Volvo S60/S80 D5

Met diesel meer mans

Volvo S60
AutoWeek 2001 week 33
AutoWeek 2001 week 33

Je leest het in AutoWeek 2001 week 33

Volvo's nog jonge S60 doet het best. En dat terwijl hij nog niet eens als diesel leverbaar was. Nu er een dieselmotor in het programma komt, zal het nog beter gaan. Daar zijn de bij Volvo van overtuigd. Trouwens, ook de S70 en de S80 profiteren van die nieuwe zelfontbrander.

Volvo Nederland heeft helemaal niet te klagen over de verkoopcijfers die met de nog jonge S60 worden gescoord. En ook over de belangstelling voor de stationwagenversie, de V70, is de importeur best te spreken. Maar het kan nog beter. Dat weten ze bij Volvo zeker. En gelijk hebben ze. Want een aanzienlijk aantal wagens in het marktsegment waarin Volvo met de S60 en de V70 opereert heeft een dieselmotor onder de kap. In Nederland bestelt 44 procent van de kopers van een grotere zakenauto een wagen aangedreven door een zelfontbrander. In Italië is dat 70 procent, en Oostenrijk 77 procent, in Frankrijk 82 procent en in België zelfs 87 procent. Wat een nog groter succes van de S60 en S70 in de weg stond was het ontbreken van een diesel in het leveringprogramma. Aan die situatie wordt nu een eind gemaakt met de kost van de D5. 'D5'; korter kun je niet zeggen dat de nieuwe krachtbron een vijfcilinder diesel is. Vijf cilinders; dat is bij de S60 en V70 gemeengoed. Elk model heeft een vijfpitter in het vooronder. Dwars geplaatst nog wel. Het heeft wel wat passen en meten gekost om de machine zo onder de motorkap te krijgen, maar nu zit hij dan netjes 'ingeklemd' tussen de wielkasten.

De vijfpitters van Volvo komen allemaal uit eigen keuken en zijn variaties op hetzelfde 'thema'. Op hun beurt maken de vijfcilinders weer deel uit van een grotere motorenfamilie. 'Moeder' van alle machines uit die familie is de zescilinder lijnmotor die geleverd kan worden in de S80. Door simpelweg een 'potje' van die krachtbron 'af te zagen' ontstond de vijfcilinder. Nog een potje er af en de basis was gelegd voor de vierpits benzinemotoren die de S40 en V40 aandrijven. De nieuwe diesel hoort ook tot deze familie en is afgeleid van de benzinegestookte vijfpitters. Vanaf het begin van de ontwikkeling van de motorenlijn stond de zelfontbrander al op het programma. Moest ook wel, want het kost nogal wat tijd om een motor productierijp te maken.

Kruisbestuiving

Maar nu is hij dus leverbaar in de S60; een 2401 cc machine met een aluminium blok, goed voor 120 kW/163 pk vermogen en een koppel van 340 newtonmeter. Zoals je mag verwachten is het een common rail diesel. En volgens Volvo is het er een van de tweede generatie. Waar hebben we dat eerder gehoord? Precies, bij Ford, toen dat merk z'n nieuwe diesel voor de Focus introduceerde. Toeval? Waarschijnlijk niet; want Ford heeft Volvo overgenomen. Nu was de ontwikkeling van de Volvo diesel al voor de overname begonnen, maar we kunnen hier toch te maken hebben met een vorm van kruisbestuiving. Hoe dan ook, de nieuwe vijfpits zelfontbrander is wat techniek betreft helemaal up to date. Trots meldt Volvo: 'De nieuwe motor is de eerste diesel ter wereld uitgerust met een elektronisch geregelde, gekoelde uitlaatgasrecirculatie.' Resultaat van deze voorziening; minder vervuilende uitlaatgassen. Een ander mooi, maar niet nieuw, staaltje van technisch vernuft is de turbocompressor met variabele geometrie die voor een hoge maximale trekkracht over een breed toerenbreik zorgt. Natuurlijk loopt de machine ook mooi trillingvrij.
Het resultaat is een diesel waarvan het karakter ons verdacht veel doet denken aan de nieuwe zelfontbrander van Ford. En dat is een groot compliment, want die motor deed ons verbaasd staan door z'n benzine-motorachtige eigenschappen. Zeker in het interieur hoor je de nieuwe diesel bijna niet, maar ook buiten klinkt hij heel beschaafd. Als je op pad bent vergeet je dat er een zelfontbrander in het vooronder aan het werk is. Aan trekkracht ontbreekt het nooit en je kunt lekker ver doortrekken in de versnellingen. Lars-Gustaf Hauptmann projectmanager van de D5 licht toe: 'Vanaf het allereerste begin was het ons doel een sportieve, gecultiveerde motor te ontwikkelen.' En dan verraadt hij een stukje van het geheim van de smit: 'We willen de bestuurder het gevoel geven dat de auto meer vermogen heeft dan hij werkelijk heeft.' Nu, dat is dus gelukt. Het acceleratievermogen is ook heel niet mis. In 9,5 s moet de S60 D5 van nul naar honderd kunnen snellen. Dat doet hij dan ruim een halve seconde vlotter dan de S60 met 2,4 liter benzinemotor in basisuitvoering. De D5 is niet alleen vlot; net als de andere S80's ligt hij solide op de weg en volgt hij heel vanzelfsprekend de bevelen die de berijder via het stuurwiel geeft.

Tammere versie

Het topmodel van Volvo, de S80, was al wel met dieselmotor leverbaar; maar dan een 'ouderwets' type dat nog met een rotatiepomp werkt. Bovendien, een krachtbron ingekocht bij een ander merk. Nu is dat niet zo vreemd; meer merken shoppen bij de concurrentie als ze een diesel nodig hebben. Maar voortaan krijgt de S80 dezelfde 'eigengemaakte' diesel als de S60. Daarmee gaat hij er wat prestaties betreft nog wat op vooruit ook. Natuurlijk komt de nieuwe zelfontbrander ook in de V70; maar daar moeten we nog een paar maanden op wachten. Nog wat later - begin 2002 - brengt Volvo ook een tammere versie van de motor uit; met 130 pk in plaats van 163 pk vermogen. Het Zweedse merk denkt dat de nieuwe diesel bij de S60, V70 en S80 samen voor een stijging van de verkopen met twintig tot dertig procent zal zorgen. Moet mogelijk zijn.

Praat verder op het forum