Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volvo XC60

Hopen op herhaling

42
Volvo XC60
Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
1 juli 2017 om 10:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 23 2017
AutoWeek 23 2017

Je leest het in AutoWeek 23 2017

Nadat de 90-reeks het merk Volvo naar een compleet nieuw niveau heeft weten te schieten, hopen de Zweden hun ervaring toe te passen op de 60-reeks, die op hetzelfde SPA-platform wordt gebouwd. De gloednieuwe XC60 bijt het spits af.

De eerste XC60 was een absolute knaller. Het model was wereldwijd niet aan te slepen en deed het ook in Nederland erg goed. Door zijn gemoedelijke imago en prijzen die net even voordeliger zijn dan die van de dikke Duitse concurrenten, wist de auto de gunst van de calvinistische Nederlander te winnen. Maar de jaren begonnen te tellen. Motoren, onderstel en interieur konden niet meer meekomen in vergelijking met de nieuwe Audi Q5 of Mercedes GLC. Bovendien is de concurrentie toegenomen. Alfa Romeo heeft de Stelvio, Jaguar heeft de F-Pace, Lexus de NX en ga zo maar door. Het is tijd voor iets nieuws. En dat komt op een mooi moment, want het gaat goed met Volvo. De Zweden hebben vorig jaar opnieuw een verkooprecord gezet en met de XC90 wist het merk zichzelf kwalitatief naar nieuwe hoogten te stuwen. Het plan is om alle innovaties van de 90-serie over te zetten naar de 60-serie uit het D-segment. De nieuwe XC60 gaat een toekomstige V60 en S60 voor en mag dus laten zien in hoeverre dat is gelukt.

Modulair
In ieder geval staat de auto op hetzelfde modulaire SPA-platform (Scalable Product Architecture) als de 90-serie. De kleinere Volvo's, denk aan een nieuwe XC40, zullen het nieuwe CMA-platform gebruiken. De XC60 kan hierdoor voortborduren op de goede rijeigenschappen van zijn grotere broer. Dat doet de auto overigens op meer vlakken. Het begint met de buitenkant, waarbij meer dan ooit duidelijk wordt dat ook Volvo een familie-designtaal nastreeft. Hij lijkt veel op de XC90, al is ons bij de XC40-concept onthulling beloofd dat de auto's in verschillende segmenten niet te veel op elkaar gaan lijken. De XC60 is iets lager dan zijn voorganger om hem een iets minder plomp voorkomen te geven. Ons testmodel was een dikke uitvoering met 22-inch wielen, waardoor het geheel een stuk minder braaf oogt dan Volvo ooit was. Fout wordt het nooit, eerder hypermodern.

De cockpit is eveneens bekend terrein voor iedereen die al veel ervaring heeft met de 90-serie. Het grote verticale touchscreen in het midden domineert, voor je neus heb je digitale klokken. De zitpositie is uitstekend en het materiaalgebruik is voor Volvobegrippen ongekend goed in deze klasse. Audi en Mercedes gaan nog een stapje verder, maar een merk als BMW moet zich zorgen maken over de stappen die Volvo hier maakt. Het touchscreen is door zijn grootte en vooral zijn werksnelheid een van de betere in zijn soort. In het begin is het even puzzelen waar alles zit, maar als wij het binnen een dag doorhebben, mag dat voor vaste berijders geen problemen opleveren.

Plug-in kansen
Met in het achterhoofd Volvo's claim dat er in 2020 geen doden of zwaargewonden meer mogen vallen in een nieuwe Volvo, is het niet verrassend dat de veiligheidsopties in de SUV bovengemiddeld zijn. De autopilot is verder verbeterd; op de snelweg houdt dit systeem je prima binnen de lijnen en op goede afstand van je voorganger, ook in glooiende bochten. Volvo benadrukt dat het systeem is bedoeld als ondersteunende maatregel. Te lang je handen van het stuur houden wordt niet getolereerd. Geen Teslapraktijken dus nog. Ook automatisch van rijstrook wisselen zoals bij Mercedes (en Tesla) is niet mogelijk. Autobrake is wel standaard, net als een systeem dat je automatisch terugstuurt naar je eigen rijbaan bij dreiging van een botsing met een tegenligger. Bij een onvermijdelijke aanrijding zal de auto eveneens zelfstandig wegsturen van het obstakel. Optioneel kun je nog verder gaan met dodehoekdetectie, eveneens gekoppeld aan dat autosteer-systeem.

Wij reden de dikste dieselversie, de D5 met 235 pk. Ook omdat verder alleen de T6 beschikbaar was, en die zal voor Nederland niet belangrijk worden. De plug-in T8 TE (Twin Engine) met ruim 400 pk is namelijk goedkoper dan de T6 (met 320 pk), wat de keuze gemakkelijker maakt. De plug-in heeft net als de XC90 een viercilinder met turbo en supercharger met 320 pk, de rest van het vermogen komt van een elektromotor. In Nederland is zoals bekend het bijtellingsvoordeel over en uit, waardoor de verkoop van plug-ins is ingestort. Volvo claimt echter dat veel tevreden V60 TErijders toch graag opnieuw (semi-)elektrisch willen rijden en daardoor veel interesse hebben in de XC60 T8. Omdat die variant tevens een goed dieselalternatief kan zijn, kan Volvo zowaar de neergang van plug-ins in Nederland doorbreken. Hier speelt wel mee dat er nog geen andere instapmotoren verkrijgbaar zijn. Een T5 (254 pk) en een D4 (190 pk), beide met vierwielaandrijving, zijn de zwakste broeders. Andere motoren met voorwielaandrijving zullen volgen, maar dat duurt nog minstens één tot anderhalf jaar. Als er een goedkopere T4 met bijvoorbeeld 180 pk komt, zal dat in Nederland zeker ten koste gaan van de T8 TE.

Tot dat moment zullen ook de dieselversies belangrijk blijven. Volvo mag dan hebben aangekondigd dat het stopt met de ontwikkeling van dieselmotoren, de biturbo-D5 is zonder meer een heerlijk blok. De viercilinder is stiller dan vergelijkbare diesels van bijvoorbeeld Mercedes en Jaguar, en de hoeveelheid koppel is enorm. Het gemak waarmee de SUV een steile helling opstoomt, is indrukwekkend. De achttraps automaat is soepel en snel genoeg, maar verwacht geen reacties zoals in een BMW of Audi. De rijeigenschappen doen dus denken aan die van de XC90. De basis van de XC60 is nog altijd comfort, maar de auto ligt een stuk steviger op de weg. Een kwaliteit die Mercedes al langer heeft. Dit tilt de rijervaring van de hele auto en het hele merk naar een meer volwassen niveau. We tekenen daarbij wel aan dat ons model luchtvering had. De standaardversie en de sportvariant hebben normale veren en dempers, waarbij de sportieve uitvoering iets harder is. Een R-design uitvoering staat hierdoor los van het onderstel. Volgens Volvo waren er klanten die wel de design-upgrade wilden, maar niet het hardere onderstel. Met de luchtvering in de Dynamic-stand wordt de besturing iets zwaarder en het onderstel stugger, wat dynamisch rijden mogelijk maakt. Evengoed moet je niet denken dat de Volvo hiermee een rijdersauto wordt. Wil je dingen doen zoals in een Porsche Macan, dan glijdt de Zweed al snel over zijn voorwielen weg. Maar goed, op dit vlak pretendeert Volvo ook niet zoveel.

De XC60 weet net zo'n grote stap te zetten als de XC90 eerder deed, waarmee de auto naar onze mening nog meer is geslaagd dan de S90 en V90. Hij is wel wat duurder dan zijn voorganger, maar omdat optiepakketten redelijk voordelig zijn, kan de Zweed de Duitse concurrentie met een goed totaalaanbod om de oren slaan. Voor Nederland is het wel jammer dat goedkopere, T4- (wellicht zelfs T3-) en D3-versies pas veel later komen. Veel potentiële kopers zullen hierdoor lang geduld moeten hebben, als ze al niet voor die tijd bij een concurrent gaan shoppen.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Volvo XC60
Volvo Volvo XC60

Uitgelicht aanbod

    Volvo XC60 2.0 T5 AUT. NAVI/PDC/BLUETOOTH NL-AUTO!

    Volvo XC60 2.0 T5 AUT. NAVI/PDC/BLUETOOTH NL-AUTO!

    • 2012
    • 152.436 km

    € 18.900

    Volvo XC60 D4 190pk R-Design / Adaptieve cruise / Standkachel / Keyless / Schuif-kanteldak / 360 camera / Leder  met ventilatie / Elek stoelen.

    Volvo XC60 D4 190pk R-Design / Adaptieve cruise / Standkachel / Keyless / Schuif-kanteldak / 360 camera / Leder met ventilatie / Elek stoelen.

    • 2019
    • 149.299 km

    € 39.950

    Volvo XC60 T8 Aut. R-Design Navigatie Panoramadak Parkeercamera 407pk VERWACHT 16-07-2022

    Volvo XC60 T8 Aut. R-Design Navigatie Panoramadak Parkeercamera 407pk VERWACHT 16-07-2022

    • 2018
    • 145.838 km

    Op aanvraag

Meer Volvo XC60 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volvo XC60 | Nieuw: facelift 2021

    35
    • 21 februari 2022

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo XC60 specificaties
  • Volvo XC60 occasions
  • Volvo XC60 video's
Advies en informatie
  • Volvo XC60 tests
  • Volvo XC60 gebruikersreviews
  • Volvo XC60 index
PREMIUM
Volvo XC60 T8 Polestar Engineered AWD - Eerste Rijtest

Volvo XC60 T8 Polestar Engineered AWD - Eerste Rijtest

In Zweden gaat alles doorgaans weloverwogen, uitgebalanceerd en met mate. Zo ook bij Volvo,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo XC60 B5 Inscription (2021)

    Volvo XC60 B5 Inscription (2021)

    1
    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)

    Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription...

    2
    • 17 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)

    Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)

    39
    • 17 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)

    Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)

    5
    • 7 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)

    Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription...

    27
    • 10 november 2021
  • Volvo XC60 (2015)

    2
    • 30 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo XC60 B5 Inscription (2020)

    Volvo XC60 B5 Inscription (2020)

    2
    • 25 juni 2021
meer reviews
Audi Q5 Sportback vs. Volvo XC60 - Dubbeltest

Audi Q5 Sportback vs. Volvo XC60 - Dubbeltest

Opvallend: Audi voegt vier jaar na de introductie van de huidige Q5 nog een Sportback aan het...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volvo XC60, S90, V90 en XC90 alleen nog als plug-in hybride

    Volvo XC60, S90, V90 en XC90 alleen nog...

    106
    • 13 januari 2022
  • Autotest
    Volvo XC60 Recharge - Eerste rijtest

    Volvo XC60 Recharge - Eerste rijtest

    20
    • 12 december 2021
  • Audi Q5 Sportback vs. Volvo XC60 - Dubbeltest

    Audi Q5 Sportback vs. Volvo XC60 - Dubbeltest

    • 19 november 2021
  • Nieuws
    Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn

    Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn

    39
    • 8 september 2021
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Volvo XC60

    Prijzen vernieuwde Volvo XC60

    25
    • 23 maart 2021
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Volvo XC60

    Modeljaarupdate voor Volvo XC60

    13
    • 9 maart 2021
  • Nieuws
    Lagere vanafprijs voor Volvo XC60

    Lagere vanafprijs voor Volvo XC60

    27
    • 2 december 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    29
    • 1 juli 2022
  • Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

    Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje...

    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden