Volvo S40

Identiteit: bekend

Volvo S40
Volvo S40Volvo S40Volvo S40Volvo S40Volvo S40
AutoWeek 2003 nummer 48
AutoWeek 2003 nummer 48

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 48

De S40 kan aan de bak. Hij is klaar en Volvo kan met opgeheven hoofd beginnen aan de aflossing van zijn populaire middenklasser. Want de eerste rij-impressies zijn achter de rug en we kunnen meteen met de deur in huis vallen: de nieuwe S40 is een lekkere auto.

Volvo bruist van activiteit. Het Zweedse merk heeft in Frankfurt de S40 onthuld en op 4 december volgt het debuut van de V50, de stationwagenvariant, op de autotentoonstelling van Bologna. Achter de schermen wordt er uiteraard al weer gewerkt aan andere nieuwe modellen. Zo zal in Genève een concept car worden onthuld met de naam YCC (Your Concept Car), een model dat door vrouwen is ontworpen en ontwikkeld. Verder verwachten we in 2004 nog een nieuwe crossover. De komst van de C40 Convertible is ook zeker, al zal hij beslist niet vóór 2005 worden onthuld. Volvo heeft met Pininfarina een samenwerkingsverband (40/60 %) voor de ontwikkeling van de nieuwe cabriolet opgericht. Op dit moment werkt het ontwikkelingsteam van Volvo in Turijn aan een prototype. De open versie zal worden gebouwd in Uddevalle, waar nu de C70 Convertible nog op de productielijn staat. Op onze vraag of er ook een coupé cabrio komt, zei Fedde Talsma, de Nederlandse platform chief designer van de S40: "Natuurlijk wordt daaraan gedacht. Het zou niet goed zijn als dat niet zo was." Waarbij hij fijntjes glimlacht en verder geen mededelingen doet. Wél zegt hij dat er volgend jaar twee nieuwe modellen worden onthuld. Wij weten uit andere bron dat één daarvan een nieuwe crossover is. Logisch, want Volvo wil in dat opkomende segment natuurlijk niet achter blijven.

Op stoom
De nieuwe Volvo S40 is inmiddels helemaal klaar voor zijn verkoopstart in februari en twee maanden later arriveert ook de V50 bij de dealers. Aanvankelijk zal de S40 alleen met de 2,4-liter vijfcilindermotoren (met 140 en 170 pk) en als T5 (220 pk) beschikbaar zijn, maar de huidige S40 en V40 zullen nog tot mei in Born van de band rollen. In die tijd komt de productie van de nieuwe S40 op stoom in de fabriek in het Belgische Genk, waar in 2004 zo'n 70.000 exemplaren zullen worden gebouwd. In het najaar zullen bijna alle motorvarianten beschikbaar zijn: de 2.0 D turbodiesel viercilinder met 136 pk komt in het voorjaar, de 1.8 benzinemotor met 120 pk komt in het najaar en de rij zal voorlopig worden gesloten door de 1.6 D turbodiesel met 110 pk in het voorjaar van 2005. Voorlopig, want Volvo heeft ook nog een Bi-Fuelvariant op het programma staan. Verder zal in 2004 de S40 T5 leverbaar worden met 4WD.
De vijfcilindermotoren zijn technisch gelijk aan de blokken uit de S60, met dezelfde boring en slag. De koelkanalen zijn echter aangepast voor een betere circulatie, hetgeen resulteert in een hogere efficiency, langere levensduur, schonere emissie en lager brandstofverbruik. Voor toepassing in kortere S40 zijn alle componenten van de motor aangepast en zó aan het blok gebouwd dat de hele unit 20 cm smaller is en 2,5 cm korter, terwijl hij bovendien lichter is. Die ruimtewinst was essentieel voor een goede kreukelzone.
De T5 is uitgerust met een nieuwe versie van de bekende 210 pk sterke 2.5 T uit de grotere Volvomodellen. Deze low pressure turbomotor levert in de S40 220 pk. De vijfcilindermodellen van de S40 zijn standaard gekoppeld aan Volvo's vijfbak. Er is ook een vijftraps automatische transmissie beschikbaar, die dezelfde is als in de grotere Volvo's. Hij heeft een adaptief schakelpatroon, dat zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. De turbodiesel krijgt standaard een zesbak, maar die is niet dezelfde als in de T5. De S40 T5 heeft immers de zesbak uit de S60 R en V70 R.

Verschillende gezichten
De nieuwe S40 is ontwikkeld in dezelfde stijl als zijn grote broers de S60 en de S80. Het was voor het ontwikkelingsteam een grote uitdaging om een auto te bouwen die net zo succesvol moet zijn als de huidige S40/V40, waarvan er in acht jaar 450.000 exemplaren zijn verkocht. Volvo zei dat met de S40 de nieuwe serie sedans compleet is. Daaruit zouden we dus kunnen afleiden dat er geen kleinere S30 komt, zoals sommigen beweren.
We schreven al dat de nieuwe S40 korter, breder en ook iets hoger is dan de huidige versie. Maar je hoeft maar met een half oog te kijken om te zien dat dit een echte Volvo is. Hij heeft immers dezelfde identiteit als de S60 en de S80. Opvallend is wél dat als je om de auto heen loopt, hij er vanaf verschillende kanten er steeds anders uitziet, maar eigenlijk nooit echt als 'een kleintje' overkomt.
Alle S40's zijn standaard uitgerust met wegklapbare pedalen, een veiligheidsstuurkolom, gordelkrachtbegrenzers vóór, Whips-stoelen ter voorkoming van whiplash en hetzelfde SIPS-systeem als in de S80, met hoofd- en zijairbags en gordijnairbags van voor tot achter. De zij-airbags zijn groter dan in de huidige S40 voor een nog betere bescherming van heup en borst. Standaard zijn verder de DSTC-regeling (Dynamic Stability and Traction Control) en IDIS (Intelligent Driver Information System), een elektronische secretaresse die bij voorbeeld de binnenkomende telefoongesprekken ophoudt als de bestuurder het te druk heeft met het rijden. ABS en EBD zijn tegenwoordig vanzelfsprekend in deze klasse aanwezig.

Dijk
Wij reden al met een model uit de voorproductie, maar in Zuid-Spanje konden we de eerste echte rij-indrukken op de openbare weg opdoen. Allereerst met de T5, waarin je wegzinkt in de zeer goed gevormde met leer beklede stoel. Ruimte genoeg om mijn 1.72 m lengte op een ideale plaats achter het stuur te krijgen. Achterin is tot zo'n 1,75 m genoeg hoofdruimte, maar langere mensen moeten wat onderuit gaan zitten. Als zij hun gordels niet omdoen ziet de bestuurder in zijn display op het instrumentenpaneel overigens een melding. Als iemand op de achterbank (meestal de kinderen) tijdens het rijden de gordels losmaken, klinkt er een geluidssignaal. Daarmee heeft Volvo overigens een wereldprimeur.
Goed, we kunnen op weg. Met de zestraps handbak kan je snel schakelen en de acceleratie van de T5 is dan ook beregoed. De auto is lekker stevig afgesteld, maar niet oncomfortabel. Snel rijden op het bochtige bergtraject in Zuid-Spanje is dan ook absoluut een fluitje van een cent. Pas in lange snelle bochten merk je iets van onderstuur, dat met een wat mindere druk op het gaspedaal wordt opgeheven. De 2.4-versie (met 170 pk) rijdt al net zo plezierig en stabiel. Je merkt natuurlijk dat je minder vermogen onder de kap hebt, vooral als je op een vals plat aan het stijgen bent. De 2.4 is comfortabeler afgesteld dan de T5, maar geeft nog altijd een mooi stevig gevoel. We reden deze versie met automaat en denken dat hij met de handgeschakelde vijfbak wel wat levendiger zal zijn.
't Lijkt erop dat Volvo de wegligging nog wat heeft fijngeslepen, zoals we eerder meldden. Lijkt, want dat kan je pas beoordelen als je de auto op de limiet rijdt op de testbaan of het circuit. Dat doet echter niets af aan het feit, dat wij de nieuwe S40 een dijk van een auto vinden. Jammer dat is niets veranderd is aan de kleine portiervakken. Die blijven in het dagelijks gebruik een steeds aanwezig minpuntje, net als het erg krappe dashboardkastje. Volvo heeft intussen wel een opbergaccessoire gemaakt. Een los en groter bakje, dat past in het vak achter de vrij hangende, fraaie middenconsole.