Volvo S40 1.6D Momentum (2006)

Multinationale Zweed

Volvo S40 1.6D Momentum
De globalisering rukt op in de auto-industrie. Zie Volvo, dat onder de paraplu van Ford zit: voor de S40 wordt een motor van het Franse PSA-concern betrokken, terwijl het jasje van de Zweed nota bene uit de koker van een Nederlandse ontwerper komt.

Die 1,6-litermotor is goed voor 110 pk, 240 Nm koppel en een gemiddeld verbruik (fabrieksopgave) van 1 op 20. Wie veel buiten de bebouwde kom rijdt en zich aan de geldende maximum-snelheden houdt, kan deze waarde zonder al te veel moeite scoren. 't Maakt dieselen tegenwoordig wel érg aantrekkelijk! We praten hier over een nieuwe generatie, zestienkleps diesel-motor, uiteraard met common-railtechniek, een turbo met variabele schoepen en een tussenkoeler voor de inlaatlucht. Hypermodern allemaal. Was er voorheen nog 'n tweeliter voor nodig om een dergelijk motorvermogen te halen, nu is een 1,6'je blijkbaar voldoende. Een rustig draaiende diesel met lekker veel trekkracht. Inderdaad, dat hebben alle common-raildiesels van tegenwoordig. Op hun best tussen pakweg 2.000 en 3.500 toeren en doorgaans vrij doods bij lagere toerentallen.

Fraaie afwerking
De koets van de S40 is overduidelijk van de huidige Volvo-signatuur. Dat neemt niet weg dat het model voldoende dynamiek uitstraalt. Met name de neus is van opzij gezien lekker agressief. De S40 moet het vooral hebben van zijn exclusieve uitstraling en fraaie afwerking, maar dat zie je dan ook terug in zijn prijs. Het interieur van de wagen kan zich meten met dat van auto's als de Audi A4 en BMW 3-serie. Niet wat ruimte betreft, want daar laat deze Volvo meer dan een steekje vallen. Voorin zit je perfect, maar daar hebben je vrienden op de achterbank zwaar onder te lijden. 't Ontbreekt hen daar aan voldoende beenruimte. Gezinnen met niet al te lange ouders en dito kinderen hebben dan ook net genoeg aan deze auto.

Middenconsole
Scoren doet de Volvo wel met het instrumentenpaneel dat zeer goed afleesbaar is en onder meer een goede boordcomputer herbergt. Meest in het oog springende zaken echter zijn de platte middenconsole en het hoog gepositioneerde contactslot dat niet aan de stuurkolom maar echt óp het dashboard zit. Dat heeft met de veiligheid te maken. Daarom stopt collega Saab die knie-verbrijzelende sleutel tussen de voorstoelen. Een in delen neerklapbare achterbank behoort tot de standaarduitrusting. De laadvloer van de Volvo heeft een klep waar je bijvoorbeeld een boodschappenkratje tegenaan kunt zetten. Op die manier voorkom je dat dit naar voren schuift bij sterk afremmen.

Stevig
Sturen doet de S40 als de beste. Vonden we de Volvo S60 al redelijk sportief, zijn kleinere broer doet daar nog een schepje bovenop. De onderstelafstemming is stevig, met korte veerwegen die snel gedempt worden. Samen met de directe besturing leent dat zich voor een sportieve rijstijl met snel bochtenwerk. Op abrupt gas liften in een snelle bocht breekt weliswaar de achterkant uit, maar zelfs als je in dat geval niet tegenstuurt kom je toch veilig en wel de bocht weer uit.

Signalement

Merk Volvo
Model S40 1.6D Momentum
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.720

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.468 mm / 1.770 mm / 1.452 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.288 kg
Laadvermogen 602 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,7 s / 7,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 12,0 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km