Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • S80

Volvo S80 D2 Momentum (2014)

Bejaardengym

41
Volvo S80 D2 Momentum (2014)
  • Autotest
18 januari 2015 om 13:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De S80? Gaat die nog mee? Wis en drie. Het huidige model stamt al uit 2006, en in 2009 vond er al een behoorlijke facelift plaats. Volvo heeft de grote sedan begin vorig jaar evenwel opnieuw een update gegeven zodat hij ook in zijn nadagen een beetje bij de les blijft. Het meest interessante nieuws zit onder motorkap.

De S80 D2 heeft een 1.6 turbodiesel met slechts 115 pk. Hiermee is de auto zuinig genoeg om in aanmerking te komen voor 20 procent bijtelling, en dat is in het E-segment vrij bijzonder. Bijkomend voordeel is dat de auto gunstig geprijsd is voor dit segment. Met deze motor is hij er al voor krap 36 mille, (opnieuw, voor een E-segment auto!) Onze testversie is de Momentum wat je 4.000 extra kost. Dan krijg je leer, regensensor, hoogwaardige audio, parkeersensoren, stoelverwarming en veel optische extra's als aluminium sierstrips. Met nog eens tweeduizend voor de automaat en nog wat extra voor de lak en wat pakketjes, komt je op 47.000 euro voor een ministersauto. Qua stijl doet de auto het nog altijd aardig. Hij komt wat bedaagd over, zowel vanbinnen als vanbuiten, maar net als de vorige Jaguar XJ komt een S80 daarmee weg. Bij de laatste facelift heeft de sedan de meters gekregen van de V40. Dus een digitaal scherm, waarbij je naar wens de toerenteller of de snelheidsmeter groot ziet. Wat ons betreft een verkeerde keus voor dit model, dat meer baat heeft bij (al dat niet gemoderniseerde) klassieke klokken. Je merkt gewoon dat het voor een vlot voorkomende auto als de V40 is bedoeld, het past niet in een grote sedan als deze. De rest van de cabine oogt straks en rustig: de zwevende middentunnel doet de auto goed.

Geen reserve
De hamvraag bij deze auto is natuurlijk of 115 pk nog wel genoeg is om fatsoenlijk door het verkeer te komen. Is Volvo een stap te ver gegaan met een 1.6'je in z'n lel van een auto? Ja en nee. Het sterke punt van de diesel is dat je met 'normaal' rijden bijna alle kracht benut. Deze 1.6 kennen we uit andere auto's als een fijne relatief stille diesel die zijn koppel over een breed toerengebied levert. Daardoor gaat het prima met de S80 als je wegrijdt of moet meekomen op de snelweg. Het gaat pas 'mis' als je onverwacht moet versnellen. Je vloert het pedaal, door de kickdown schakelt de automaat terug en… niets. Je versnelt niet. Of nou ja, zo voelt het. Omdat je met normaal rijden al zo goed als 100 procent van alle kracht gebruikt heb je geen enkele reserve. Voor inhalen bijvoorbeeld. Of plotseling versnellen om goed te kunnen invoegen. Je gaat vanzelf anticiperend rijden, want meer opties heb je niet. Hij tuft door en doet best, als een pensionado die zijn huppeltjes doet tijdens Nederland in Beweging.
Ben je een hypermiler die Volvo's vooral waardeert om hun rustgevende karakter, dan heb je aan deze S80 een goede, want bijkomen in de auto lukt prima. Hij is comfortabel, stil en biedt veel ruimte op de achterbank. Het (gebrek aan) vermogen maakt wel dit model, dus houd daar goed rekening mee als je hem overweegt.

Oordeel

3 sterren

De S80 is niet te vergelijken met concurrenten in dit segment als het aankomt op verfijning, maar biedt nog altijd veel ruimte en comfort voor een gunstige prijs. Met deze motor kan je meekomen met het verkeer, maar ook niets meer. Voor sommige Volvo-rijders zal dat voldoende zijn.

Signalement

Merk Volvo
Model S80 D2 Momentum
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 43.195

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 84 kW / 115 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.851 mm / 1.860 mm / 1.493 mm
Wielbasis 2.835 mm
Massa leeg 1.463 kg
Laadvermogen 657 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,9 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Brandstofverbruik 4,1 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo S80
Volvo Volvo S80

Uitgelicht aanbod

    Volvo S80 1.6 D2 Summum AUT. [Schuifdak Navi Leder ]

    Volvo S80 1.6 D2 Summum AUT. [Schuifdak Navi Leder ]

    • 2014
    • 171.328 km

    € 13.945

    Volvo S80 3.0 T6 AWD Summum | 305Pk | Schuif/Kanteldak | ACC | Xenon | Keyless | Camera V+A | Stoelventilatie | Trekhaak

    Volvo S80 3.0 T6 AWD Summum | 305Pk | Schuif/Kanteldak | ACC | Xenon | Keyless | Camera V+A | Stoelventilatie | Trekhaak

    • 2014
    • 76.180 km

    € 36.950

    Volvo S80 2.0 T5 Summum

    Volvo S80 2.0 T5 Summum

    • 2015
    • 73.000 km

    € 22.450

Meer Volvo S80 occasions

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S80 specificaties
  • Volvo S80 occasions
  • Volvo S80 video's
Advies en informatie
  • Volvo S80 tests
  • Volvo S80 gebruikersreviews
  • Volvo S80 index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.0 (2009)

    Volvo S80 2.0 (2009)

    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    6
    • 22 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 D2 Momentum (2012)

    Volvo S80 D2 Momentum (2012)

    5
    • 20 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T5 Summum (2012)

    Volvo S80 T5 Summum (2012)

    6
    • 15 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 D5 Executive (2008)

    Volvo S80 D5 Executive (2008)

    24
    • 6 november 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.4 D Elite (2004)

    Volvo S80 2.4 D Elite (2004)

    5
    • 24 juni 2018
meer reviews
Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

Een keuring waarbij alle elementen aanwezig zijn om een succes te worden: een Volvo die ‘net...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    16
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet voor Nederland

    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet...

    9
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 13 november 2020
  • Nieuws
    Terugblik: 'Volvo wil toplimousine'

    Terugblik: 'Volvo wil toplimousine'

    33
    • 4 augustus 2020
  • Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje Rond

    Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje...

    108
    • 20 december 2017
  • PREMIUM
    Volvo S80 T6

    Volvo S80 T6

    • 12 december 2017
  • Volvo S80 V8 - Op de Rollenbank

    Volvo S80 V8 - Op de Rollenbank

    29
    • 27 september 2017
Merk
Merk
  • Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

    Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje...

    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden