Youngtimers tussen 12 en 15 mille - Lexus SC - Volvo XC90 - Mercedes-Benz C 43 AMG
Voor de prijs van een A-segmenter...
- Henrie Hemmink
- Occasiontest
Wil je jezelf eens lekker mobiel verwennen? Voor de prijs van een nieuwe, kleine auto stap je in een coupé-cabriolet met een smeuïge V8, een alleskunner inclusief vijfcilinderroffel of een ware wolf in schaapskleren omdat blingbling toen nog niet was uitgevonden!
Youngtimers worden vooral zakelijk aangeschaft. Het gunstige bijtellingtarief (35 procent van de dagwaarde) geeft de mogelijkheid om een luxueuze, ooit zeer kostbare auto te rijden voor de prijs van een nieuwe auto uit het A-segment (bijvoorbeeld een Aygo of een Picanto). Aangezien we het dan hebben over auto’s van pakweg 15 tot 30 jaar oud, geldt dat je geen al te grote concessies hoeft te doen als het gaat om veiligheid, comfort, uitrusting, degelijkheid en betrouwbaarheid. Immers, volgens velen werden rond de eeuwwisseling de kwalitatief beste auto’s gebouwd. De exploitatiekosten liggen wel op een hoger niveau, de lagere afschrijving ten spijt. Toch kan een youngtimer ook voor particulieren interessant zijn. Zie je gezin plus labrador maar eens in een Twingo te krijgen! Dan is een riante, ooit peperdure stationwagon toch veel aantrekkelijker?
LEXUS SC 430 (2002)
Op zoek naar een pure verwenmobiel? Dan is deze Lexus SC 430 misschien wat voor jou. Gesloten is het een ravissante coupé, die met zijn smeuïge 4,3-liter V8 heel grote stappen kan zetten. En dat zonder dat iemand daar veel van merkt, want beschaafd blijft deze Japanner te allen tijde. Naar wens vouwt het dak zich geheel automatisch op in de bagageruimte. Daarna bestuur je een comfortabele cruiser, die het niet enkel goed doet op de boulevard; dankzij het puike meubilair kom je even fris en fruitig aan bij de Côte d’Azur.
Het mag geen opzien baren dat een Japanse auto van bijna € 110.000 zeventien jaar geleden al ruim in zijn goodies zat: uitbundig leer en hout, verwarmbare en achtvoudig elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, parkeeren regensensoren, xenon, navigatie, alarmsysteem … Bijzonder blijft hoe doordacht alles is. Want stap in, en het stuur komt vanzelf naar je toe. De fameuze Mark Levinson-audio past zich automatisch aan op open of gesloten rijden, net als de climatecontrol.
Bijna alles werkt nog feilloos. De schakelcoulisse van de soepele vijftraps automaat lijkt op die van Mercedes-Benz en als je de ronde bilpartij even wegdenkt, zie je duidelijk een snufje SL. En net als dat model is de SC meer een luxueuze roadster (de achterbank mag geen naam hebben) dan een pure sportwagen, alhoewel de verkoper meldt dat de SC uitdagende bochten écht niet schuwt. En hij kan het weten, want vóór zijn zelfstandig ondernemerschap was hij werkzaam bij Lexus Zwolle. Daar is deze SC ingeruild op een RC. Hij kent de 98-JF-ST derhalve goed. Hij weet ons zelfs te melden dat de luidsprekers ‘verdroogd’ zijn, zodat ‘de muziek klinkt alsof het door karton gaat’. Nieuwe speakers zijn besteld. Verder vallen de niet al te fraaie velgranden op, terwijl de wielen zelf heel mooi zijn. Buiten dat is de Lexus zijn twee ton aan ervaring nauwelijks aan te zien.
Aan de prijs zie je het wel, want van die dikke ton in 2002 is nu nog geen 14 mille over: het tarief van een A-segmenter. Maar pas op, want met ruim 1.700 kilo leeggewicht betaal je veel motorrijtuigenbelasting. Officieel wordt een gemiddelde van 1 op 8,3 opgegeven en verzekeringstechnisch ben je evenmin goedkoop uit. Maar goed, daar staan Japanse perfectie en betrouwbaarheid tegenover. Al met is deze Lexus SC 430 een verrukkelijke en zeer begerenswaardige automobiel, goed voor nog vele jaren onbekommerd rijplezier!
VOLVO XC90 2.5T (2004)
SUV’s zijn er al decennialang, denk maar aan de Range Rover (1970) en Jeep Wagoneer (1963). Pas rond de eeuwwisseling werd de hoge auto een hype, waarop Volvo inhaakte met de XC90 die jarenlang een groot succes was. De ingetogen looks hebben daaraan bijgedragen. Bij Van der Zande in Apeldoorn (ooit Hyundai-, Kiaen Mazda-dealer, nu Vakgarage en gespecialiseerd in youngtimers) pikten we de 99-SN-DT op om ermee de Veluwe te ‘bedwingen’. Ondanks zijn vierwielaandrijving en automatische niveauregeling is de Volvo natuurlijk geen échte woestijnhapper, ook al is deze auto oorspronkelijk ergens in het Midden-Oosten geleverd.
Indachtig de andere kandidaten hadden we een occasion kunnen kiezen met de Yamaha-V8, maar wie Volvo zegt, denkt vanzelf aan de vijfcilindermotor. In het kort: deze XC90 is van september 2004 en kwam reeds anderhalf jaar later naar Nederland. Hij is recentelijk ingeruild bij een Mercedes-dealer. Net geen twee ton gelopen, prijs bijna 15 mille (nieuw ca. 65 mille).
Merk je zijn historie? Ja, toch wel. Niet alleen vanwege de EEGK-9999-code bij de RDW (dat betekent dat hij af fabriek geen katalysator/lambdasonde heeft en daarom goedgekeurd is voor ons land), maar ook aan het ontbreken van de achterruitwisser en hier en daar een piepje en wat krakend kunststof. Zal ongetwijfeld bij aflevering in orde worden gemaakt, maar toch: de veel oudere en meer ervaren C43 AMG, die we hierna bespreken, voelt simpelweg meer solide aan. Aan de andere kant is zo’n grote Volvo een echte gezinsauto, die wellicht al die jaren als zodanig is gebruikt. Voor mens en dier is in de vijfzitter volop leefruimte en deze Elite-versie is luxueus. Navigatie was destijds een optie van € 4.800 en zit er niet op.
Vanachter een kloek dashboard — grijpgrage knoppen en toetsen met duidelijke opschriften — gezeten op prima leren meubilair (elektrisch verstelbaar, met geheugenfunctie) waan je je bijkans onaantastbaar. Leuke gimmicks zijn de treeplanken, de in delen te openen achterklep en het elektrische schuif-kanteldak dat de roffel bij gasgeven nog duidelijker laat doordringen. Een krachtpatser is de Volvo eveneens: er mag geremd 2.250 kg aan de haak. Daarmee is deze occasion verreweg het veelzijdigst van de drie. Maar ook hier zorgen twee ton leeggewicht en een gemiddeld gebruik van 1 op 8,3 voor niet malse exploitatiekosten. Tja, wie groot wil zijn, moet — financieel — pijn lijden …
MERCEDES-BENZ C 43 AMG (1998)
Is dat even jammer: de laatste twee jaar is er maar duizend kilometer met dit kanon gereden. De onderhoudsfacturen vertellen het verhaal. Daarom mag hij van een Zwolse AMG-collectioneur weg en staat de blauwe sedan in consignatie bij Autohandel Overweg, niet ver van de Overijsselse hoofdstad. De eigenaar gaf toestemming met deze über-C de weg op te gaan en dat hebben we geweten: die grote grijns staat nóg op ons gezicht gebeiteld. Wat een rij machine! Ons oog viel op de blauwe sleeper (typeplaatjes zijn verwijderd!) toen we een potente sedan zochten. Nu zelfs D-segmenters met een driepittertje rondtorren, is het amper voor te stellen dat nog niet zo lang geleden veel merken zescilinders aanboden.
Deze atmosferische V8 gaat nog een flinke stap verder. Het zou de laatste keer zijn; opvolger C32 AMG kreeg een geblazen V6. Aan alles merk je dat de C43 AMG een echte liefhebbersauto is: ondanks drie ton ervaring nog immer dealeronderhouden, de carrosserie is door glass coating beschermd tegen de boze buitenwereld, het interieur is smetteloos en alles voelt aan alsof het voor de eeuwigheid is gebouwd. Wat een klasse, amper te geloven bij een 21 jaar oude auto.
Zo’n lange tijd zorgt echter ook voor beginnende roest aan de bodem. Dat dient te worden aangepakt, want deze occasion moet voor het nageslacht bewaard blijven. Gewoon om te laten zien wat we tegenwoordig moeten missen. Voor zijn prijs van omgerekend € 85.000 kocht je ook drie basismodellen van de C-klasse. Daar kreeg je overigens wél wat voor terug, zoals een formidabele, lineaire explosie van kracht en geluid die nooit verveelt. Maar niet alleen dat. Ook een hoop spielerei in bochten, met dank aan de achterwielaandrijving. Met amper 1.500 toeren en 80 km/h voortrollen op provin ciale wegen gaat al net zo makkelijk.
Een oude Mercedes-Benz vergeet zijn roots niet en is beschaafd en comfortabel wanneer dat is gewenst. Comfort en luxe – naar de maatstaven van 1998 – zijn volop aanwezig, maar ruimte achterin juist minder. Maar wie maalt daar om? De echte sensatie beleef je achter het stuur! Het taxatierapport vermeldt een waarde van € 19.500 in ‘staat 2’ (1 is showroomconditie, 5 volledig te restaureren), wat ongetwijfeld te maken heeft met duistere zaken die onderhuids tot leven komen.
Dat mag niet! Welke liefhebber ontfermt zich over deze zeldzame occasion en gunt hem én zichzelf nog vele jaren rijplezier?
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.