Volvo V50 1.6D - 2006 - 500.000 km - Klokje Rond

'Over 10.000 km total loss'

92 reacties

Video
AutoWeek 32 2021
AutoWeek 32 2021

Je leest het in AutoWeek 32 2021

De 1.6 dieselmotor die onder meer in deze Volvo zit, is dat niet de motor waarvan Joep roept dat die nooit hoge kilometerstanden kan halen door technische gebreken? Vandaag is hier Charles Adan om het tegendeel te bewijzen. Aan Joep de eer om zijn auto over het half miljoen te rijden. Maar zo feestelijk als de keuring begint, zo bikkelhard is de mededeling die volgt.

Als we bij onze vaste keurmeester Joep Schuurman melden dat we een Volvo V50 1.6D hebben gevonden met een half miljoen op de klok, is hij hogelijk verbaasd. Wanneer Charles Adan zich meldt met zijn auto, is de eerste vraag van Joep dan ook of de Zweed zijn roetfilter nog heeft, want dat is een aanjager van de geijkte problemen met deze motor. Dat blijkt niet het geval te zijn. “Bij 240.000 kilometer moest het roetfilter worden vervangen. Dat bleek een rekening te worden van ! 1.300. Het verwijderen kostte ! 300, dus die keuze was gauw gemaakt”, bekent Charles.

Pas nadat Charles de auto had gekocht, werd hij zich bewust van de slechte reputatie van die specifieke dieselmotor. “In de loop van de jaren is dat ook wel gebleken. Alles wat er over geschreven wordt, heb ik er mee gehad. Het gekste probleem was wel dat de turbo stopte met werken. Ik heb 40.000 kilometer zonder turbo gereden. Niemand kon vinden wat het gebrek was. Tot er een slimmerik was die erachter kwam dat het probleem met een onderdeel van ! 25 was opgelost.”

Charles haalt met zijn auto een buitengewoon laag verbruik. “Ik ben ooit flink gepakt voor bumperkleven, toen ik met haast onderweg was naar mijn werk. Toen heb ik mijn baas maar eens gevraagd of het nou écht nodig was om klokslag 9.00 uur op mijn werk te zijn. Dat bleek helemaal niet het geval te zijn. Sindsdien laat ik me meevoeren met het verkeer of rijd ik met 100 km/h op de cruisecontrol. Daardoor rijd ik gemiddeld 1 op 28.”

VOORUITDENKEN

Bij 480.000 kilometer kreeg de Volvo volgens de voorschriften een nieuwe distributieriem en ook voor het overige ziet de auto er zo op het oog keurig verzorgd uit. Nog niet zo lang geleden verwende Charles zichzelf met nieuwe voorstoelen. “Ik heb altijd prima gezeten op de oude, maar toen er eenmaal nieuwe in zaten, wist ik wat ik al die tijd had gemist.” Hoe lang hij nog met de auto doorrijdt, laat hij afhangen van de keuring. “Hij begint nu wel wat vreemde kwalen te krijgen.

Zo zit er een los contact diep in het dashboard. Daardoor reageren de kachel en de ventilatie niet meer goed. Ik moet daarmee dus een beetje vooruitdenken. Als ik bijvoorbeeld de temperatuur lager wil hebben, kan het best een paar dagen duren voordat het systeem pakt. Dat gebeurt dan als ik bijvoorbeeld over een drempel rijd of over een putdeksel. De garage rekent ! 650 voor de reparatie. Dat is me een beetje te gek.”

Als Joep terugkomt van zijn proefrit, volgt er een stortvloed van slecht nieuws. “Ik ben toch bang dat je auto geen lang leven meer beschoren is. Hij heeft totaal geen vermogen meer, de turbo doet niet meer mee. Ook stinkt hij behoorlijk en dat is een teken dat de verstuivers moeten worden vervangen.” Als Joep de afdekkap van de motor haalt en met zijn schroevendraaier tussen de injectoren schraapt, vindt hij een appelstroop-achtige substantie. “Die smurrie verstopt op termijn de hele motor en uiteindelijk ook de olietoevoer. Dan loopt hij op een hoop. Ik denk dat het bij deze auto al heel ver gevorderd is. Over 10.000 kilometer is hij total loss. Het is het lot van veel van deze dieselmotoren.”

BEDREMMELD

Bij het garagebedrijf waar Joep werkt, zijn in het verleden veel krachtbronnen van dit type gerepareerd. “De kosten beginnen bij ! 800 en afhankelijk van de vervolgschade loopt dat op tot ! 2.500.” Charles staat er inmiddels een beetje bedremmeld bij. “Als ik dat laat doen, heb ik dus een motor met 500.000 kilometer en nieuwe verstuivers. Ik denk dat het dan tijd wordt voor een andere auto.” Voor de vorm kijkt Joep nog even verder naar de Volvo. “Het is opvallend dat de motor nog aardig droog is aan de onderzijde. Het zijn notoire lekblokken, maar hier valt het alles mee.”

Daarmee begint de tragiek van deze Volvo: “Het onderstel heb je prima bijgehouden. Dat is bij Klokje Rond-auto’s eigenlijk altijd een probleem. Maar hier zie ik nieuwe veren, nieuwe schokdempers, goede banden. Al is het jammer dat dit imitatieonderdelen zijn die niet zo lang meegaan.” Overmand door twijfels begint Charles hardop te rekenen. “Dan zou het contact achter het dashboard moeten worden gemaakt en de verstuivers moeten worden gedaan.” Joep: “Misschien staat hij er na een investering van maximaal ! 3.000 weer goed bij. Stel je voor dat je dan nog 100.000 kilometer kunt rijden. Dan heb je er nog enkele jaren een goede auto aan.” Het zal ons benieuwen hoe Charles zijn afweging gaat maken. Maar erg veel tijd heeft hij er niet voor. Want de klok tikt onverbiddelijk door voor deze Volvo…

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Als de verstuivers niet hadden gelekt, de motor vermogen had gehad en de airco gewerkt, was het tot 100 km/h een fijne auto geweest. Helaas lijkt goed onderhoud weinig prioriteit te hebben, dat was te zien aan imitatie-onderdelen onder de auto, zoals schokdempers en draagarmen. Zonde, als er iets beter voor de auto was gezorgd dan had hij nog een tijdje meegekund.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Volvo
Model V50 1.6D
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.620

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.514 mm / 1.770 mm / 1.452 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.308 kg
Laadvermogen 592 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 700 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 132 g/km

Lezersreacties (92) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.