AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo XC90 2.5T Exclusive (2004)

Laatbloeier

Volvo XC90 2.5T Exclusive
Met de introductie van de XC90 was Volvo niet bepaald haantjedevoorste in de luxe-SUVklasse. Dit heeft geen nadelige invloed gehad op het succes. Wereldwijd zijn er van de XC90 bijna tweemaal zo veel verkocht als bij zijn introductie werd verwacht.

We hebben de XC90 al eens onder ijzige omstandigheden aan de tand gevoeld en nu hebben we hem in het Nederlandse verkeer van alledag gebruikt. Laten we de zaken even op een rijtje zetten. De XC90 heeft zeven zitplaatsen. Helemaal achterin zijn die weliswaar niet riant, maar niet al te zeer uit de kluiten gewassen kinderen kunnen er goed zitten. De stoelen op de tweede rij zijn individueel verschuifbaar. Als je laadruimte nodig hebt, vouw je de achterstoelen in een handomdraai plat en ontstaat er een vlakke laadvloer. Handig voor het laden is de in twee delen te openen achterklep.

Veilig en betrouwbaar
In deze Volvo is geen gebrek aan veiligheidssystemen: ABS, EBD (remkrachtverdeler), EBA (remassistent) en DSTC (stabiliteitscontrole) zijn vanzelfsprekend, net als een geïntegreerd kinderzitje en zelfs een brandblusser. Verder heeft de grote Volvo SIPS, WHIPS en ROPS, ofwel bescherming bij zijdelingse aanrijdingen, voorkoming van whiplash en koprolbeveiliging. Bovendien hebben alle zitplaatsen hoofdsteunen, hoofdairbags en driepuntsgordels met gordelspanners.

De XC90 gedraagt zich in het dagelijkse leven als een zeer betrouwbare metgezel. Nadenken over de vierwielaandrijving hoeft niet, want het vermogen wordt elektronisch over de voor- en achterwielen verdeeld. De 2,5-liter turbomotor heeft voldoende power (210 pk/320 Nm) en de Geartronic-transmissie werkt daarbij stil en nauwelijks merkbaar, comfortabel dus.


Bakbeest
Met een acceleratietijd van 10,2 s van 0-100 km/h slaat het ruim twee ton zware bakbeest geen gek figuur. Als de massa eenmaal rolt, gaat het nog beter: de inhaalproeven van 50 tot 80 en van 80 tot 120 km/h kosten hem slechts 4,1 en 7,8 tellen. Alleen het benzineverbruik... We scoren tijdens de testweek 1 op 6,4 gemiddeld. Dat merk je niet alleen in je portemonnee, je staat ook na pakweg elke 400 kilometer bij de pomp. Koop gauw aandelen in de olie-industrie! Het gewicht speelt hem ook parten bij een noodstop, dan duikt 'ie flink. Gelukkig komt zoiets niet vaak voor en blijft de XC90 tijdens gewoon, gepland remmen keurig horizontaal. Het bochtgedrag van de grote Volvo is prima, ook als je hard rijdt. Maar het overhellen blijft een nadeel, dat je overigens bij alle SUV's tegenkomt. Het zwaartepunt ligt gewoon te hoog. Op de leren bekleding (standaard in het Exclusive-pakket) schuif je dan ook bijna van je stoel.


'In het land'
De prijs van de XC90 2.5 T begint bij 58.615 euro. Voor de luxe Exclusive-versie komt daar 6.800 euro bij en voor de Geartronic nog eens 2.750 euro, waardoor 'onze' auto op 68.165 euro komt. Dat is geen kattenpis, maar je krijgt er ook heel wat luxe, comfort en veiligheid, een goede ergonomie en een fraaie aandrijving voor. Maar zijn formaat maakt hem in ons land controversieel, iets wat uiteraard ook geldt voor zijn concurrenten. Parkeren, mét parkeerassistent, is weliswaar gemakkelijk, maar 'n plaatsje vinden is dat niet. En als je eindelijk een plekje gevonden hebt, is dat vaak te smal om de grote portieren ver genoeg te kunnen openen. Dan kun je weer niet normaal uitstappen zonder je jas of broek aan de dorpels te bevuilen. De XC90 is geen auto voor stadsbewoners, maar meer voor mensen 'in het land', met een oprijlaan of een riante garage. En natuurlijk met een goed gevulde beurs.

Signalement

Merk Volvo
Model XC90 2.5T Exclusive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 68.165

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.521 cc
Maximaal vermogen 154 kW / 210 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.798 mm / 1.898 mm / 1.743 mm
Wielbasis 2.859 mm
Massa leeg 2.035 kg
Laadvermogen 685 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.250 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,8s
Brandstofverbruik 12,0 l/100km
CO2-uitstoot 287 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum