaf hem nog in het begin een mooie reputatie maar veel hiervan bleek ook PR en serieus overdreven. En dat is nog maar allemaal het eerste waar ik aan denk. Musk is in het algemeen heel uitgesproken pro autocraten. Je zal hem nooit betrappen op een kritisch woord op Putin, Xi, enzovoort en hij gaat voor de extreme meestal anti democratische partijen
Gewijzigd door auteur
HarrieD
HarrieD
  • 0
Bedankt voor deze uiteenzetting. Ik zal mij eens gaan verdiepen in deze geniale dwaas. X (twitter) heb ik jaren geleden al opgezegd. Als ik Tesla ook ga schrappen van mijn lijstje wordt de keuze alleen maar makkelijker.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum