Volvo S80 T6 AWD Summum (2011) – Op de Rollenbank
Met een snufje Polestar
55 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een pseudoniem voor ‘een wolf in schaapskleren’ zou ‘een sportwagen in de verpakking van een grijze Volvo-sedan’ kunnen zijn. Vergis je niet, de gedistingeerde S80 van Pieter van der Linden heeft van huis uit al een prettige portie vermogen en is daarna nog een beetje gekieteld door Polestar.
Volvo-familie
Pieter komt uit een heuse Volvo-familie, zo blijkt al snel als we met hem aan de praat komen. Er komt een uitgave van het Volvo-magazine uit de tas met daarin een artikel over de merktrouw van de Van der Lindens. Op de openingsfoto zien we zes Volvo’s met hun trotse eigenaren. Pieters vrouw bij haar C30, zijn dochter bij haar V40, zijn zoon bij zijn V40, zijn schoonzus bij haar C70 en zijn broer naast een knalrode V90 van de laatste generatie. En niet te vergeten een zilvergrijze S80. “Ik heb vroeger veel Ford en Opel gereden en maakte jaarlijks veel kilometers. Begin jaren 90 adviseerde een collega mij de Volvo 740, maar dat vond ik een beetje oubollige auto. Hij had ergens een witte sedan zien staan en uiteindelijk ben ik gaan kijken en rijden. Mijn voorliefde is altijd al uitgegaan naar sedans en na de proefrit was ik overtuigd. Daarna ben ik altijd bij Volvo gebleven.
Lekker veel koppel
Dit is mijn tweede S80. De vorige was een 3.2, ook een zescilinder. De V8 heb ik even overwogen, maar de garagehouder vertelde mij dat de T6 betrouwbaarder is. Bovendien heeft hij bijna hetzelfde vermogen als de achtcilinder en in mijn geval zelfs meer. Bij aanschaf heb ik gekozen voor tuning van Polestar, die officieel door Volvo wordt geleverd. Heel veel extra pk’s levert dat niet op, maar vooral extra koppel. Hij zou nu 329 pk en 480 Nm moeten hebben. Er is veel trekkracht, ook bij lage toerentallen. Ik ben benieuwd of hij de beloftes waarmaakt.”
Diep in het rood
Het motorenpalet van deze lichting S80 (2006-2016) is veelomvattend, van een bescheiden 1,6-liter spaardiesel met 115 pk tot en met een 4,4-liter V8 van Yamaha. Als benzine-instapper heeft de Volvo dezelfde tweeliter met 145 pk als een Ford Mondeo, maar tevens heerlijke vijfcilinders, ook diesels. En zescilinder-in-lijnmotoren, met als bijzonderheid de plaatsing: dwars, net als bij de achtcilinder. “Met de vorige S80 was ik al heel tevreden en meteen een beetje verliefd geraakt op de zescilinder. De T6 doet daar een behoorlijke schep bovenop en is daarnaast best zuinig. Bij lange snelwegritten met 100 km/h is dat 1 op 12,1.”
Hoe doet de Volvo S80 het op de rollenbank?
Chef rollenbank Ghisbert van Ginhoven heeft de Zweedse krachtpatser met vier spanbanden aan de Haagse bodem verankerd en start met de metingen. Waar tuning vaak gepaard gaat met luid gebrul houdt de Volvo het op een bescheiden, maar ook verrukkelijke grom. De zespitter lijkt met het stijgen van het toerental steeds meer in zijn element te komen en nooit eerder ging de naald zo diep in het rood. Wij zijn het inmiddels wel gewend en het lijkt Pieter evenmin te deren. Het vermogen blijft iets onder de belofte van Polestar, maar het koppel is indrukwekkend. “Meer dan 100 Nm meer dan origineel en ook ruim boven de opgave van Polestar, dat is geweldig. Met deze tellerstand is een Volvo net ingereden, beweren de fans, en dat bewijst deze uitslag. De volgende Volvo zal wel een S60 worden, met viercilinder, maar voor het genieten staat er gelukkig nog een Porsche Boxster in de garage, met zescilinderboxer.”
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S80 T6 AWD Summum |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 72.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.953 cc |
Maximaal vermogen | 224 kW / 304 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 2.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.851 mm / 1.860 mm / 1.493 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.637 kg |
Laadvermogen | 653 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 231 g/km |
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.