Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • S40

Volvo S40 1.8 (1997)

Nieuwe generatie

Volvo S40 1.8 (1997)
  • Autotest
3 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na de nog zwakjes aan DAF herinnerende Volvo 400-serie wordt al weer enige tijd het nieuwe S40-model van het Zweedse merk in ons land gebouwd. Wederom in Born, maar ditmaal met een flinke inbreng van Mitsubishi.

Met een beetje goeie wil zou je kunnen stellen dat Volvo met de S40-sedan terugkeert naar het verre verleden, waarin de ronde vormen van de 444 'katterug' en de legendarische Amazon het karakter van de stoere Zweden bepaalden. Daarna, tegen het eind van de jaren '60, werd het Volvo-lijnenspel hoekiger; het hoogtepunt werd bereikt met het vierkante 240-model.
Ook toen Volvo vijf jaar geleden het roer radicaal omgooide en met z'n 850 overstapte van achter- naar voorwielaandrijving, bleef de rechtlijnigheid in wat zachtere vorm het handelsmerk.
Maar dat is van korte duur geweest, want de komst van de S40/V40 heeft dat ingrijpend veranderd. Weliswaar benadrukken de Zweden steeds weer dat hun S40 en de Mitsubishi Carisma slechts de bodemplaat en een aantal aan het zicht onttrokken componenten gemeen hebben, maar beide auto's rollen in het Limburgse Born wél van dezelfde montageband. En dat gaat nu eenmaal gepaard met de een of andere vorm van compromis.
Dat betekent niet dat Volvo's nieuwe S40 een vermomde Carisma zou zijn of omgekeerd, want daarvoor zijn de verschillen weer veel te groot. Zo wordt de aandrijving van de S40 verzorgd door 1,8- en 2-liter viercilinders van onvervalst-Zweedse signatuur en zijn de voor- en achterwielophanging sterk verwant aan het onderstel dat de 850 zulke voortreffelijke rij-eigenschappen verschaft. En hoewel z'n uiterlijk minder Volvo-karakter uitstraalt dan wenselijk, is de S40 wel een erg móóie auto met veel persoonlijkheid.
Zodra je bent ingestapt, kijk je wel wat onwennig aan tegen de zachte rondingen van het interieur, maar gelukkig zorgt een enkel klassiek Volvo-element als de lichtschakelaar links op het dashboard voor de herkenning. Ook het portier slaat met een solide klap dicht, de zit is lekker Volvo-stevig en de eigenwijze hoogteverstelling van de stoel doet vertrouwd aan. Maar als je eenmaal gaat rijden, slaat de twijfel weer toe. Het lichte sturen heeft niets Scandinavisch, het boterzachte, lastig te doseren rempedaal vereist gewenning en de vijfbak schakelt wel lekker soepel, maar niet al te nauwkeurig. Het komt niet vaak voor dat wij per ongeluk in de verkeerde versnelling optrekken, maar in de S40 is het meer dan eens gebeurd dat in plaats van '1' de '3' was ingeschakeld.
Ook in andere opzichten is alles in de S40 een beetje softer dan je verwacht: het onderstel is ronduit comfortabel, het bochtgedrag is in het grensbereik duidelijk onderstuurd en het effect van correcties komt wat vertraagd door. Op zich is het weggedrag goedmoedig, veilig en probleemloos, maar in de S40 mis je iets van de eerlijke, resolute respons die we in de oudere Volvo's altijd zo hebben gewaardeerd.

Afstandelijk
Zelfs de motor deelt enigszins mee in die afstandelijkheid: met 115 pk uit 1,8 liter presteert hij uitstekend, maar hij doet dat zó op z'n gemak dat het wel lijkt alsof hij wakker gepord moet worden. Een gemeten acceleratie van 0-100 in 11 seconden is best netjes, maar ook niet meer dan dat. Inhalen op de snelweg van 80 naar 120 km/h gaf trouwens een nog duidelijker beeld te zien: in '4' klokte de testwagen vrijwel dezelfde tijd als 0-100 door de versnellingen en dat is heel acceptabel. Maar in '5' kostte dezelfde exercitie bijna vijf tellen meer en dat betekent dus terugschakelen.
De 1.8 vierpitter met 16-kleppenkop is afgeleid van Volvo's vijf- en zescilinders, maar hij moet om constructieve redenen helaas de balansassen van die grotere jongens missen. Dat merk je aan een stevige motorgrom tijdens het doortrekken, al is hij indrukwekkend rustig op kruissnelheid. Het testverbruik van 1:10,9 viel voor de toch vrij zware testwagen niet tegen.
Volvo is het natuurlijk aan zijn reputatie verplicht om veel zorg te besteden aan de veiligheid en die is bij de degelijk afgewerkte S40 dan ook dik in orde. Behalve ABS en een airbag in 't stuur prijken ook Volvo's fameuze zij-airbags op het lijstje, terwijl ook centrale deurvergrendeling tot de standaarduitrusting behoort.
Het is duidelijk dat Volvo zich met de S40 onder opoffering van een stukje identiteit nog wat meer heeft aangepast aan de heersende mode dan de 850 al aankondigde. In een tijd waarin de verkoopcijfers en rationele produktie bepalen of een merk kan blijven bestaan, is het vermoedelijk de enig juiste koers.

Signalement

Merk Volvo
Model S40 1.8
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.759

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.731 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 165 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.483 mm / 1.717 mm / 1.411 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.245 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden195/55HR15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,2 s / 16,0 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo S40
Volvo Volvo S40

Uitgelicht aanbod

    Volvo S40 1.8 Exclusive apk 02-03-2023 inruil mogelijk nap

    Volvo S40 1.8 Exclusive apk 02-03-2023 inruil mogelijk nap

    • 1997
    • 200.603 km

    € 799

    Volvo S40 2.0 Exclusive

    Volvo S40 2.0 Exclusive

    • 1997
    • 265.620 km

    € 1.000

    Volvo S40 1.8 Europa

    Volvo S40 1.8 Europa

    • 2000
    • 127.284 km

    € 999.999

Meer Volvo S40 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S40 specificaties
  • Volvo S40 occasions
  • Volvo S40 video's
Advies en informatie
  • Volvo S40 tests
  • Volvo S40 gebruikersreviews
  • Volvo S40 index
PREMIUM
Seat Exeo - Mazda 6 - Volvo S40 - Opel Insignia

Seat Exeo - Mazda 6 - Volvo S40 - Opel Insignia

Met de Exeo wil Seat gaan scoren in het D-segment. Daarom moet het een auto zijn die alles...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4i Summum (2005)

    Volvo S40 2.4i Summum (2005)

    • 19 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 1.8 Europa (2003)

    Volvo S40 1.8 Europa (2003)

    5
    • 2 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 1.8 (2000)

    Volvo S40 1.8 (2000)

    • 19 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 1.6D DRIVe Momentum (2009)

    Volvo S40 1.6D DRIVe Momentum (2009)

    5
    • 25 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4i Momentum (2004)

    Volvo S40 2.4i Momentum (2004)

    3
    • 16 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4i Kinetic (2005)

    Volvo S40 2.4i Kinetic (2005)

    4
    • 10 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4 Kinetic (2004)

    Volvo S40 2.4 Kinetic (2004)

    3
    • 7 oktober 2019
meer reviews
Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

87

De Volvo S40 is weliswaar een auto op leeftijd, maar het is nog altijd een zeer gewilde occasion....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Volvo S40/V50

    Facelift Friday: Volvo S40/V50

    62
    • 8 mei 2020
  • Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

    Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

    87
    • 28 april 2018
  • Klokje Rond - Volvo S40

    Klokje Rond - Volvo S40

    46
    • 14 januari 2013
  • Nieuws
    Volvo brengt Limited Edition van S40/V50

    Volvo brengt Limited Edition van S40/V50

    25
    • 29 juni 2011
  • Nieuws
    Volvo S40 en V50 voordeliger en nieuwe versies

    Volvo S40 en V50 voordeliger en nieuwe...

    24
    • 11 april 2011
  • Nieuws
    5 gram CO2-winst Volvo S40/V50 Drive

    5 gram CO2-winst Volvo S40/V50 Drive

    16
    • 24 september 2010
  • Autotest
    Volvo S40 2.0 Edition I (2009)

    Volvo S40 2.0 Edition I (2009)

    22
    • 20 februari 2010
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    29
    • 1 juli 2022
  • Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

    Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje...

    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden