Volvo XC90 V8

Incognito

Volvo XC90 V8
AutoWeek 50 2005
AutoWeek 50 2005

Je leest het in AutoWeek 50 2005

Volvo is nu ook aan de V8. Natuurlijk bedoeld om de Amerikaanse honger te stillen, maar hij zal vanaf maart ook in de showrooms van Nederland staan. Wij probeerden 'm vast even uit en konden genieten van het zachte karakter en de moeiteloze prestaties. Inpakken dan maar? Nou, wacht even tot je de prijs hebt gehoord.

'n Kleine teleurstelling kunnen we niet bedwingen als we voor het eerst oog in oog staan met de Volvo XC90 V8. Want tja, je ziet 'het' niet meteen. En dat is natuurlijk wel jammer, want met de V8 heb je een allesbehalve gewone XC90 te pakken. De uiterlijke kenmerken van de V8 zijn op een hand te tellen. Namelijk een kleine V8-badge op de kont en de neus en hij is voorzien van afwijkende velgen en in kleur gespoten strips en deurgrepen, maar dan heb je het wel gehad. Jammer, want bijvoorbeeld een extra uitlaatpijpje aan de andere kant van de achterbumper zou mooi geweest zijn of wat andere – uiteraard subtiele – accenten om de auto net iets aparter te maken.

Maar Volvo koos voor het discrete. Je hoeft het niet direct te laten zien dat je een top-XC90 hebt aangeschaft. En dus is ook het V8-geluid redelijk binnen de perken gehouden. Ja, als je vol op het gas gaat staan, laat de motor zich wel horen met wat gegrom – heel lekker gegrom zelfs – maar op een flinke kruissnelheid hoor je 'm juist niet.

Samen met Yamaha

Met de introductie van deze V8 past Volvo voor het eerst in z'n bestaan een achtcilinder toe. En niet een die al bij een van de andere merken van de Ford Motor Company (waartoe Volvo ook behoort) in gebruik is, maar er werd gewoon een nieuwe ontwikkeld. Voor de specialistische kennis werd Yamaha ingeschakeld. Met een lijstje met wensen en eisen uit Zweden gingen de Japanners aan de slag. Volvo wilde per se een compacte V8 die dwars voor in de XC90 zou passen. Dat is meteen ook de reden waarom er niet binnen het concern werd gewinkeld, want voor Jaguar en Land Rover, bijvoorbeeld, is er een prachtige, moderne V8 beschikbaar. Maar die is niet overdwars in te passen.
Om zo'n compact blok te realiseren, moesten de technici enige trucs uit de kast halen. De gangbare blokhoek voor een V-motor van negentig graden werd verkleind naar zestig en de cilinders werden versprongen ten opzichte van elkaar geplaatst. Het blok heeft een inhoud van 4,4-liter en daarmee schopt de V8 het tot 315 pk vermogen en een koppel van 440 Nm.
Aan het blok is een zestrapsautomaat gekoppeld, die je naar wens ook zelf kunt bedienen. Da's wel handig bij een afdaling in steil terrein. Overigens is deze V8 een van de schoonste op de markt, want hij voldoet onder meer aan de Euro 5-norm. En met een verbruik van 1 op 7,4 is hij niet eens zo'n extreme slurper.
De vierwielaandrijving van de XC90 V8 wijkt op één punt af van die van de andere uitvoeringen. De Haldex-koppeling is uitgebreid met Instant Traction, waardoor de achterwielen onmiddellijk van koppel worden voorzien bij het wegrijden, in plaats van een fractie van een wielslag later. De kans op wegzakken in rul terrein wordt zo verkleind.

Afgeregelde top

Tijdens de eerste kennismaking maakt de V8 een prima indruk. Om te beginnen is 'ie snel. Hij schopt het in 7,3 s naar de honderd en dat is natuurlijk ongehoord voor een auto van dik 2.100 kg, wat trouwens maar 16 kg meer is dan de T6. De topsnelheid van de auto is afgeregeld op 210 km/h. Zou de fabriek banden monteren die geschikt zijn voor hogere snelheid, dan zou hij sneller kunnen. Als je het pedaal even tot de bodem intrapt, schiet de V8 vreselijk uit z'n slof en zet een enorm rauwe keel op. Maar lift het pedaal weer een beetje en hij zingt meteen een toontje lager. Voor inhaalmanoevres is het ook een fijne partner. Even gas bijgeven en je bent er voorbij voor je het weet.
Natuurlijk is het weggedrag van een XC90 niet direct vergelijkbaar met dat van een personenauto, maar de XC houdt zich goed, ook op een bochtig parcours. Veel last van overhellen heeft hij niet, maar dat wisten we al van de andere modellen.
Want zo zijn we weer een beetje terug bij het begin van het verhaal. Het is natuurlijk een XC90 zoals de andere dat ook zijn, maar met een snoepje van een motor onder de kap. Wel eentje die je met goud betaalt, want de vanafprijs van € 78.900 is weliswaar zo'n € 5.000 goedkoper dan een BMW X5 met V8, maar nog altijd een lieve € 10.000 meer dan de XC90 T6 in vergelijkbare uitvoering. En die heeft 272 pk en is dus ook geen stakker. Je moet dus vreselijk hoteldebotel zijn van het karakter van deze V8, wil je de knoop doorhakken.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum