Volvo XC90 T6 Exclusive (2003)

SUV met streepje vóór

Volvo XC90 T6 Exclusive
Veel veiliger dan in de XC90 kan het momenteel niet worden als het op autorijden aankomt. De robuuste en elegante zevenpersoons Volvo-SUV zit ruim in de veiligheidssystemen en vervoert zijn inzittenden in alle rust en comfort.

De orders voor de elegante Volvo-SUV stromen binnen. Wij Europeanen moeten de prijs betalen voor de onstilbare XC90-honger in de Verenigde Staten, waar het merendeel naartoe wordt verscheept, want er zit een fikse levertijd op de Zweedse SUV. In zijn segment is de Volvo een robuuste en elegante verschijning,
zodat z'n succes eenvoudig is te verklaren. Het hoofdstuk veiligheidsvoorzieningen is vanzelfsprekend omvangrijk en kent meer afkortingen dan een pagina contactadvertenties in de zaterdagkrant. De XC90 heeft onder meer WHIPS, SIPS en ROPS. Nee, dat zijn geen Zweedse trollen. De afkortingen staan voor Whiplash Protection System, Side Impact Protection System en Roll Over Protection System. Laatstgenoemd systeem moet voorkomen dat de Volvo omkiept. En alle inzittenden (behalve de middelste op de tweede zitrij) weten hun hoofd en torso beschermd door airbags.

Welkom alternatief
Niet alleen qua veiligheidsvoorzieningen heeft de Volvo een streepje voor op de meeste van zijn opponenten. Met zijn zeven zitplaatsen ontpopt hij zich namelijk als een serieus en welkom alternatief voor een MPV. De XC90 heeft in zijn laadruim twee volwaardige zitplaatsen, met hoofdairbags, driepuntsgordels en hoofdsteunen, maar van de beenruimte moet u zich niet te veel voorstellen. De twee stoelen zijn in een handomdraai weg te toveren. De zitting schuift als een lade de vloer in en de rugleuning is vervolgens eenvoudig neer te klappen. Zonder dat je daarbij de hoofdsteun hoeft te verwijderen want die klapt automatisch weg. Een vernuftig systeem dat de Volvo absoluut meerwaarde geeft.

Stille drinker
De Volvo is voorzien van een zescilindermotor die zijn kracht voor een deel ontleent aan turbo's. Hij levert 272 pk en heeft tevens de twijfelachtige eer om een grote drinker te zijn. De XC90 T6 heeft een dwarsgeplaatste motor. Daardoor komt de versnellingsbak enigszins in het gedrang en daarom telt die slechts vier overbrengingen. Dankzij het enorme koppel dat tussen 1.800 tpm en 5.000 tpm beschikbaar is, weet hij het gemis van een extra overbrenging prima te maskeren. Het Zweedse slagschip maakt zich onder alle omstandigheden goed uit de voeten, waarbij de viertrapsautomaat onmerkbaar van verzet wisselt.
De vering, demping en tamelijk gevoelloze besturing zijn er om de inzittenden in alle rust te vervoeren en niet om de sportief ingestelde bestuurder te behagen. Zodra de XC90 bochten voor zijn kiezen krijgt, moeten de passagiers zich goed vasthouden want de hoge koets helt meer dan je zou willen. Hij is best vlot te rijden hoor, maar hij weerhoudt je er eigenlijk van. Een belangrijk pluspunt van de Volvo is de afwezigheid van motor- en bandengeluid en windgeruis. Een heerlijk stille auto. En als het op ergonomie aankomt, is hij ongeslagen. Achter het stuur voel je je direct thuis. Zoeken naar knoppen is er niet bij. De middenconsole is een toonbeeld van overzichtelijkheid en ook de knoppen op het stuur laten aan duidelijkheid niets te wensen over. En zijn uitrusting is zeer compleet, inclusief leren bekleding en verwarmbare, elektrisch verstelbare voorstoelen. Slechts de harde kunststof van de middenconsole en voorruitstijlen valt uit de toon.

Signalement

Merk Volvo
Model XC90 T6 Exclusive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 72.415

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.922 cc
Maximaal vermogen 200 kW / 272 pk bij 5.100 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.798 mm / 1.898 mm / 1.743 mm
Wielbasis 2.859 mm
Massa leeg 2.091 kg
Laadvermogen 669 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.250 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,2s
Brandstofverbruik 12,9 l/100km
CO2-uitstoot 309 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum