Volvo V50 2.0D Edition II (2007)
Kwestie van imago
Als dochterbedrijf van Ford heeft de Volvo V50 in 'eigen huis' concurrentie van de Mondeo Wagon en de Ford Focus. De V50 is weliswaar een stuk kleiner dan de Mondeo, maar schurkt daar prijstechnisch toch dicht tegen aan. En de V50 uit onze test deelt in principe zijn onderstel met dat van de Ford Focus, maar overstijgt die auto qua uitstraling, luxe en imago. Maar legt het echter weer af tegen de Focus als het om ruimte gaat. Hij zit dus fraai tussen zijn beide halfbroers in, maar is bij menig koper sterk favoriet.
Minimalistisch
Het dashboard van de V50 is bijna minimalistisch. Ook zonder complexe systemen
met een centrale menubedieningsknop heeft Volvo het overzichtelijk weten te houden. Er heerst in de V50 met het heldere en overzichtelijk opgezette instrumentarium visueel dan ook een plezierige rust. De zitpositie in de Volvo is goed in te stellen, en je zit bovendien lekker laag. Comfort en sportiviteit zijn bij de V50 op een mooie manier met elkaar in balans en de besturing is prettig informatief. De Volvo laat je goed voelen waar je mee bezig bent, hij biedt net dat extra beetje scherpte dat het verschil uitmaakt.
In evenwicht
Motorisch komt de V50 goed uit de verf. De wagen is voorzien van de tweeliter
turbodiesel die ook door Peugeot en Ford wordt gebruikt. Een viercilinder die goed is voor 136 pk. De V50 heeft een handgeschakelde zesbak, waar weinig op aan te merken valt. Hij laat zich soepel en direct bedienen. Waar we minder over te spreken zijn, dat is de trekkracht onderin, of liever het ontbreken daarvan. Dit kan aardig worden verbloemd door een automaat, maar in combinatie met de handbak valt de motor door de mand. In het kader van de efficiëntie is het vliegwiel (dat de boel met z'n massa soepel draaiende houdt) van de tweeliterdiesel aan de lichte kant gehouden, wat tot gevolg heeft dat de motor lekker direct reageert op het gaspedaal en ook vrij snel in toeren terugvalt tijdens het schakelen. Helaas heeft het ook tot gevolg dat bij het wegrijden het spel met gas- en koppelingspedaal wat meer aandacht vraagt om afslaan van de motor te voorkomen. Eenmaal op gang is er echter niets aan de hand en toont de motor zich een prettige reisgezel.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V50 2.0D Edition II |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.640 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.522 mm / 1.770 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.368 kg |
Laadvermogen | 592 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 700 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,3 s / 5,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,1 s / 8,6 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 153 g/km |