Test: Volvo V40 D4 Business Summum (2014)

Schijnbaar onverslaanbaar

Volvo V40 D4 Business

De Volvo V40 D4 Business is niet aan te slepen. De combinatie van 14 procent bijtelling en 190 pk lijkt onverslaanbaar.

Aangemoedigd door het succes van de V60 Plug-in Hybrid, vroeg de Nederlandse Volvo-importeur de Zweedse autobouwer een speciale versie van de V40 te maken. Zo kwam de V40 D4 Business tot stand, helemaal afgestemd op onze belastingregels. De auto kreeg een actieve grille die voor minder luchtweerstand zorgt, een achterspoiler die ongewenste luchtwervelingen voorkomt, langere versnellingsbakverhoudingen om het toerental te drukken en Volvo monteerde speciale banden met verlaagde rolweerstand. En ziedaar: een CO2-uitstoot van slechts 85 gram per kilometer en dus is de auto goed voor 14 procent bijtelling.

Ondanks het lage opgegeven verbruik van 1 op 30 knalt de V40 D4 Business in slechts 8,3 seconden van 0 naar 100 km/h. En dat terwijl er niet langer een vijfcilindermotor onder de kap ligt, maar een 2,0-liter viercilinder. Mede dankzij twee turbo's laat hij de V40 D4 moeiteloos presteren, daarnaast doet hij zijn werk in aangename rust. Desondanks is de auto zeer zuinig, al halen we lang geen 1 op 30. Maar gezien de prestaties is 1 op 20,4 ook erg netjes.

Opmerkelijk is dat de topsnelheid van de Business-versie elektronisch begrensd is op 190 km/h. Dit houdt verband met de snelheidsbeperking van de standaard gemonteerde 'ecobanden' waarmee de auto zijn typegoedkeuring heeft gekregen.

Hoewel deze Volvo dus over 190 diesel-pk's beschikt, is het geen uitgesproken sportieve auto. Het hoge motorvermogen gebruikt de Volvo voornamelijk om de reis zo soepel mogelijk te laten verlopen. Neem alleen al de directheid van de besturing: de V40 stuurt allerminst verkeerd, maar echt vinnig kunnen we de reacties op stuurbewegingen niet noemen. Wel is de auto heel volwassen, zonder gezapig te zijn. Je kunt nog zo doldwaas met de V40 gaan smijten, het koetswerk en het onderstel geven geen krimp. Dat is mede te danken aan het optionele, nogal harde sportonderstel onder de testauto. Eerlijk gezegd past dat niet zo goed bij het overigens zo rustige karakter. Ook de 19-inchwielen die onder de testauto zitten, zouden we achterwege laten. Ze zijn prachtig, maar de bijbehorende platte banden beïnvloeden het rij- en geluidscomfort in negatieve zin.

Op het gebied van prestaties en rijeigenschappen scoort de V40 goed, maar als gezinsauto is de compacte Volvo minder geschikt. Dat is te wijten aan de tegenvallende ruimte op de achterbank en de eveneens vrij krappe kofferbak.

Video

Oordeel

Financieel gezien biedt de aangepaste V40 D4 Business een pakket waar je als zakelijke rijder lastig omheen kunt. Bovendien is de auto serieus vlot. Het krappe interieur is eigenlijk zijn enige echte minpunt.

Signalement

Merk Volvo
Model V40 D4 Business Summum
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.795

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.250 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.369 mm / 1.802 mm / 1.439 mm
Wielbasis 2.647 mm
Massa leeg 1.363 kg
Laadvermogen 642 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 7,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,6 s / 4,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,3 s / 10,1 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km (fabrieksopgave: 3,3 l/100km)
CO2-uitstoot 85 g/km

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.