Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens

Snelle stekker-occasions

Audi A3 e-tron en Volkswagen Golf GTE

De eerste Audi A3 e-tron deelt zijn techniek met zijn ‘gewonere’ concerngenoot, de eerste Volkswagen Golf GTE. Zijn het ook dezelfde auto’s dan? Nee, sterker nog: ze verschillen meer dan je zou denken. We gaan met deze gebruikte plug-in hybrides op stap. De Golf is van AutoWeek-lezer Joey Visser uit Beverwijk, die je onlangs zag in onze rollenbankrubriek. Joey zocht bewust een GTE om 'm te tunen, en niet om zijn PHEV-kwaliteiten.

Er is iets bijzonders aan de hand: de plug-in hybride Golf GTE krijgt min of meer onbedoeld de status van een interessant alternatief. Een alternatief voor een ‘echte’ Golf GTI. Dat is tenminste de strekking van het verhaal van Joey Visser, 26 jaar, uit Beverwijk. “Ik kocht deze GTE anderhalf jaar geleden. Dat het een Golf zou worden, stond voor mij vast. Ik vind het een ijzersterke speler in de compacte klasse. En ik vind hem ook gewoon mooi. Hij klopt van alle kanten.” En hij kan het weten want Joey was eerder al eigenaar van een Golf 6 met 1,2-liter motor.

Audi A3 e-tron en Volkswagen Golf GTE

Waarom een GTE?

Maar hoe komt hij terecht bij een GTE? “Ik zocht eigenlijk een occasion met de kracht van een GTI maar wel scherper geprijsd. Toen kwam ik deze tegen, in Amsterdam bij de Volkswagen-dealer. En dat werd hem.” Joey ging er wel even mee aan de slag en schroefde er een GTI-diffusor en -einddemper op. En hij liet vier nieuwe wielen aanrukken, exemplaren van 18 inch. En kijk eens wat een plaatje van een Golf GTE er nu staat. “Maar ik was ook wel van plan nog iets aan het vermogen te doen, dus heb ik mezelf een nieuwe chip cadeau gedaan. Hij is Stage 1 plus getuned.” Daarmee is de uitslag van deze vergelijking meteen verklapt: de Golf is zonder enige twijfel het snelst van zijn plek. Hij zou op papier 310 pk en 480 Nm moeten kunnen hebben. Dat is dus behoorlijk serieus en maakt hem echt snel.

Audi A3 e-tron en Volkswagen Golf GTE

De theorie is bekend: met een volgeladen batterij kunnen de Aud A3 e-tron en GTE tussen de dertig en veertig kilometer volledig elektrisch rijden. Toen we vorig jaar een Audi A3 e-tron als occasionduurtester reden, laadden we waar we konden en maakten we 60 procent van onze kilometers volledig elektrisch. Dat is iets waar je je wel toe moet zetten, steeds inpluggen en weer opruimen. En dat voor een kilometer of dertig, voor wat betreft de Audi A3 dan. Joey pakt het anders aan. “Ik stekker nooit. Ik rijd mijn Golf in de GTE-stand voor maximaal gecombineerd vermogen. Want daar heb ik hem voor gekocht.”

Audi A3 e-tron en Volkswagen Golf GTE

Even terug naar onze duurtest-A3. Als je die op de stand ‘volledig elektrisch rijden’ zet, valt op dat je verrassend geraffineerd onderweg bent. Je krijgt een soepele, schokvrije aandrijving en met name de automaat kan beter met dat elektrische vermogen omgaan dan met de kracht van de brandstofmotor. Hij schakelt beter op en terug. Daardoor accelereert de A3 ook fijner als EV dan als ‘fossiel’. Dat maakt het kiezen voor steeds weer opladen en afbreken wat gemakkelijker.

GTE sportiever maar ook niet keihard

GTE-eigenaar Joey is een liefhebber van sportieve auto’s, maar geen onverbeterlijke scheurneus. “Het is gewoon fijn om zoveel power achter de hand te hebben. Stoplichtsprintjes, daar ben ik niet zo van. Tenzij je natuurlijk specifiek wordt uitgedaagd”, lacht hij. Feit is dat hij elke keer met plezier instapt. “Sterk punt binnen in een Golf zijn de zitpositie en de fijne bediening. Maar ook het rijden is een feest, want hij ligt goed op de weg, is een tikkeltje onderstuurd maar niet te veel. Ook slaat het onderstel niet door in sportiviteit, je kunt er ook normaal mee cruisen zonder dat de vullingen uit je kiezen rammelen.”

A3 zachter dan GTE

Onze duurtest-A3 e-tron is de minst sportieve van dit duo; dat voelt ook Joey al na honderd meter rijden in onze premium hatchback, excuus, sportback. Hij is simpelweg zachter geveerd dan de GTE. En er is nog een voelbaar verschil tussen deze twee in het rijden. De Audi is voelbaar sterker onderstuurd. Elke rotonde opnieuw voel je hem nadrukkelijk de buitenkant van de bocht opzoeken, terwijl de Golf de bocht met minder tegenzin aanvalt. Dat maakt dat het voor gelegenheidschauffeur Joey niet een heel ingewikkeld vraagstuk is naar welke auto de voorkeur uitgaat. “Ik heb heel blij met mijn keuze voor deze Golf”, lacht de jonge Noord-Hollander.

Audi A3 e-tron en Volkswagen Golf GTE

Toch moeten enthousiastelingen zich niet blindstaren op het motorvermogen en de aankleding van de Golf GTE. Het is gewoon geen GTI, stelden we vast bij onze eerste kennismaking met de sportieve plug-in hybride. Door het accupakket en de extra techniek voelt een GTE een stuk logger aan dan een echte GTI. Maar dus wel een stuk sportiever dan de gelijkgemotoriseerde Audi A3 e-tron.

Hier vind je te koop staande Golf VII's GTE en Audi A3 e-trons van de eerste generatie.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum