Zeekr X vs. Volvo EX30 - Kiezen op karakter binnen zelfde concern
Meer en meer keuze
185 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Lezersreacties (185) (gesloten)
Veiligheid begint met de kennis van het verschil tussen links en rechts is...
Stelantis aandrijflijn is inmiddels ook efficiënt, Renault is goed geprijsd.
En aan de premium kant Audi, BMW en Mercedes.
Ik zou niet weten waarom je een rijdende Zetpil (tesla) met een interieur van een begrafenisauto (tesla, volvo en zeekr) wil rijden, en dan hebben we nog niet over de regimes (tesla. Met AFD en trump) (geely Chinees) waar je mee geassocieerd wordt.
Buiten de achterstand in techniek, vind ik ze best goed ogen. De Zeekr heeft wat stijlelementen van de BMW i3.
(64kWh/14kWh) x 100km = 457km rijbereik
(64kWh/16kWh) x 100km = 400km rijbereik
(64kWh/18kWh) x 100km = 355km rijbereik
(64kWh/20kWh) x 100km = 320km rijbereik
Een verbruik van 14kWh of 18kWh geeft gewoon een verschil van 100km rijbereik. Voor mij al een verschil of ik 2 of 3 keer op en neer kan naar werk per volle lading. En onderweg naar Zuid Frankrijk sta je dus ook 2 keer meer aan een laadpaal.
De Zeekr is leuker om te zien en ook voldoende ruim als je niet altijd met maximaal twee personen op pad gaat. Maar jeetje waarom geen knoppen in de auto, zonde.
.
Voor wat mijn 13de auto moet worden.
Lijkt mij een wel een goede keus.
2 minpuntjes
Geen panorama dak in de optielijst
900 kg trekgewicht, maar de Peugeot 2008 mag helemaal niks, en de mooie 3008 is 6000€ duurder.
Dus Renault heeft de beste aanbieding, als je met een goed geweten koopt.
Zonder geweten kan je natuurlijk voor een Tesla of Zeekr gaan.
Waarom zijn expats in China zo positief? Zouden die het slechter weten dan figuren die hun mening achter de computer vormen?
Verder is het een prima karretje. De recente softwareupdate lijkt een hoop bugs geplet te hebben. Verder is het in alles de meerdere van de EX30, die we ook gereden hebben.
Die EX30 is krap, mist een HUD en een scherm bij het stuur en is veel, heel veel minder mooi afgewerkt dan de X.
Ik zie dat er voor het blad een SEAT ID3 bij is getrokken, dan die maar als het elektriek moet zijn, maar zou liever fietsen.
Alle kopers zijn er ingetuind door de weergaloze marketing.
In jou ogen wellicht, deze wordt alleen gekozen omdat hij in het lease budget past en beperkte bijtelling. Je kunt het nauwelijks een echte auto noemen
Dat Zeekr en Smart een beter pakket bieden op dezelfde basis zien te weinig kopers.
3 collega's hebben wel een EX/XC 40 en allen tevreden !
Wie?
Als je het puur rationeel bekijkt...ook niet.
Rij met de Smart #3 al ruim 10.000 km tot volle tevredenheid.
De Volvo is een gehypet B-segment JoeHoe-suvje.
De Zeekr staat "boven" de Volvo in de pikorde & is een stuk ruimer, mooier & chiquer (subjectief) maar zijn prijs is quasi dezelfde bij = motorisatie? Leg het mij maar eens uit...
Misschien snapt de Nederlandse Volvo-dealer/importeur de positionering van Volvo beter dan Geely en zet er een dikke marge op. Terwijl Zeekr zonder dealers werkt?
Premium (Audi): Zeekr, Polestar
Mainstream (VW): Volvo, Lynk & Co
Betaalbaar (Skoda/Seat): Geely (incl Geely Galaxy en Geely Geome), Proton
.
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/108714-107314-107503/
Renault heeft veel ervaring in de EV wereld.
En Met terugwerkende kracht als de auto bij een kia dealer in onderhoud is.
Het is alleen nog de merknaam waar ze op teren.
Een Volvo 244DL image zoals ik die nog heb bestaat niet meer!
Volvo hoort in het rijtje concerns die eigenlijk geen Zweeds meer zijn.
Nu is de Zeekr niet veel beter, maar heel Holland denkt blijkbaar nog steeds dat deze Volvo made in Zweden is.
Hoe mis kun je het hebben!
2024 was het 40ste jaar dat de EU autoindutrie in China aanwezig was en in die 4 decennia zijn er vele miljarden euro's aan winsten uit China de Europese economie binnengestroomd.
https://www.politico.com/news/2024/12/27/chinese-hackers-telco-access-00196082
En dat er zoveel uit China reeds komt is het beste bewijs dat we ons te afhankelijk hebben gemaakt van een regime dat samenwerkt met de Ruslanden, Hongarijes, Noord Korea's enzovoort om de wereld een stuk minder stabiel, vrij en veilig te maken.
Ik heb wel grote bezwaren tegen een Chinese auto. Niet vanwege de auto zelf, want die is prima, vaak mooi en goed afgewerkt. Het gaat mij om de koers die China vaart. Zogenaamd vriendjes met iedereen om maar zoveel mogelijk handel te drijven, maar ondertussen de steun en vriendschap uitspreken richting Poetin en Rusland. Iemand die zich vriend van Poetin noemt of dat land steunt is absoluut mijn vriend niet en ik zal mijn best doen om zo weinig mogelijk van mijn eigen geld richting China te laten vloeien. Ik denk dat ik daarin vrij ben ook vrij om mijn gedachtengang kenbaar te maken. Stel dat Musk zich ook pro Russisch gaat gedragen zal ik een Tesla ook geen blik waardig meer gunnen.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.