Volvo S80 2.4 D5 (2001)

Voorbeeld-diesel

Volvo S80 2.4 D5
De dieselverkopen kunnen zich nog steeds in een enorme - en groeiende - populariteit verheugen. Volvo biedt sinds een jaar een fonkelnieuwe vijfcilinder dieselmotor. We nemen hem in de S80 D5 een uitgebreid onder de loep.

Volvo kiest een goed moment uit om met een nieuwe dieselmotor op de proppen te komen. Het onderzoeks-bureau J.D. Power verwacht dat in 2002 één op de drie verkochte nieuwe auto"s in Europa een diesel is. Dan moet je als autofabrikant dus zorgen dat je deze groeiende vraag adequaat weet te beantwoorden. In Götenborg zijn ze bij Volvo apetrots op de nieuwe, zelf ontwikkelde vijfcilinder dieselmotor. Tot nu toe speelden de Zweden leentjebuur bij Volkswagen en Audi. De 200- en 700-series deden het met de zescilinder lijnmotor van VW en vanaf de 850 is het Audi"s vijfpitter die de drijvende dieselkracht vormt bij Volvo. De nieuwe motor heeft echter helemaal niets te maken met die 140 pk sterke Audi TDI. De enige overeenkomst betreft het aantal cilinders en de ontstekingswijze, maar dat is dan ook alles. Volvo"s jongste koppelkoning is gebaseerd op de ben-zinemotor die in 1991 in de 850 debuteerde. In tegenstelling tot Audi koestert Volvo de vijfcilinder en cultiveerde men "m tot wat hij vandaag is. Bij die motor heeft Volvo al vanaf het beginstadium rekening gehouden met de toepassing van dieseltechnologie. Zou best kunnen, maar het is toch wel wat vreemd dat je als fabrikant pas tien (!) jaar later met die bewuste dieselmotor komt. We hebben het over een volledig aluminium motor met vier kleppen per cilinder, die met een vermogen van 120 kW/163 pk en een koppel van 340 Nm bij 1750 toeren veel rijplezier belooft. Zijn souplesse ontleent "ie deels aan de turbo met variabele geometrie. Aan de inlaatzijde zijn de schoepen verstelbaar, zodat ook bij lage toerentallen de overdruk hoog is. De inspuiting geschiedt volgens het common rail principe. In dit geval van de tweede generatie, dat met hogere inspuitdrukken werkt (1600 bar). De uitstoot van schadelijke stoffen wordt beperkt door een gedeelte van de uitlaatgassen te laten terugstromen naar het inlaatkanaal. Volvo claimt dat, vergeleken met eerdere diesels van het merk, de uitstoot van schadelijke stoffen is gehalveerd. Begin volgend jaar komt er een tammere versie (130 pk) op de markt, bestemd voor de S60. Natuurlijk zijn we erg benieuwd naar de prestaties van de S80. In de S60 hebben we de D5244T, zoals de motor voluit heet, inmiddels leren kennen als een uiterst stille, snelle en soepele krachtbron. Dat is "ie ook in zijn grotere broer, die met het koppel van 340 Nm bij tijd en wijle geen raad weet. Graaiend naar grip, daarbij geassisteerd door de tractiecontrole, zijn de voorwielen soms in strijd met (nat) asfalt. Een haakse bocht uitaccelereren in twee vraagt om een beheerste rechtervoet. Want vanaf zo"n 1700 toeren is de voltallige Zweedse familie present en daar heeft het 215 mm brede rubber niet altijd antwoord op. Het is ronduit verbazingwekkend met welke gretigheid deze dieselmotor de meer dan 1500 kg zware Volvo vooruit sleurt.

Enorme souplesse

Minstens zo indrukwekkend is de souplesse. Laat "m in vier zakken tot zelfs onder de 1000 toeren en hij pakt zonder enige vorm van protest weer op. De prestaties van de S80 laten zich dus niet al te moeilijk raden: top. Binnen tien tellen op 100 km/h, verpletterende tussensprints en een topsnelheid die je een maandsalaris kan kosten. We verkenden een stukje van het befaamde Duitse snelwegnet en binnen een mum van tijd tovert de grote Volvo 225 km/h op zijn snelheidsmeter. Geluid? Even afgezien van het toch al geringe aantal decibels: absoluut niet des diesels. Wie wel eens met een vijfcilinder heeft gereden kent de lekkere roffel met dat uitnodigende karakter. Het is in de D5 niet anders. Eigenlijk merk je nauwelijks dat je diesel rijdt. Zelfs een voorgloeilampje ontbreekt. Na een nachtje stilstaan verschijnt in de display van de boorcomputer kortstondig de mededeling dat de motor aan het opwarmen is, maar als je er niet op let zie je dat niet eens. Kortom, de D5 is een topper in zijn klasse.
Volvo gaf ons een behoorlijk volgehangen S80 mee. Dus het fraaie leer, het roodbruine walnotenhout en het leren stuur zijn extra"s. De ergonomen hebben veel inspraak gehad bij het ontwerpen van het interieur en daar is niets mis mee. Het bedieningsgemak is groot. Alleen laat de uitrusting nog wel wat te wensen over. Om de S80 bijvoorbeeld net zo aan te kleden als een standaard Audi A6 ben je tien mille (e 4.540) extra kwijt bovenop de reeds stevige aanschafprijs van f 90.385 (e 41.015). De Volvo biedt "n sublieme motor, heeft heerlijke stoelen, een grote koersvastheid en is daarmee een uitstekende reisauto. Want kilometers maken, daar gaat "t toch om bij een auto als deze.

Signalement

Merk Volvo
Model S80 2.4 D5
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.365

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.401 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.820 mm / 1.830 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.790 mm
Massa leeg 1.541 kg
Laadvermogen 529 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 500 kg
Banden215/55WR16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,3 s / 10,2 s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 172 g/km